نظر یک عضو کمیسیون شوراها درباره سوانح هوایی اخیر


نظر یک عضو کمیسیون شوراها درباره سوانح هوایی اخیر

یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با ابراز این عقیده که در سوانح هوایی اخیر که پشت سر هم اتفاق افتاد خطای انسانی و وضعیت جوی عامل اصلی بود، گفت: متخصصان صنعت هوایی باید در این باره نظر قطعی دهند.

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص علل وقوع سوانح هوایی متعدد در طول یک ماه گذشته در کشور، اظهار کرد: علل این حوادث ظاهراً ترکیبی از خطای انسانی و وضعیت بدِ آب و هوا بوده است. برف و کولاک شدید و دیدِ پایین خلبان سبب بروز این حوادث شد که خوشبختانه خسارت جانی در پی نداشت.

وی با بیان این مطلب که هواپیماهایی که دچار سانحه شدند زیاد هم فرسوده نبودند، ادامه داد: البته به دلیل تحریم ناوگان هواپیمایی عمر بیشتر هواپیماها بالاست، اما در این حوادث که پشت سر هم اتفاق افتاد به نظر می‌رسد خطای انسانی و وضعیت جوی عامل اصلی بود.

ابوترابی گفت: در صنعت هوایی با وجود پیشرفت‌هایی که کرده‌ایم، اما هنوز وابسته هستیم و عملاً داخل کشور امکان تولید هواپیما و ساخت قطعات آن را نداریم. بنابراین تحریم‌ها بیشترین اثر را روی صنعت هوایی کشور گذاشته است.

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون، افزود: مهم‌ترین راهکاری که باید در صنعت هوایی در پیش بگیریم سرمایه‌گذاری روی تولید داخل است. هم‌اکنون شرکت‌های دانش بنیان حرکت‌هایی را آغاز کرده‌اند که زمان‌بر است و همان‌طور که در فضا جز کشورهای اول دنیا هستیم در صنعت هوایی هم چیزی کمتر از برزیل نداریم. امروز برزیل یک هواپیمای مسافربری تولید می‌کند که کیفیت مطلوبی دارد که در تمام دنیا هم از این هواپیما استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: البته برای ساخت هواپیمای ملی باید از دانش کشورهای همسویی مانند چین و روسیه بهره ببریم. هواپیماهای سوخوی روسی که زیر ۱۰۰ نفر ظرفیت مسافر دارد خیلی خوب در دنیا جا افتاده است و اخیراً چینی‌ها هم با شرکت‌های بوئینگ و ایرباس قرارداد بسته‌اند و کارهای خوبی آغاز کرده‌اند. شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تولید هواپیماهای ملخی را در یزد آغاز کرده‌اند، اما ظرفیت مسافر اندکی دارند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، گفت: در تولید هواپیماهای جت نیز باید ورود کنیم که شرکت‌های دانش‌بنیان در این خصوص هم حرکت‌هایی را آغاز کرده‌اند که زمان‌بر است.

ابوترابی افزود: بنده هم در اخبار رسانه ها و مطبوعات از علل این سوانح مطلع شدم و متخصصان صنعت هوایی باید در این باره نظر قطعی دهند. البته کمیسیون عمران مجلس ممکن است در این خصوص اطلاعاتی داشته باشد.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!