گزارشی از طرح آموزش مبانی اندیشه اسلامی /فارغ التحصیل شدن 60 هزار نفر در طرح ولایت


رئیس مرکز آموزش اندیشه های بنیادین(مآب) به گزارشی...
رئیس مرکز آموزش اندیشه های بنیادین(مآب) به گزارشی از طرح آموزش مبانی اندیشه اسلامی در قالب طرح ولایت پرداخت و گفت: تا کنون 60 هزار نفر در این دوره فارغ التحصیل شده اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «مهدی ابوطالبی» امروز (یکشنبه 6بهمن) در نشست خبری مرکز اندیشه های بنیادین(مآب) که در سالن اندیشه مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان این که این مرکز برای آموزش اندیشه های اساسی و بنیادین اسلام تأسیس شده است، گفت: پیشینیه تأسیس این مرکز به بیش از 23 سال پیش برمی گردد که فرمانده وقت سپاه از رهبر معظم انقلاب درخواست کرده بودند که برای حل برخی از مشکلات عقیدتی دانشجویان برنامه ای داشته باشند.

رئیس مرکز آموزش اندیشه های بنیادین(مآب) افزود: در آن جا حضرت آیت الله مصباح یزدی برای این بحث انتخاب می‌ شوند و در ادامه برنامه هایی برای حل این مسأله چیده می‌ شود که برنامه عملیاتی آن یک دوره تابستانی است که دانشجویان در یک مکانی به صورت متمرکز جمع می‌ شوند و به صورت ریشه به شبهات پاسخ داده می‌ شود.

حجت الاسلام ابوطالبی در ادامه عنوان کرد: دوره اول در سال 75 برگزار شد که علامه جعفری، آیت الله جوادی آملی، آیت الله موحدی کرمانی و خود آیت الله مصباح یزدی به ارائه بحث می‌ پرداختند و از سال 75 هرساله این دوره به صورت متمرکز در تابستان در طول حدود 45 روز برگزار شده است.

وی با اشاره به این که به مرور زمان به دلیل بازخوردی که از طرح ولایت در فضای دانشگاه گرفته شد و اثرات مثبتی که مسؤولان فرهنگی دانشگاه ها ازعان داشتند، آرام آرام دوره های این طرح از قالب بسیج دانشجویی فراتر رفت و برای گروه های دیگر نیز از جمله اساتید دانشگاه در قالب طرح حکمت برگزار شد.

رئیس طرح ولایت مؤسسه امام خمینی(ره) بیان داشت: در مقاطعی در استان ها نیز به صورت استانی این طرح برگزار شده است و در سال های اخیر این طرح را برای طلاب هم داشتیم چراکه طلاب خواهر و برادر نیز متقاضی این طرح بودند و همین طور طرح سلمان برای مدیران دولتی برگزار می‌ شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: یکی دو دوره هم این طرح به صورت دانش آموزی برگزار شده و مجموعا بیش از 60 هزار نفر در طول این 24 سال در این دوره ها شرکت کرده اند و به این نوعی دانش آموختگان این طرح محسوب می‌ شوند.

حجت الاسلام ابوطالبی با بیان این که کتاب های ارائه شده در این دوره ها به مرور زمان به روز رسانی می‌ شود، گفت: علی رغم این که کتاب ها، هر سال مورد ارزیابی قرار می‌ گیرد ولی به جهت هدفی که مبنی بر مقاوم سازی افراد در برابر شبهات داریم، کتاب ها را از نظر محتوایی به روز کرده ایم.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: در سال های اخیر اصل این دوره را در شش بحث به طور ثابت چیده ایم که شش کتاب دارد و هر کتاب به صورت دو واحد تدریس می‌ شود که در قالب حدود 45 روز در تابستان اجرا می‌ شود؛ ویژگی این شش کتاب این است که اولا مجموعه به هم پیوسته در قالب یک نظام فکری است که از انتزاعی ترین و نظری ترین بحث ها یعنی معرفت شناسی و در ادامه پس از فهم معیار استدلال سراغ مباحثی از جمله خداشناسی مطرح می‌ شود.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: بعد از خداشناسی موضوع انسان شناسی مطرح می‌ شود و پس از روشن شدن این مباحث، وارد فضای عینی تر می‌ شویم که بعد از این سه کتاب، سه کتاب دیگر داریم که از فلسفه اخلاق شروع می‌ شود و تکلیف فرد با خوب و بد مشخص می‌ گردد.

وی با تأکید بر این که بعد از فلسفه اخلاق، وارد بحث های فلسفه حقوق می‌ شویم، گفت: این حقوق باید مبتنی بر آن مسائل اخلاقی تبیین می‌ شود و معیار حقوق و قانون گذاری در جامعه تعیین می‌ شود و طبیعتا در همه بحث ها به شبهات و سؤالات موجود پرداخته می‌ شود و در نهایت به کتاب آخر یعنی فلسفه سیاست می‌ رسیم که این حقوق و مقررات چطور باید در جامعه اجرا شود.

