موسیقی چه تاثیری بر هوش جنین می‌گذارد؟


موسیقی چه تاثیری بر هوش جنین می‌گذارد؟
پژوهشگران دریافته اند که شنیدن بعضی موسیقی ها میتواند بر سلامت و هوش جنین تاثیرگذار باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، بعضی روشها به عملکرد بهتر و رشد نوزاد کمک زیادی می کنند. نوزاد پیش از تولد به بعضی عوامل مثل صدا ها واکنش نشان می دهد و قادر است به محرک های اولیه پاسخ دهد. بعضی از این محرک ها مثل ضربان قلب مادر و صدا های دیگر مانند موسیقی هستند.

بر اساس پژوهش های به دست آمده مادرانی که در زمان حاملگی موزیک های آرام گوش داده اند نوزاد آنها نسبت به سایر نوزادان کم تهاجمی ترند. اثر گوش دادن موسیقی در دوران جنینی مشاهده شده است که سبب بهبود یادگیری در بزرگ سالی می شود.

اما قدرت شنوایی جنین بستگی به دوران حاملگی و خصوصیات صدا هم دارد. آغاز شنوایی جنین انسان از ۲۸- ۲۶ هفتگی شش ماهگی مشاهده می شود. سر و صدای جفت وصدای مادر نقش مهمی در تحریک شنوایی جنین در رحم دارد. جنین این صدا ها را و حتی صدا مادر را به خاطر می سپارد. اکثر پژوهش های نشان دهنده توانایی تشخیص موسیقی در مغز جنین انسان است.

مطالعات نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی در دوران بارداری سبب کاهش فشار عصبی، عصبانیت و بیماری افسردگی در مادر می شود. ماداران حاملگی که در این دوره موزیک گوش می‌دهند، اصلاً دچار اضطراب زایمان نمیشوند. موسیقی های مطلوب میتواند راه ارزان برای کاهش عصبانیت و اضطراب در زنان باردار ای که با ریسک بالای بارداری مجبور به استراحت مطلق هستند شود. برای این که اضطراب و استرس مادر هم به آسانی به نوزاد منتقل میشود.

معمولاً حافظه بلند مدت در مغز جنینی که در معرض گوش دادن موسیقی قرار میگیرد بهتر عمل می کند. محققان بر این باورند که قرار گرفتن در معرض موزیک در این دوران رشد مغز و توسعه شنوایی را تحت‌تأثیر قرار میدهد. اگرچه تحقیقات نشان می‌دهند جنین میتواند جزئیات بسیاری را بخاطر بسپارد، ولی نمی دانیم نوزاد چه مدت میتواند این اطلاعات را بخاطر داشته باشد. ولی نوزادان توانایی های یادگیریشان تا مدتها زیاد خواهد بود.

پژوهش ها نشان داده است که مادران با شنیدن به موسیقی میتوانند روند زایمان طبیعی بهتری را داشته باشند. این حالت بدین دلیل است که ما صرفا بخود موزیک گوش نمی دهیم، بلکه با آن ارتباط برقرار کرده و آنرا کاملاً احساس میکنیم.

با توجه به این توضیحات، اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان فکر می کنند که شنیدن به انواع موزیک ها، بخش هایی از ذهن مادر حامله را تحریک کرده و در کنار آن، تجربه های شادی را به شخص منتقل میکند که به نوبه خود، درد ناشی از روند طبیعی زایمان را در بدن مادر به میزان چشمگیری کاهش خواهد داد.

علاوه بر این موارد، گوش دادن موسیقی بعنوان یک درمان اساسی در کاهش استرس زنان حامله بسیار مؤثر است، برای این که میتواند به زنان کمک کند تا میزان اضطراب خود را در زمان انجام عمل زایمان طبیعی کاهش داده تا کم تر در معرض درد باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویری از برخورد ماشین شاسی بلند با گله گوسفندان