شهرداری سمنان برای عوارض احیای بافت فرسوده تخفیف‌های ویژه دارد


شهرداری سمنان برای عوارض احیای بافت فرسوده تخفیف‌های ویژه دارد

سمنان- ایرنا- مدیر بافت تاریخی شهرداری سمنان با اشاره به در نظرگرفتن تخفیف 60 درصدی عوارض برای ساخت و ساز در بافت تاریخی این شهر، گفت: برای تغییر کاربری خانه‌های قدیمی به هتل و تاسیسات گردشگری نیز عوارضی دریافت نمی‌شود.

سعید پرسا روز چهارشنبه با اشاره به اینکه شهرداری سمنان تسهیلات ویژه‌ای برای بازآفرینی با تاکید بر بازسازی، بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده شهری و خانه‌های قدیمی و تاریخی ارائه می‌دهد، به ایرنا گفت: این تسهیلات به منظور حفظ و بازپیرایی خانه‌های قدیمی در بافت تاریخی و فرهنگ اصیل مردم شهر تاریخی سمنان است.

وی با بیان اینکه عوارض تغییر کاربری خانه‌های قدیمی صفر محاسبه می شود، افزود: پس از گذشت ۴ سال از تغییر کاربری و رسیدن به سرمایه‌گذاری پایدار و در صورت ارائه اسناد و مدارک ترمیم و مراقبت از این نوع اماکن، باز هم معادل هزینه از عوارض آن‌ها چشم پوشی می‌شود.

پرسا، از کاهش خطرات سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی با اجرای این طرح خبر داد و اضافه‌کرد: هزینه‌های مرمت خانه‌های قدیمی بیشتر از تخریب بنا است و سود اقتصادی ناشی از تخریب، مالکان این خانه‌ها را به این امر ترغیب می‌کند.

وی، بر ضرورت فرهنگ‌سازی به منظور آگاهی بخشی به عموم جامعه نسبت به اهمیت و ضرورت حفظ و احیای این بافت‌ها، خانه‌ها و بناها تاکید و بیان کرد: ارزش اقتصادی این بافت‎ها باید دوباره احیا شود، چرا که ارزش اقتصادی، رونق گردشگری را به همراه دارد.

رونق اقتصادی با ورود گردشگران برای بازدید از بافت تاریخی شهر

این مقام مسوول اضافه کرد: ورود گردشگران به شهر سمنان به منظور بازدید از بافت‌های تاریخی، رونق اقتصادی را برای مردم شهر به همراه دارد.

مدیر بافت تاریخی شهرداری سمنان اضافه کرد: دستگاه‌های متولی مانند میراث فرهنگی، مسکن و شهرسازی و سایر نهادها باید به کمک شهرداری آمده و در مرمت این گونه بافت‌ها مشارکت کنند تا رونق اقتصادی و گردشگری در سمنان زنده نگه داشته شود.

سمنان در جنوب رشته کوه البرز و شمال دشت کویر، در فاصله ۲۱۶ کیلومتری تهران و در مسیر تهران به مشهد قرار دارد.

از ۲ هزار و ۹۵۰ هکتار محدوده شهر سمنان ۴۵۰ هکتار بافت فرسوده است که ۲۵۰ هکتار بافت تاریخی شامل بناهای تاریخی است و ۴۳ هکتار بافت ویژه شامل مسجد امام(ره)، مسجد جامع، امامزاده یحیی(ع)، راسته بازار و بازار شیخ علاالدوله محسوب می شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اعتبار20 میلیاردی برای محوطه‌ای که سه دوره باستانی را در خود نهان کرده