«جامعه زینب»؛ زنانی پا در رکاب سیاست


«جامعه زینب»؛ زنانی پا در رکاب سیاست

تهران- ایرنا- جامعه زینب حزبی زنانه و اصولگرا است که از زمان تاسیس تاکنون همواره فعال و پا در رکاب سیاست بوده‌است.

«جامعه زینب» از جمله احزاب ‌سیاسی اصولگرا در ایران است که اعضای آن را زنان تشکیل می‌دهند. این گروه در سال ۱۳۶۵ تاسیس و پنج سال بعد از آن موفق به اخذ مجوز فعالیت از وزارت کشور شد.

«مریم بهروزی» نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، بنیاگذار جامعه زینب و اولین دبیرکل این حزب تا سال ۱۳۹۰ بود. پس از درگذشت بهروزی یعنی از سال ۹۰ تاکنون، «اعظم حاجی‌عباسی» دبیرکلی این حزب را بر عهده دارد.

اعضای شورای مرکزی جامعه زینب

در دهمین مجمع این حزب که در سال ۱۳۹۷ برگزار شد، «زینب شامل»، «اعظم حاجی عباسی»، «زهرا صادقی»، «آزاده عرب نژاد»، «معصومه زعفرانی بهروز»، «اکرم خبازها»، «لیلا وطن‌خواه»، «فلورا جاودانی»، «مرضیه کریمی نوری»، «طهورا نوروزی»، «الهه مولایی»، «بتول توکلی»، «مریم محمودزاده»، «محترم طلوعی»، «فرحناز قائدرحمتی» و «سمیه کرمانی» به عنوان ۱۴ عضو شورای مرکزی جامعه زینب انتخاب شدند.

خط مشی جامعه

خط مشی جامعه زینب به حزب «مؤتلفه اسلامی» نزدیک است و این گروه یکی از ۱۵ تشکل عضو «جبهه پیروان خط امام و رهبری» است.

جامعه زینب خط مشی خود را اینگونه اعلام کرده است: عدالتخواهی در همه عرصه‌های فردی، اجتماعی، خانوادگی، تحول گرایی و نوگرایی عقلانی در چارچوب مبانی مترقی اسلامی و قانون اساسی و به‌کارگیری روش‌های جدید مبتنی بر اصول علمی و تجربی برای تضمین پویایی جامعه، تقویت آزاداندیشی و مبارزه با تحجر و التقاط پذیرش اصول راهبردی عزت، حکمت، مصلحت و نفی هرگونه سلطه‌گری و سلطه‌پذیری به عنوان جهت‌گیری اصلی سیاست‌های کلان، تلاش در جهت گسترش اخلاق و معنویت و مناسبات سالم اجتماعی و تحکیم مبانی خانوادگی با تاکید بر ارتقاء منزلت زنان و نقش آفرینی آنان با الگوگیری از دو بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زینب (س).

جامعه زینب و فعالیت‌های سیاسی

جامعه زینب دارای پروانه رسمی فعالیت و اساسنامه ممهور به مهر وزارت کشور و ثبت شرکت‌ها و دارای ۸۰ شعبه در استان‌ها و شهرستان‌های کشور و ۲۲ منطقه در تهران است.

جامعه زینب همچنان که اشاره شد، عضو هیات موسس ائتلاف اصولگرای جبهه پیروان خط امام و رهبری و همچنین عضو فعال و مؤثر خانه احزاب و شورای هماهنگی است و سابقه همکاری مشورتی با سازمان ملل متحد را دارا است.

«مرضیه وحیددستجردی» اولین وزیر زن جمهوری اسلامی ایران از اعضای اصلی جامعه زینب است.

این حزب در ادوار مختلف انتخابات ریاست‌جمهوری نیز همواره فعال بوده است. جامعه زینب در دوران ریاست جمهوری آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» از حامیان دولت او بود.

این حزب در دوران اصلاحات، یعنی دوران ریاست‌جمهوری «سیدمحمد خاتمی» اما از جمله منتقدان دولت به شمار می‌رفت و نسبت به عملکرد دولت اصلاحات به‌ویژه در زمینه اقتصاد و سیاست‌خارجی انتقاد داشت.

در همین زمینه، اواخر تیرماه ۱۳۸۷ مریم بهروزی دبیرکل پیشین این حزب، در گفت‌وگویی که با ایرنا داشته گفته‌است: ضعف در عرصه های فرهنگی و اقتصادی را می‌توان از عمده‌ترین نقاط ضعف دوران ریاست جمهوری «سیدمحمد خاتمی» دانست.

بهروزی درباره عملکرد دولت خاتمی در عرصه سیاست خارجی نیز افزوده‌است: دولت اصلاحات اقدام جدیدی در عرصه تعامل و مناسبات با سایر کشورها انجام نداد. عملکرد دولت خاتمی در عرصه سیاست خارجی تفاوتی با دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی نداشت و می توان گفت که هیچ دستاورد جدیدی در زمینه مناسبات و تعامل با کشورها برای جمهوری اسلامی ایران حاصل نشد.

