مطبوعات ترکیه، 19 فوریه 2020


به خلاصه ای از مهمترین رویدادهای مورد توجه در مطبوعات امروز ترکیه توجه فرمایید:

روزنامه یئنی شافاک: "ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه : تحکیم استحکامات نظامی و انتقال محموله هلای ادامه خواهد یافت"

به گزارش این روزنامه ابراهیم کالین، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه پس از نشست کابینه وزرا طی سخنانی در جمع خبرنگاران در مجتمع ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا اظهار داشت: خط مشی اصلی ما در ادلب بازگشت به اجرای توافق سوچی است. تغییر محل استقرار پست‌های دیده‌بانی کشور در ادلب مطرح نیست. کسی شک نداشته باشد که در صورت حمله به سربازان‌مان در ادلب با شدیدترین شکل ممکن پاسخ خواهیم داد. استحکامات و ارسال محموله‌های نظامی به منطقه برای حفاظت از غیرنظامیان در ادلب ادامه خواهد یافت.

روزنامه استار: "واکنش شدید چاووش اوغلو به رئیس جمهور یونان: اقلیت ترک تراکیای غربی قرنها است که ترک بوده و همچنان ترک خواهند ماند."

به گزارش این روزنامه چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه به سخنان رئیس جمهور یونان واکنش نشان داد. وی در رابطه با سخنان پروکوپیس پائولوپولوس، رئیس جمهور یونان طی سفرش به تراکیای غربی، گفت: "رییس جمهوری کشوری که مدعی است کشورش مهد دمکراسی است باردیگر از عبارت "اقلیتهای مسلمان یونان" به جای "اقلیتهای ترک مسلمان"، استفاده کرده است. این سخنان وی به رغم تمامی قطعنامه های دادگاه حقوق بشر اروپا بیان شده است. شما هرچه می خواهید بگویید اقلیت ترک تراکیای غربی قرنها است که ترک بوده و همچنان ترک خواهند ماند."

روزنامه صباح: "اظهارات عمر چلیک در مورد جلسه ادلب در مسکو"

به گزارش این روزنامه عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه در رابطه با دیدار دیروز هیئت های ترک و روس در زمینه تحولات شهر ادلب سوریه در مسکو پایتخت روسیه، به صورتی صریح اظهار داشت: اگر رژیم به مرزهای قبلی خود عقب نشینی نکند مقدمات نظامی لازم برای تحقق این امر انجام خواهد شد.

حریت: "دانشمندان ترک به قطب جنوب رسیده اند"

به گزارش این روزنامه تیم تحقیقات علمی-ملی قطب جنوب متشکل از هیئت 24 نفره از دانشمندان و پژوهشگران ترک که 9 فوریه جاری سفر خود را آغاز کرده بودند، به قاره جنوبگان رسیدند. این چهارمین سفر هیئت علمی ترکیه است که به همت ریاست جمهوری و وزارت صنعت و فناوری کشور و با هماهنگی انیستیتوی مطالعات قطب جنوب سازمان توبیتاک (KARE) انجام می شود. این پژوهشگران به مدت یک ماه در جزیره هورسشو در اردوگاه علمی ترکیه توقف کرده و در مجموع در زمینه 15 پروژه در رشته های علوم جانوری، زمینی و دریایی مطالعه و تحقیق خواهند کرد.

خبرتورک: "کتابخانه ملت ریاست جمهوری افتتاح می شود"

به گزارش این روزنامه بزرگترین کتابخانه ترکیه، با عنوان کتابخانه ملت روز پنجشنبه از سوی رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در شهر آنکارا افتتاح خواهد شد. این کتابخانه که با الهام از معماری سلجوقی، عثمانی و معاصر ساخته شده در تمام طول شبانه روز و در تمامی روزهای هفته فعال خواهد بود. این کتابخانه که ساخت آن در سال 2016 آغاز شده، دارای 125 هزار متر مربع زیربنا بوده و از امکان همزمان ارایه خدمت برای 5000 نفر برخوردار است. کتابخانه ملت در برگیرنده 4 میلیون کتاب چاپی، بیش از 120 میلیون نشریه الکترونیکی و 550 هزار کتاب الکترونیکی، نقشه ها، تمبرها، دست نوشته ها و برخی دیگر از آثار بسیار نادر و گرانبها است. طول قفسه های این کتابخانه 201 کیلومتر است و در خود کتاب هایی با 134 زبان مختلف، 120 میلیون مقاله و گزارش از 100 کشور مختلف را جای داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ترکیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز معلم به خواهرزاده و برادرزاده 1401 + عکس نوشته و پروفایل