سه بهمن در گردنه ژالانه سروآباد سقوط کرد


سه بهمن در گردنه ژالانه سروآباد سقوط کرد

سنندج - ایرنا - رییس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سروآباد با اشاره به بارش 60 سانتی متری برف در گردنه ژالانه هورامان گفت: امروز در این گردنه سه بهمن سنگین و نیمه‌سنگین سقوط کرد.

دیاری استواری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارش شدید برف و کولاک از دیروز در گردنه ژالانه محور ارتباطی سروآباد به پاوه در استان کرمانشاه و محور ارتباطی شهر اورامان تخت و ۱۰ روستای تابعه آن آغاز شده و باعث کند شدن تردد در این گردنه شده است.

وی افزود: بارش سنگین برف که ارتفاع آن به بیش از ۶۰ سانتی متر می رسد باعث سقوط سه بهمن سنگین و نیمه سنگین در این گردنه شد که با تلاش بی وقفه و شبانه روزی نیروهای راهداری مستقر در این گردنه مسیر بازگشایی شد.

رییس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سروآباد یادآور شد: از دیروز تاکنون ۶۲ خودرو در گردنه ژالانه گرفتار برف و کولاک شده بودند که با حضور به موقع نیروهای راهداری رها سازی شدند.

وی اضافه کرد: تعداد ۳۶ نفر از مسافران و رانندگان نیز که گرفتار برف و کولاک شده بودند، در راهدارخانه گردنه ژالانه اسکان اضطراری داده شده و یک وعده غذایی نیز به آنها داده شد که با بازگشایی مسیر به راه خود ادامه دادند.

استواری تاکید کرد: تردد در گردنه ژالانه تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر است و رانندگان و مسافران در صورت تردد، حتما زنجیر چرخ و سایر تجهیزات ایمنی همراه داشته و از سالم بودن برف پاکن و سیستم گرمایشی خودرو قبل از سفر اطمینان حاصل کنند.

وی گفت: تمام راه های مواصلاتی شهرستان سروآباد نمک پاشی و برف روبی شده است و تردد در این مسیرها بدون هیچ مشکلی برقرار است ضمن اینکه تردد در گردنه مارانی در محور ارتباطی سروآباد کامیاران نیز با زنجیرچرخ امکان پذیر است.

رییس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سروآباد یادآور شد: تعداد ۲۱ نفر از نیروهای راهداری با ۱۷ دستگاه ماشین آلات برف روبی از روز گذشته در حال آماده باش و برف روبی مسیرهای ارتباطی این شهرستان هستند.

گردنه ژالانه در منطقه هورامان سروآباد در کردستان محور ارتباطی شهرستان‌های سروآباد و مریوان به شهرستان پاوه و شهرهای نودشه و نوسود در استان کرمانشاه و همچنین محور ارتباطی شهر هورامان تخت و ۱۰ روستای تابعه آن با ۱۲ هزار نفر جمیت است.

گردنه دالانی نیز در محور ارتباطی سروآباد کامیاران از گردنه های مهم و مرتفع این شهرستان است که بارش برف و باران و کولاک در این گردنه گاها موجب کند شدن تردد در این گردنه می شود.
شهرستان سروآباد دارای ۴۰ کیلومتر راه اصلی، ۱۶۰ کیلومتر راه روستایی و ۱۲۰ کیلومتر راه فرعی (سروآباد به پاوه) است.

طرح زمستانی راهداری از ۲۰ آبان در سراسر کشور شروع ‌شد اما در کردستان به علت برفگیر بودن و داشتن گردنه‌های متعدد این طرح به صورت غیر رسمی حدود یک ماه زودتر از موعد آغاز ‌شده است.

راهداران در قالب طرح‌های مختلف زمستانه، نوروزی و تابستانی بیش از هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه های استان را شامل یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر در مسیرهای بین شهری و ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر در راه روستایی را تحت پوشش قرار می‌دهند.

استان کردستان دارای ۳۸ گردنه در مسیرهای بین شهری و ۶۶ گردنه در مسیرهای روستایی دارد که در اکثر مواقع شاهد یخبندان و برف و بوران است.

طول راه های تحت پوشش راهداران این استان در مسیرهای بین شهری یک هزار و ۸۹۰ کیلومتر و راه های در مسیرهای روستایی نیز ۶ هزار و ۱۹۰ کیلومتر است.

شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر ۵۲ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!