تلاش مسوولان برای آرامش در سیستان و بلوچستان


تلاش مسوولان برای آرامش در سیستان و بلوچستان

چابهار- ایرنا- باران‌های سیل آسای اواخر هفته گذشته و اوایل هفته جاری خسارت‌های زیادی را در سیستان و بلوچستان به جا گذاشته ولی رفت و آمدهای مسوولان به این مناطق شرایط را تا حدود زیادی تغییر داده و مشکلات را به مقدار قابل توجهی سامان بخشیده است.

بارش باران سیل‌آسا در جنوب شرق کشور که از شامگاه پنجشنبه ۱۹ دی آغاز شده بود، استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت تاثیر قرار داده و سبب جاری شدن سیلاب در این استان‌ها شده است.

شرایط در سیستان و بلوچستان از سایر استان‌ها وخیم‌تر اعلام شده به طوری که میزان بارش‌ها در جنوب این استان نسبت به سال گذشته ۲۶ برابر شده و در نتیجه سیل موجب بسته شدن راه‌های روستایی و بین شهری، تخریب پل‌ها، اراضی کشاورزی، تلف شدن دام‌ها، تخریب واحدهای مسکونی روستایی و شکسته شدن تیرهای برق، قطع تلفن‌های همراه و آسیب به سایر زیرساخت‌ها جنوب سیستان و بلوچستان شد.

استاندار سیستان و بلوچستان میزان خسارت سیل را در حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد کرده است که بخش مسکن، راه، جهاد، زیر ساخت شهری، برق و آب بیشترین خسارت‌ها را شامل شده‌اند.

اما در چند روز اخیر رفت و آمد مدیران کشوری و لشکری به این استان هم زیاد شده و همه مسوولان دست همت را به کار برده‌اند تا هر چه زودتر مردم در گل نشسته این استان را سامان دهند.
از طرفی استاندار معتقد است که از این فرصت برای توسعه استان باید استفاده کرد و اگر مدیران هوشیار باشند، بسیاری از خواسته‌های مردم این منطقه درست در زمانی که توجه همگان به این نقطه از ایران اسلامی جلب شده است، رفع می شود.

با این حال با گذشت هفت روز از بحران سیل در این منطقه بسیاری از زیرساخت‌ها تخریب شده بر اثر سیل اصلاح شده است و همچنان تمامی مسوولان در تلاشند تا مشکلات حل شود.
حضور میدانی خبرنگار ایرنا در این منطقه و گفت و گو با مسئولان استانی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان از آخرین شرایط استان جویا شد.

تلاش مسوولان برای آرامش در سیستان و بلوچستان

توزیع اقلام ضروری

رییس جمعیت هلال و احمر سیستان و بلوچستان نیز در در این زمینه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت که در این مدت ۹۷۷ چادر امدادی، هزار و ۱۰۲ تخته پتو، ۴ هزار و ۵۶۲ کیلوگرم نایلون، ۱۰۳ شعله فانوس، سه هزار و ۳۰۷ بسته غذایی، ۹ هزار و ۱۳۹کیلوگرم قند و چای، والور، برنج و نان از اقلام ضروری بوده که توسط این جمعیت در بین سیلزدگان توزیع شده است.

رسول راشکی افزود: همچنین در این مدت هزار و ۱۷ خانوار اسکان و در حدود هزار نفر نیز مداوا شده‌اند.

وی عنوان کرد: این عملیات‌ها توسط ۳۰۰ نیرو و هزار و ۵۴۶ نجاتگر انجام شد.

رییس سازمان هلال احمر سیستان و بلوچستان افزود: هم‌اینک ۴۰۰ تیم عملیاتی امداد و نجات در ۳۰۸ روستا و مناطق سیلزده فعال و در حال خدمات رسانی هستند.

وی مشکل اصلی این حوزه را تهیه سوخت بالگرد عنوان کرد و گفت: باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود تا مشکل حل شود.

تلاش مسوولان برای آرامش در سیستان و بلوچستان

تمامی سدها استان لبریز شده‌اند

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان نیز در ادامه این گفت و گو عنوان کرد: می‌توان در مجموع دو میلیارد متر مکعب آب را در هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه‌ای این استان ذخیره سازی کرد.

اتابک جعفری افزود: هم‌اینک حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب آب در این استان ذخیره سازی شده که برای کشاورزی، آشامیدنی و صنعت استفاده خواهد شد البته باید مراقب بود که اگر سیلاب دیگری آمد این سدها را ناگزیر باید تخلیه کرده تا بتوان آن را مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه سد زیردان برای نخستین بار از زمان ساخت آبگیری شد، گفت: سدی در نیکشهر وجود دارد به نام خیر آباد که به تازگی به اتمام رسیده بود و در سیلاب اخیر، مشکلات منطقه را تا حدودی برطرف کرد.

جعفری ادامه داد: سد دیگری به نام زیردان در چابهار است که از زمانی که ساخته شده تاکنون آبگیری نداشته، اما در این سیل، سرریز کرد و سد پیشین و دیگر سدها که نیز سرریز کرده‌اند و می‌توان از آنها برای ذخیره سازی در آینده استفاده کرد.

وی افزود: در این بارندگی حدود ۶ هزار و پانصد متر مکعب بر ثانیه سیلاب در رودخانه سرباز وجود داشت که اگر بخواهیم با سیلاب پارسال سد کرخه در خوزستان که حدود هشت هزار و پانصد مترمکعب بر ثانیه بوده، مقایسه کنیم مشخص می‌شود در حریم این رودخانه‌ها به دلیل نبود ساخت و ساز، خسارت زیادی ایجاد نشده است.

برق تمامی روستاها وصل شده است

مدیرعامل شرکت توزیع برق سیستان و بلوچستان نیز گفت: در لحظه بحران ۸۷۰ روستای استان با مشکل قطعی برق همراه بود که عملا ۵۳۳ روستا دچار نقص بودند.

خلیل عوض زاده اظهار داشت: توزیع برق استان با ۱۸۴ تیم اجرایی در لحظه بحران وارد عمل شد و تا امروز برق تمامی روستاها وصل شده است.

وی عنوان کرد: برق سیستان و بلوچستان از ۳۰ مگاوات خاموشی به کمتر از یک مگاوات خاموشی رسیده و تنها برق ۶ روستای دورافتاده قطع است که با تلاش امدادگران تا فردا برق این روستاها نیز وصل می‌شود.

ظرف ۲ روز آینده مخابرات تمامی استان وصل می شود

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات سیستان و بلوچستان گفت: در زمان وقوع سیل ۴۱ درصد تجهیزات و ۵۲۲ سایت مخابرات در استان دچار خسارت شد که با تلاش همکاران ۴۱۴ سایت وارد شبکه شده است.

نیک‌محمد بلوچزهی افزود:۷۷ مسیر فیبر نوری نیز قطع شده بود که ظرف ۲۲ روز آینده تمامی نقاط حادثه دیده اصلاح و تعمیر می‌شود.

وی گفت: شرکت ارتباطات ضمن ابراز همدردی با سیل زدگان در راستای مسئولیت اجتماعی و تسهیل ارتباطات در مناطق سیل‌زده تمامی مکالمات درون شبکه (به مقصد همراه اول و تلفن ثابت) را از روز دوشنبه تا پایان روز جمعه ٢٧ دی‌ در شهرهای کنارک، نیکشهر، فنوج، قصرقند، چابهار، سرباز، میرجاوه، دلگان و روستاهای این مناطق رایگان اعلام کرد.

تلاش مسوولان برای آرامش در سیستان و بلوچستان

تنها راه ۱۰ روستا قطع است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان نیز در ادامه عنوان کرد: همزمان با بروز بارندگی شدید همراه با بارش برف در نقاط کوهستانی شاهد بسته شدن مسیر ارتباطی ۱۲۵ روستای در نیمه شمالی استان بودیم که با فروکش کردن باران و برف در منطقه و تلاش بی‌وقفه راهداران تنها ۷۰ مسیر بسته بود که تا پایان روز گذشته به ۱۰ روستا کاهش یافت.

ایوب کرد ادامه داد: هم‌اینک ۳۰ تیم راهدارای با ۱۰۰ دستگاه خودروی سنگین و نیمه سنگین در نیمه شمالی سیستان و بلوچستان در حال خدمات رسانی به هموطنان هستند.

وی عنوان کرد: استان‌های یزد و خراسان جنوبی نیز ماشین آلات که امروز به مناطق سیلزده می‌رسند و تنها مشکل سوخت است که باید تامین شود.
کرد یادآور شد: تمامی دستگاه‌های استان پای کار بوده و در این زمینه همکاری لازم را انجام می‌دهند.

آب ۱۴۶ روستا وصل شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان نیز در ادامه در گفت و گو با ایرنا گفت: بعد از خارج شدن ۲۴۵ روستا از مدار بهره برداری در زمان سیل، آب تعداد ۱۴۶ روستا در طی این مدت وصل شد.

عبدالاحد ریگی افزود: هماینک آب ۹۹ روستا قطع است و با تانکر آبرسانی می‌شود.

وی سوخت را مشکل اصلی این حوزه عنوان کرد و گفت: تانکرهای آبرسان سوخت کافی را ندارند و از سایر دستگاه ها تقاضا می‌شود که در این مورد کمک کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان در مورد عمده خرابی زیرساخت‌های آب و فاضلاب ادامه داد: تخریب ۵۴ کیلومتر خط انتقال آب در سطح شهرستان، تخریب کامل ۱۰ دهنه چاه، ۹۰ موتورخانه، سوختن پمپ، تابلوی برق، مخزن و حوضچه‌های کابل از عمده زیرساخت‌هایی است که تخریب شده است.

وی عنوان کرد: حفر هر دهنه چاه در حدود یکسال زمان می‌برد با این حساب آبرسانی با تانکر ادامه دارد و تا مادامی که این چاه‌ها احیا نشود آب این روستاها نیز وصل نمی‌شود.