دبیرکل درگذشته جامعه زینب در گفت‌وگوی رسانه‌ای دیگری که از وی منتشر شده، در انتقاد از رییس دولت اصلاحات چنین بیان داشت: من در زمان آقای خاتمی و در دور دوم از ایشان خواستم که شما وزیر زن در کابینه بگذارید. آقای خاتمی گفت که من چنین ریسکی را انجام نمی دهم ولی آقای احمدی نژاد کار بزرگی صورت داد.

جامعه زینب در انتخابات نهم و دهم ریاست جمهوری از «محمود احمدی‌نژاد» رییس جمهوری پیشین حمایت کرد. این حزب پیش از آن نیز احمدی‌نژاد را برای انتخابات شهرداری به شورای هماهنگی اصولگرایان معرفی کرده بود.

بهروزی در سخنانی در این‌باره گفته است: شهردار شدن آقای احمدی‌نژاد در همان زمان در شورای هماهنگی با پیشنهاد جامعه زینب بود و ما ایشان را به شورای هماهنگی برای انتخابات ریاست جمهوری نیز پیشنهاد دادیم.

وی پس از انتخابات پرحاشیه ریاست جمهوری سال ۸۸، دلیل حمایت از احمدی‌نژاد را نظر مثبت رهبری نسبت به او عنوان کرد. با این حال در سخنانی هر دو جناح حاضر در انتخابات را کم و بیش در خصوص حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم مقصر دانست.

«جامعه زینب»؛ زنانی پا در رکاب سیاست

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲، جامعه زینب از «علی‌اکبر ولایتی» حمایت کرد و در بیانیه‌ای در این‌باره که در اواسط خردادماه آن سال از سوی این حزب منتشر شد، آورد: جامعه زینب (س) پس از بررسی ویژگی‌ها و امتیازات هشت نامزد انتخاباتی ریاست‌جمهوری که نشان دهنده حضور تمام سلیقه‌های سیاسی در صحنه رقابت انتخاباتی است با نظر دبیران استان‌های این تشکل در سراسر کشور و اعضای شورای مرکزی خود با احترام به همه نامزدها از آقای دکتر ولایتی در این دوره از انتخابات حمایت می‌کنیم. ما ایشان را فردی متدین، معتدل، مشورت‌پذیر، انقلابی و دارای تجربه و تخصص می‌دانیم. ایشان را فردی مخلص و متعهد به این نظام و به اصل والای ولایت فقیه دانسته و شاهد وفاداری ایشان به رهبری فرزانه‌مان بوده و ایشان را یاوری مخلص دانسته‌ایم.

جامعه زینب در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم که در خردادماه ۱۳۹۶ برگزار شد به «جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت» به دبیر کلی «شهاب الدین صدر» و متشکل از ۱۶ حزب سیاسی و همراهی تعدادی از شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی پیوست؛ جبهه‌ای که در بهمن سال ۹۵ اعلام موجودیت کرد و در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ از حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسن روحانی» حمایت کرد.

رویکرد جامعه زینب به انتخابات پیش‌روی مجلس

جامعه زینب که از زمان تاسیس همواره در انتخابات ادوار مجلس شورای اسلامی فعال بوده و در دوره‌های مختلف در مجلس نماینده داشته است، برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم نیز اعلام آمادگی کرده است. حاجی‌عباسی دبیرکل این حزب، در سخنانی اعلام کرده است، اگر اصولگرایان برای انتخابات پیش‌روی مجلس لیستی را ارایه دهند، جامعه زینب از آن لیست حمایت خواهد کرد. وی همچنین در اظهاراتی که در رسانه‌ها متتشر شده گفته است: مردم به لیستی رای می‌دهند که هم مقبولیت داشته باشد هم مرغوبیت.

حاجی عباسی اما انتقادهایی را در خصوص نحوه انتخاب نامزدهای زن برای مجلس پیش‌رو مطرح کرده و در این زمینه به رسانه‌ها گفته است: انتظار می‌رفت برای انتخاب نامزدهای انتخاباتی زنان، با احزاب زنان مشورت می‌شد.

وی افزوده است: متاسفانه تصمیم‌گیرندگان به صورت یک شرکت سهامی هستند و پست‌ها در بین افرادی خاص و چهره‌های مورد نظر سهامداران در گردش است و چهره های قدیمی و بازنشسته و اعضای وابسته به حزب خود که تبعیت محض از بزرگانشان دارند را جایگزین خود می‌کنند. امیدوارم افرادی به مجلس راه پیدا کنند که انقلابی، ولایتمدار، شجاع، متخصص و مردمی باشند و وامدار اشخاص و یا گروه‌ها نباشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری