خراسان شمالی، همچنان در وضعیت سفید کرونایی


خراسان شمالی، همچنان در وضعیت سفید کرونایی

بجنورد- ایرنا - سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: این استان از نظر ویروس کرونا همچنان در وضعیت سفید قرار دارد که البته این سفیدی نشانه پاک بودن نیست و مردم باید بیش از گذشته به خودمراقبتی بپردازند.

دکتر سیداحمد هاشمی، روز یکشنبه گفت: با وجود آنکه استان همچنان در وضعیت سفید باقی مانده است و تا کنون هیچ مورد مثبتی از ابتلا به این ویروس گزارش نشده، اما موارد مشکوکی وجود دارد که این افراد به دلیل مصون ماندن افراد جامعه تا زمان مشخص نشدن نتایج آزمایش در بیمارستان بستری می شوند.

وی افزود: وضعیت سفید کرونا در خراسان شمالی نباید دلیلی برای بی توجهی شهروندان به مراقبت های بهداشتی و خودمراقبتی شود و همه باید به منظور پیشگیری و شکست این ویروس تا حد امکان توصیه های بهداشتی متخصصان را جدی بگیرند.

مراجعه ۷۷ مشکوک به کرونا

دکتر هاشمی، شمار مراجعه کنندگان مشکوک به کرونا به مراکز درمانی استان از زمان پیدایش این ویروس را ۷۷ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد تنها ۲۶ بیمار مشکوک به کرونا بستری هستند و مابقی ترخیص شده اند.

وی از استقرار ایستگاه های سلامت در مسیر تردد و ورودی های شهرستان های استان در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: به منظور غربالگری و اقدامات پیشگیرانه از شیوع ویروس کرونا، برای استقرار ایستگاه های سلامت در ورودی شهرها برنامه ریزی اقدام شده است.

دکتر هاشمی با اشاره به اوج شیوع کرونا در هفته جاری، تاکید کرد: شهروندان برای حفظ سلامت خود از مسافرت های غیرضرور سیاحتی، زیارتی و نیز حضور در مکان های شلوغ و پرازدحام به طور جدی خودداری کنند.

وی توضیح داد: تعطیلی مدارس و دانشگاه ها به منظور حفظ سلامت و پیشگیری از انتقال و گسترش بیماری است، اما متاسفانه بسیاری از خانواده ها با رفتن به سفر و مکان های پر ازدحام، زمینه ساز انتقال و گسترش بیماری می شوند که بسیار نگران کننده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بر اهمیت آگاهی مردم اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به آنکه اضطراب و نگرانی ساختار ایمنی بدن را تضعیف کرده و زمینه ابتلا به بیماری را افزایش می دهد، بهتر است افراد آرامش خود را حفظ کرده و به مراقبت های بهداشتی در حد لازم بپردازند و از وسواس در این زمینه به شدت خودداری کنند.

دکتر هاشمی، نسبت به رها کردن ماسک و دستمال های مصرف شده در خیابان ها هشدار داد و گفت: انداختن آب دهان و ترشحات بینی و رها کردن ماسک و دستمال در کوچه و خیابان های شهر منشاء آلودگی است و باید شهروندان این موارد را، که جزو اصول اولیه بهداشت است، با جدیت رعایت کنند.

در چند روز گذشته و با انتشار اخبار شیوع و خطرات ویروس کرونا، اقلامی مانند ماسک، دستکش و نیز مواد ضدعفونی کننده در خراسان شمالی نایاب شده و بعضا به صورت بسیار محدود و با قیمتهایی چند برابری در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در نواحی روستایی سکونت دارند.

این استان در حدفاصل ۲ قطب زیارتی و سیاحتی مشهدالرضا (ع) و استان های شمالی کشور قرار گرفته است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی برکات زیادی خواهد داشت