ادعای یک نماینده از سرپیچی گمرک از قانون/قرائت گزارش تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا تا پایان سال


ادعای یک نماینده از سرپیچی گمرک از قانون/قرائت گزارش تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا تا پایان سال

حسن نوروزی گفت: تا پایان سال تحقیق و تفحص را در صحن قرائت خواهیم کرد و اگر همچنان تخلف را ادامه دهند، مراتب را به دستگاه قضایی ارجاع خواهیم داد.

ادعای یک نماینده از سرپیچی گمرک از قانون/قرائت گزارش تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا تا پایان سال

گروه بازرگانی بازارنیوز: روز گذشته وزیر کشور در مصاحبه با خبرنگاران با دستگاه‌هایی که موظف به جلوگیری از قاچاق کالا در کشور هستند اتمام حجت کرد. ۶ سالی هست که از تصویب و ابلاغ قانون مبارزه با قاچاق کالا ارز می‌گذرد. بر اساس مواد پنجم و ششم این قانون قرار شد که با ایجاد سامانه‌های الکترونیکی صادرات، حمل، نگهداری و مبادله کالا و ارز از قاچاق کالا جلوگیری شود.

همان سال، رحمانی فضلی، وزیر کشور گفت که اگر دستگاه‌های مربوطه به وظایفشان عمل کنند، ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید تعطیل شود و ما در کشور قاچاق نخواهیم داشت.
*سازمان‌های مبارزه با قاچاق محلی برای اشتغال شده است نه مبارزه با قاچاق

رحمانی اظهار داشت: عمر این نوع ستاد‌ها باید خیلی کوتاه باشد، ستاد‌هایی مانند ستاد قاچاق کالا و ارز باید ۵ تا ۱۰ سال تشکیل شود و بعد هم جمع شود؛ اما تشکیل شده و محلی برای اشتغال می‌شود.

اجرای کامل این قانون وظیفه دستگاه‌های مختلف کشور از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بانک مرکزی، گمرک و وزارت راه و شهرسازی بود، اما حالا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دهه دوم فعالیت خود نزدیک می‌شود و از طرف دیگر آمار‌های وحشتناک ورود و خروج کالای قاچاق به کشور نشان می‌دهد که این سامانه آن طور که باید ماموریتش را انجام نداده است.
*پیشرفت 5 ساله در یک سال

رحمانی فضلی در این باره گفت: ۱۰ سال است که این موضوع ادامه پیدا کرده و قانون آن حدود ۸، ۹ سال سابقه دارد. قبل از آن هم موضوع پیگیری می‌شد، ولی امسال با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و دولت بر این موضوع، به اندازه ۵ سال پیشرفت داشتیم.

با این اوصاف و با توجه به این که کمتر از دو ماه به اتمام سال ۹۸ باقی مانده، دستگاه‌های مربوط، زمان زیادی برای گزارش عملکرد خود در زمینه مبارزه با قاچاق به رئیس جمهور و همچنین برای راه اندازی سامانه‌ای که از میزان تخلفات کم و سرعت عمل دستگاه‌ها برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بیشتر می‌کند، ندارند.


*گمرک،یکی از دلایل عدم تکمیل سامانه

یکی از دلایل عدم تکمیل سامانه های مبارزه با قاچاق، عدم همکاری گمرک با وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی این سامانه است.

در همین رابطه، نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز درباره عملکرد مجلس در بحث سامانه جامعه تجارت گفت: ما قانون تجارت را بر مبنای الکترونیکی کردن تجارت، بازطراحی می‌کنیم. مجلس، مدافع سامانه های مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.
*گمرک می خواهد به تخلفاتش ادامه دهد
وی درباره علت عدم همکاری گمرک با وزارت صمت گفت: ما تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز، و همچنین فعالیت گمرکات داشتیم و گزارشی تهیه کردیم. آنچه مشخص است گمرک به دنبال ادامه دادن به تخلفاتش است.

نوروزی افزود: تا پایان سال تحقیق و تفحص را در صحن قرائت خواهیم کرد و اگر همچنان تخلف را ادامه دهند، مراتب را به دستگاه قضایی ارجاع خواهیم داد.
در راستای تبیین مسائل اقتصادی کشور و ایجاد شفافیت بیشتر، برای مخاطبان، بازارنیوز آمادگی دارد پاسخ گمرک جمهوری اسلامی ایران، به ادعای رئیس کمیسیون حقوقی مجلس را منتشر نماید.



فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!