لوزالمعده مصنوعی مجهز به مخزن اکسیژن برای تولید بهتر انسولین تولید شد


لوزالمعده مصنوعی مجهز به مخزن اکسیژن برای تولید بهتر انسولین تولید شد
پژوهشگران موفق به تولید یک پانکراس یا لوزالمعده مصنوعی شده اند که مجهز به یک مخزن اکسیژن قابل شارژ برای تولید بهتر انسولین است.

به گزارش ایسنا به نقل از نیو اطلس، افرادی که به دیابت نوع یک مبتلا هستند، روزانه با بعضی از دردسرهای مربوط به تزریق انسولین و آزمایش مستمر قند خون دست و پنجه نرم می کنند. اینک یک استارتاپ زیست پزشکی اعلام نموده است که این اقدامات خسته کننده بزودی به لطف دستگاهی که این شرکت ساخته است دیگر پایان می یابند.

این لوزالمعده مصنوعی که ساخته شرکت "Beta- O۲ Technologies" است" ßAir" اسم دارد و دارای یک بدنه تیتانیومی مجهز به یک مخزن اکسیژن است.

این لوزالمعده یا پانکراس مصنوعی حدود ۲.۵ در ۲.۵ اینچ (۶۴ میلی متر) اندازه دارد که زیر پوست کاشته می شود و شامل یک کپسول دارای سلول های زنده لوزالمعده بهمراه یک مخزن اکسیژن است. این سلول ها را میتوان از یک اهدا کننده انسانی یا از لوزالمعده یک خوک بدست آورد و یا میتوان آن ها را از سلول های بنیادی خود بیمار در آزمایشگاه پرورش داد.

یک درگاه خارجی در مخزن اکسیژن به مریض اجازه میدهد تا بطور هفتگی آنرا دوباره با اکسیژن پر کند.

ادعا می شود که بعد از کاشت این دستگاه در زیر پوست،"ßAir" بطور مداوم بر میزان گلوکز خون نظارت می کند و از سلول های لوزالمعده دارای اکسیژن برای تولید و تحویل انسولین در هر زمان لازم استفاده می کند.

به گفته شرکت سازنده، تغذیه اکسیژن مهم ترین موفقیت این دستگاه است، چرا که سایر لوزالمعده های مصنوعی به مقدار محدود اکسیژن در جریان خون بیمار متکی هستند که زنده ماندن سلول ها را دچار مشکل می کند.

علاوه بر این، برای جلوگیری از رد شدن ایمپلنت جدید توسط بدن، هیچ درمانی برای سرکوب سیستم ایمنی بدن لازم نیست و به گفته این شرکت، در صورت لزوم میتوان آنرا به راحتی از بدن جدا کرد.

این دستگاه اکنون بر روی چهار بیمار سوئدی تعبیه شده است که پس از ۱۰ ماه هنوز هیچ عوارض جانبی گزارش نشده است و سلول ها همچنان زنده مانده اند.

نسخه نسل دوم این دستگاه هم اکنون روی موش های دیابتی در حال آزمایش است که تا به حال سطح گلوکز نرمال را در آن ها حفظ کرده است.

پیش بینی می شود یک آزمایش بزرگ تر انسانی در اواخر امسال آغاز شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مجری معروف برنامه آشپزی ترکیه ای بعد از مدت ها بحران، طلاق گرفت!