حجت الاسلام ابوطالبی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: نگاه به حکومت و سیاست و مباحث مربوط به ولایت فقیه جزو آخرین بحث هایی است که مطرح می‌ شود و به طرح موضوع کارآمدی یا عدم کارآمدی ولایت فقیه می‌ رسیم که بحث می‌ شود این ولایت آیا در طول چهل سال توانسته موفق باشد یا خیر.

وی با تأکید بر این که این دوره ها به صورت رایگان برگزار می شود، عنوان کرد: این شش کتاب در قالب یک بسته آموزشی در حقیقت یک نظام فکری می‌ دهد که سیر تکامل انسان در دنیا را مشخص می‌ کند و در راستای همین است که «زکجا آمده ام آمدنم بهر چه بود»، بنابراین مهمترین ویژگی این طرح به هم پیوسته بودن کتاب ها و مباحث مطروحه است.

رئیس مرکز اندیشه های بنیادین(مآب) با بیان این که تمام مباحث به صورت عقلی و استدلال عقلی مطرح می‌ شود، گفت: یعنی ما در این مباحث به آیه و روایات استدلال نمی کنیم هرچند بعد از طرح مباحث عقلی از آیات و روایات به عنوان مؤید استفاده می‌ کنیم.

وی افزود: هرکس در این دوره یک بار شرکت کند برای همیشه زندگی خود می‌ تواند به راه و مسیر مشخصی برسد و همانطور که رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان طرح ولایت تأکید دارند که این طور بحث های فلسفی و عقلی بنیادین بسیار لازم است و یک کار ویژه ای است که باید به آن طور خاص پرداخته شود.

حجت الاسلام ابوطالبی در ادامه از همکاری ۳۰۰ استاد در طرح ولایت خبر داد و عنوان کرد: به دنبال بین المللی شدن این طرح هستیم تا برای مخاطبان غیر ایرانی نیز این مباحث را مطرح کنیم و همین طور می‌ خواهیم فراتر از مخاطبان مثل دانشجویان و اساتید، باید به سطح عموم مردم جامعه و حتی نسل های کودک و نوجوان توسعه پیدا کند چون لازمه هر فردی برای زندگی این است که یک بار برای همیشه تکلیف خود را با زندگی مشخص کند.

وی با اشاره به این که بازخوردهای تکان دهنده ای از این طرح گرفته شده است، یادآور شد: ما دانشجویی داشتیم که گفته من اولین نماز عمرم را در این طرح خوانده ام یا طلبه ای داشته ایم که می‌ گوید حال زیارت های من در حرم های ائمه بعد از طرح ولایت عوض شده و تازه وظیفه طلبگی خود را درک کرده ام.

رئیس طرح ولایت مؤسسه امام خمینی(ره) بیان داشت: کار دیگری که در این طرح داشته ایم موضوع تربیت مدرس است که بیش از هفت سال است آن را دنبال کرده ایم و تعداد زیادی در این چند سال استاد تربیت کرده ایم و در حوزه های بین المللی نیز این طرح دنبال می‌ شود تا به صورت گسترده تر و با مخاطب بیشتری دنبال شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با عمومی سازی این طرح برای همه مردم تصریح کرد: این شش کتاب در قالب 240 کلیپ ده دقیقه ای به صورت مونشن گرافیک نیز در حال آماده شدن است که می‌ تواند برای سطح عموم مردم مفید باشد.

حجت الاسلام ابوطالبی با بیان این که به دنبال آماده سازی کتاب برای چهار سطح پایین تر از طلبگی و دانشجویی هستیم، خاطرنشان ساخت: کار تهیه متون آموزشی این طرح تا خرداد ماه امسال به پایان می‌ رسد که از سطح کودکان شروع می‌ شود و تا سطح آخر دبیرستان ادامه دارد.

وی با بیان این که یک دوره به زبان انگلیسی هم برگزار شده است، گفت: یک دوره هم به زبان عربی با حضور خود آیت الله مصباح یزدی برای اعضای حزب الله لبنان به صورت فشرده در لبنان برگزار شد که این دوره هم در قالب یک کتاب منتشر شده است.

رئیس طرح ولایت با بیان این که این طرح فعلا کاملا عمومی سازی نشده است،‌ خاطرنشان ساخت:‌معمولا در دوره های دانشجویی افراد زیادی ثبت نام می کنند که از بین این ها گزینش صورت می گیرد به عنوان مثال سال گذشته ۱۵ هزار نفر ثبت نام کردند و از این بین ۳۵۰۰ نفر انتخاب شدند که البته کتاب های ششگانه برای همین افراد در قالب سطوح مختلف به این دانشجویان ارائه می شود.

پایان پیام/414
روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته