قاچاقچیان و متقلبان با بازار لوازم خانگی خداحافظی می‌کنند؟


قاچاقچیان و متقلبان با بازار لوازم خانگی خداحافظی می‌کنند؟

طبق گفته رئیس اتحادیه لوازم خانگی، قرار است طرح شناسه دار کردن کالا‌ها برای مبارزه با قاچاق لوازم خانگی از 16 بهمن ماه سال جاری اجرایی شود.

قاچاقچیان و متقلبان با بازار لوازم خانگی خداحافظی می‌کنند؟

گروه بازرگانی بازارنیوز: قاچاق، معضلی بزرگ در بازار‌های مختلف است که لطمات جدی به صنعت تولید داخلی می‌زند. قاچاق در شرایط تحریم، شدیدتر شده و اگر راهکار‌های علمی و عملی برای جلوگیری از آن وجود نداشته باشد، بلای عظیمی بر سر تولید و در کل بازار کشور می‌آورد.

یکی از صنایع مهم کشور، صنعت لوازم خانگی است که افراد بسیاری در این صنعت مشغول فعالیت هستند. از ابتدای سال ۹۷ و به دستور وزیر صمت، واردات لوازم خانگی به کشور ممنوع شد تا نیاز بازار را تولید داخل تامین کند.

جلوگیری از واردات قانونی و نیاز بازار به لوازم خانگی با برند‌های خارجی (که علت این نیاز، بیشتر مسائل فرهنگی است) راه را برای واردات این کالا‌ها به صورت قاچاق و همچنین تقلب کاری باز کرد.

با وجود این که مسئولان واردات قاچاقی لوازم خانگی را معطوف به کوله‌بری و ته لنجی و اینگونه مسائل می‌دانند، فعالان این حوزه نظر متفاوتی دارند. یکی از تولید کنندگان مطرح لوازم خانگی به خبرنگار بازارنیوز گفت: مشخصا واردات قاچاق به صورت کانتینری است. لوازم خانگی کالای کوچکی نیست که پنهانی وارد شود. این حجم از لوازم خانگی قاچاق موجود در بازار کانتینری وارد می‌شود.
بیشتر بخوانید:

از آن جا که واردات لوازم خانگی ممنوع است، حضور هرگونه لوازم خانگی با برند‌های خارجی به مفهوم قاچاق است. سید مرتضی میری، رئیس اتحادیه لوازم خانگی در مصاحبه‌ای اظهار داشت که حضور هرگونه کالای سامسونگ و ال جی در بازار لوازم خانگی قاچاق محرز است و با قاطعیت می‌توان گفت که این‌ها به صورت رسمی وارد ایران نشده‌اند. با این وجود، با گذر از خیابان امین حضور و سایت‌های فروش اینترنتی می‌توان به وفور لوازم خانگی قاچاق را مشاهده کرد.

یکی از طرح‌های مناسب برای مبارزه با کالای قاچاق، طرح شناسه دار کردن کالاست که به گفته سید مرتضی میری، از ۱۶ بهمن ماه سال جاری اجرا می‌شود. این طرح که شامل ۱۰ محصول می‌شود، طرحی است که دولت آن را تصویب کرده است و امید دارد بتواند با آن شر قاچاق را تا حد زیادی از سر لوازم خانگی کم کند.

دهقانی نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مصاحبه‌ای با بازارنیوز گفته بود این ستاد با همکاری وزارت صمت، دستورالعمل ثبت و شناسه دار کردن لوازم خانگی را تهیه کرده و وزارت صمت، آن را ابلاغ کرد و بر اساس آن، برای ارائه دهندگان خدمات پس از فروش، تولیدکننده‌ها و واردکننده‌ها کلاس‌های آموزشی، برگزار کرده است.

شناسنه کالا، مانند یک شناسنامه است که تمامی اطلاعات مربوط به کالای تولیدی در آن درج شده و هر کالا کد شناسه منحصر به فرد خود را دارد.

با اجرای این طرح، شناسایی کالای اصل و قاچاق راحت شده و دست قاچاقچیانی که جنس قاچاق بی کیفیت وارد و با برچسب برند‌های ایرانی در بازار عرضه می‌کردند بسته خواهد شد.

البته نحوه دیگری از تقلب نیز وجود دارد. تولیدکنندگان داخلی با مواد اولیه و قطعات بی کیفیت، کالایی را تولید و با برند‌های معتبر خارجی روانه بازار می‌کردند که با اجرای این طرح عملا این تقلب نیز ریشه کن می‌شود.

دهقانی نیا در مصاحبه خود به تولید کنندگان اعتراض کرده بود که برای اجرای این طرح همکاری لازم را انجام نمی‌دهند. او اظهار داشت: به آن‌ها گفته شد اگر خود شما هم مدعی هستید که از بابت واردات و عرضه کالای قاچاق، متضرر هستید، مطابق آنچه که قانونگذار ابلاغ کرده، وظیفه خودتان را انجام بدهید. هنوز برخی از عزیزان در این حوزه، وظیفه خود را به خوبی انجام نداده اند.

حال باید دید با اجرای این طرح، چه میزان از قاچاق لوازم خانگی کاسته خواهد شد و آیا این طرح می‌تواند موفقیت آمیز باشد و همچنین تولیدکنندگان حاضر خواهند بود زیر بار اجرای این طرح بروند؟ البته مشخص است که اگر تولید کننده‌ای این طرح را اجرا نکند در فروش کالای خود دچار مشکل خواهد شد.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ادعای تازه و بحث‌برانگیز درباره سقوط بالگرد رئیسی