تلاش مسوولان برای آرامش در سیستان و بلوچستان

عمده خسارت مربوط به کشاورزی است

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در ادامه گفت: بیشترین رقم خسارت کشاورزی مربوط به کنارک است که در این شهرستان چهار هزار باغ موز و سه هزار هکتار محصولات سیفی در حدود ۲۵۶ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

غلام حیدر زورقی افزود: کشاورزی شهرستان چابهار با ۱۱۷ میلیارد تومان بعد از کنارک بیشترین آسیب را دیده است.

وی عنوان کرد: بیشترین خسارت در بخش آب و خاک وارد شده و لازم است تا در منطقه چابهار منابع آب در قسمت مهندسی رودخانه به خوبی مدیریت شود که در غیر اینصورت خسارت‌های جبران ناپذیری به منطقه وارد می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان عنوان کرد: هزار و ۴۴ حلقه چاه کشاورزی دچار مشکل و به چهار هزار و ۹۵ هکتار از اراضی آبیاری تحت فشار منطقه خسارت وارد شده است.

وی برآورد کرد که کشت پیاز و گوجه فرنگی نیز در این منطقه دچار خسارت شده و در آینده با چالش‌هایی در این زمینه دچار مواجهه می‌شویم.

۳۳۴ واحد آموزشی دچار خسارت شده است

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز از خسارت به ۳۳۴ واحد آموزشی خبر داد و گفت: ۳۲ واحد آموزشی از این تعداد غیرقابل استفاده و سه هزار و ۳۱۲ سرویس بهداشتی و ۵۲ سقف عایق نیز تخریب شده است.

حمیدرضا رخشانی افزود: ۹۵ کانکس به همراه لوازم التحریر برای تمامی مقاطع نیاز است تا کمبودها در این زمینه جبران شود.

وی ادامه داد: پنج استان معین نیز کمک‌های مورد نیاز مردم سیلزده را تا دوشنبه با استان ارسال می‌کند ضمن اینکه ۲۰ کامیون اقلام مورد نیاز سیلزدگان به همراه ۳۰ کانکس بارگیری شده و توسط وزارت آموزش و پرورش جمع آوری و تا ۲ روز آینده به بهره این منطقه ارسال می‌شود.

سیلزدگان تسهیلات بلاعوض دریافت می‌کنند

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز از تسهیلات بلاعوض به سیلزدگان خبر داد و گفت: هفته آینده در این مورد با رییس سازمان برنامه و بودجه مذاکره خواهد کرد و اقدامات لازم در این زمینه با بانک های عامل انجام خواهد شد.

علیرضا تابش به میزان و سود این تسهیلات اشاره‌ای نکرد و افزود: دولت تضمین نامه هایی را صادر خواهد کرد که اصل سود این وام ها را تامین خواهد کرد.

وی عنوان کرد: تدابیر لازم برای ارگان‌های کمیته امداد و بهزیستی نیز برای دریافت تسهیلات اندیشیده شده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دامه داد: هم‌اینک ۱۶ هزار و ۱۰۰ واحد احداثی، ۱۲ هزار واحد تعمیری و ۱۹ هزار واحد نیاز به تسهیلات وسایل دارند.

وی گفت: ۷۱۶ روستا در این منطقه دچار آبگرفتگی شده‌اند و به ۲۷۰ روستا نیز آسیب جدی وارد شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: همزمان با بارندگی‌های ۲۰ تا ۲۲ دی در سیستان و بلوچستان بویژه در نیمه جنوبی استان راه ارتباطی ۸۹۰ روستای این استان به طور کامل قطع شد که با تلاش شبانه روزی نیروهای امدادی تاکنون راه ۵۰۰ روستا باز شده است.

احمد علی موهبتی افزود: همچنین براساس آخرین آمار از مجموع ۸۷۷ روستای سیستان و بلوچستان که دچار قطعی برق شده بودند تاکنون برق ۸۱۲ روستا وصل شده است.

در سیلاب اخیر آب ۲۴۵ روستا قطع شده بود که با تلاش تیم‌های شرکت آب و فاضلاب شبکه آب ۹۳روستا مجدد به شبکه بازگشته است.

بیشترین بارندگی این مدت با ۲۲۶ میلی متر از فنوج گزارش شده است.

استاندار اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های بی‌سابقه این مدت در سیستان و بلوچستان هم‌اینک علاوه‌بر دستگاه‌های خدمات رسان هفت فروند بالگرد، ۴۶ فروند قایق و یک لنج در مناطق جنوبی استان درحال ارائه خدمات به سیلزدگان هستند.

وی افزود: تمامی ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان برای کمک رسانی به مردم سیلزده بسیج شده و مسوولان در کنار مردم به خدمات رسانی مشغول هستند.

ورود سامانه بارشی و بارندگی‌های سیل آسا در روزهای ۲۰ تا ۲۲ دی سبب قطع ارتباط روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان شده بود که به همین دلیل و شرایط بد جوی در روز نخست امکان امداد رسانی بسیار محدود بود اما پس از آن کار امداد رسانی و ارائه خدمات به سیل زدگان بوسیله قایق، چرخ‌بال و خودروهای سبک و سنگین با سرعت ادامه دارد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تشییع پیکر مطهر شهیدان«محسن کیخوایی»و«مهران شوری زاده»در زاهدان