تنهایی تهدید بزرگ جوامع انسانی در دهه پیش رو: آیا شبکه های مجازی انسان ها را تنهاتر کرده است؟!


تحقیقات نشان می دهد رسانه های اجتماعی در مقابله با تنهایی در هنگام تقویت روابط موجود یا ایجاد روابط جدید و معنادار مؤثر هستند. از سوی دیگر، اگر به عنوان جایگزینی برای تعامل اجتماعی در زندگی واقعی مورد استفاده قرار گیرد، اثر عکس خواهد داشت. بنابراین، این خود رسانه اجتماعی نیست بلکه نحوه استفاده آن از سوی ما است که می تواند ما را تنها تر کند یا از...

"تنهایی" تهدید بزرگ جوامع انسانی در دهه پیش رو: آیا شبکه های مجازی انسان ها را تنهاتر کرده است؟!

نواندیش: انسان ها به لطف تلفن های هوشمند و شبکه های اجتماعی بیش از هر زمان دیگری با یکدیگر در ارتباط هستند، اما با این وجودتنهایی یک مشکل بزرگ اجتماعی و رو به رشد است.

به گزارش نواندیش، سایت "The Conversiation" با اشاره به تهدید بزرگ تنهایی برای انسان ها در سال های آتی نوشت: چرا اینطور است؟ تحقیقات نشان می دهد که استفاده از رسانه های اجتماعی به تنهایی نمی تواند تنهایی را درمان کند، اما می تواند ابزاری برای ایجاد و تقویت ارتباطات واقعی ما با دیگران باشد موضوعی که بدون شک برای یک زندگی شاد مهم است.

برای درک اینکه چرا اینگونه است، باید بیشتر درباره تنهایی، تأثیرات مخرب آن و ارتباط اش با رسانه های اجتماعی بیشتر بدانیم.

مقیاس تنهایی


به عنوان مثال در استرالیا نگرانی زیادی در مورد همه گیر شدن تنهایی وجود دارد. در سال 2018، بیش از یک چهارم شرکت کنندگان در نظرسنجی گزارش کردند که حداقل سه یا چند روز در هفته احساس تنهایی می کنند. مطالعات انجام شده نشان داده که تنهایی باعث مرگ و میر زودرس، افزایش بیماری قلبی عروقی، ضعف سلامت روان و افسردگی، خودکشی و افزایش هزینه های مراقبت های اجتماعی و درمانی می شود.

اما این تنهایی با رسانه های اجتماعی چه ارتباط دارد؟

تحقیقات قبلی نشان داده که تماس چهره به چهره در استرالیا رو به کاهش است و این با افزایش ارتباطات با فناوری همراه است. برای بسیاری رسانه های اجتماعی جایگزین روابط فردی شده و افراد از طریق چت یا حداکثر گفتگو تلفنی از احوالات هم آگاه می شوند.

البته این موضوع تا حد بسیاری به خود فرد بستگی دارد در موارد بسیاری هم شبکه های اجتماعی باعث از تنهایی در آمدن افراد اجتماعی و گسترش روابط انسانی شان شده است. آنچه مشخص است یک تضاد آشکار وجود دارد و آن اینکه رسانه های اجتماعی همزمان باعث تنهایی بیشتر و یا از تنهایی درآمدن افراد شده اند.

تحقیقات نشان می دهد رسانه های اجتماعی در مقابله با تنهایی در هنگام تقویت روابط موجود یا ایجاد روابط جدید و معنادار مؤثر هستند. از سوی دیگر، اگر به عنوان جایگزینی برای تعامل اجتماعی در زندگی واقعی مورد استفاده قرار گیرد، اثر عکس خواهد داشت. بنابراین، این خود رسانه اجتماعی نیست بلکه نحوه استفاده آن از سوی ما است که می تواند ما را تنها تر کند یا از تنهایی در بیاورد.

علاقه مندان به صنعت فن آوری، مزایای رسانه های اجتماعی را برجسته می کنند، از جمله اینکه چگونه این ابزار پیشرفته به هر کس، هرجای دنیا و در هر زمان فرصت می دهد تا با دیگر افراد در ارتباط باشد، با این وجود این استدلال اغلب کیفیت این اتصالات را نادیده می گیرد.

روبرت ویس، روانشناس بین تنهایی اجتماعی عدم تماس با دیگران و تنهایی عاطفی تمایز قائل می شود و می گوید این احتمال وجود دارد که افرادی با داشتن روابط انسانی بسیار همچنان احساس تنهایی کنند.

در هر حال تنهایی مشکل انسان مدرن است که بدون شک در دهه پیش رو تشدید هم خواهد شد، بدون روابط فیزیکی نزدیک، دوستی های کم عمق مجازی می توانند کارهای کمتری را برای کاهش تنهایی عاطفی انجام دهند که برای سلامتی انسان مضر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