340 هزار اصله نهال بیابانی در دامغان تولید شد


340 هزار اصله نهال بیابانی در دامغان تولید شد

سمنان-ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان گفت: 340 هزار اصله نهال با هدف جلوگیری از پیشروی بیابان در این شهرستان تولید و در استان سمنان توزیع شد.

علی اکبر عباسی راد روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: ایستگاه تثبیت شن و بیابانزدایی حسن آباد دامغان با تولید ۳۴۰ هزار اصله نهال از افزایش بیابان در استان سمنان جلوگیری می‌کند.

وی بیان کرد: این اقدام با هدف جلوگیری از پیشروی بیابان با تولید نهال های ویژه بیابان در سال جاری اجرایی شد.

عباسی راد اظهار داشت: نهال های تولید شده از گونه‌های تاغ و آتریپلکس است که نقش به‌سزایی در حفظ و توسعه فضای سبز و جلوگیری از پیشروی بیابان دارد.

وی اضافه کرد: گونه های ذکر شده به عنوان گونه های مقاوم در رویشگاه های مختلف به صورت طبیعی و توده های کم و بیش انبوه و پراکنده ای در مناطق بیابانی شهرستان وجود دارد.

عباسی راد با بیان اینکه سازگاری با شرایط آب و هوایی منطقه و نیاز کم به آب از دلایل انتخاب این گیاه در اراضی بیابانی منطقه است، تصریح کرد: مقابله با ریزگردها، جلوگیری و کاهش خطرات ناشی از هجوم ماسه‌های روان به روستا، اصلاح و احیای مناطق بیابانی و مراتع تخریب شده از جمله اهداف تولید این گونه نهال‌ها است.

وی بیان کرد: امسال ایستگاه تثبیت شن و بیابان‌زدایی حسن آباد دامغان بیش از ۴۰ هزار اصله نهال گلدانی و بیش از ۳۰۰ هزار اصله نهال ریشه ای تولید کرد.

عباسی راد ادامه داد: نهال های تولیدی، علاوه بر استفاده در طرح‌های بیابان‌زدایی شهرستان دامغان، به سایر نقاط استان سمنان نیز ارسال شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان، همچنین از جمع آوری حدود ۶ تن بذر تاغ و آتریپلکس از مراتع و بیابان های شهرستان در سال جاری خبر داد و افزود: هدف از این کار در اختیار داشتن منبعی برای تامین بذر مورد نیاز اجرای طرح‌های بذرپاشی و نیز تامین منبع بذر مورد نیاز در طرح‌های تولید نهال است.

شهرستان دامغان دارای یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۶۹۲ هکتار اراضی ملی طبیعی است که تاکنون برای بیش از ۹۸ درصد از آن سند مالکیت به نام دولت صادر شده است.۶۷۱ هزار هکتار از مساحت شهرستان دامغان را عرصه های کویری و بیابانی تشکیل می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان