آغاز دوباره «سگ کشی» در اهواز


آغاز دوباره «سگ کشی» در اهواز

اهواز - ایرنا - حامیان حقوق حیوانات، شهرداری اهواز را مسئول ریختن سم و کشتار سگ‌های بلاصاحب در روزهای اخیر می دانند، این در حالیست که شهرداری اهواز این مساله را رد می‌کند.

در روزهای اخیر، فعالان حقوق حیوانات دوباره به کشتار سگ‌های بدون صاحب در اهواز اعتراض کرده‌اند. آنها با انتشار تصاویری از اجساد سگ‌های بدون صاحب در اهواز در فضای مجازی، شهرداری را عامل کشتار آنها اعلام کرده‌اند. تصاویر منتشر شده کارگران شهرداری اهواز را در حال جمع آوری لاشه سگ‌ها از جاده ساحلی غربی نشان می‌دهد.

یکی از فعالان حقوق حیوانات در این باره به ایرنا گفت: بقایای اجساد حدود ۱۰ قلاده سگ بلاصاحب صبح امروز (دوشنبه) در جاده ساحلی اهواز بوده و مابقی را کارگران شهرداری جمع آوری کرده بودند.

کیان قنواتی افزود: کشتار سگ‌های بلاصاحب بر اساس گزارش‌هایی که حامیان حیوانات و افرادی که به این حیوانات غذارسانی می‌کردند، از سه روز پیش آغاز شده و همه آنها به وسیله سم کشته شده‌اند.

وی مسئول این کشتار را شهرداری اهواز دانست و تاکید کرد: تعداد زیادی از لاشه‌ها توسط ماموران شهرداری جمع آوری شده و تعدادی در کنار ساحل هنوز باقی مانده است.

قنواتی تصریح کرد: پیش از این در برخی دیگر از نقاط اهواز نیز اجساد سگ‌های بلاصاحب که به وسیله سم کشته شده بودند، پیدا شده بود.

چرا باید پاسخ بدهیم؟

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز اما هر گونه مسئولیت شهرداری در سم ریزی و کشتار سگ‌های بلاصاحب را رد کرد.

محمدرضا قنواتی افزود: اطلاعی از نحوه کشته شدن این سگ‌ها ندارم، چرا شهرداری اهواز باید پاسخگوی اجساد سگ‌های بلاصاحبی باشد که در سطح شهر یافت می‌شود؟

وی اضافه کرد: تنها وظیفه شهرداری اهواز عقیم سازی سگ‌های بلاصاحب و رهاسازی آنهاست، حامیان حیوانات اگر دلسوز این سگ‌ها هستند، آنها را ببرند در خانه‌های خود نگهداری کنند، زیرا حضور این سگ‌ها در فضای شهر مشکل ساز است و مردم نگران سلامتی خود هستند.

قنواتی اظهار داشت: در حال حاضر ۲۶۹ سگ در مرکزی که زیر نظر این سازمان است عقیم سازی شده‌اند اما رهاسازی سگ‌های عقیم سازی شده با مخالفت بهداشت و دادستانی مواجه است.

وی با بیان اینکه شهرداری اهواز هیچگونه پناهگاهی برای نگهداری سگ های بلاصاحب ندارد، گفت: هزینه نگهداری و غذارسانی این سگ‌ها بسیار زیاد است و ما نمی توانیم آن را اجرا کنیم.

قنواتی تاکید کرد: طبق دستورالعمل ساماندهی سگ های بدون صاحب، شهرداری هیچگونه تکلیفی در قبال ساختن پناهگاه برای این حیوانات ندارد.

بر اساس این گزارش، شهرداری اهواز پیش از این نیز متهم اول کشتار سگ‌های بدون صاحب در اهواز بوده است. آبان ماه ۹۸ در پی یافتن اجساد سوخته تعداد زیادی از سگ‌های بلاصاحب در اهواز، انجمن‌های حامیان حیوانات مسئول این فاجعه را شهرداری دانسته و علیه آن، اعلام جرم کردند. آنها با ارسال نامه‌ای به دادستان اهواز، خواستار ورود مدعی العموم برای مشخص کردن عامل سوزاندن ده‌ها قلاده سگ در اهواز و مجازات آنها شدند. اگر چه قنواتی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند، در آن زمان نیز، خبر را تکذیب و نقش شهرداری در سوزاندن این سگ‌ها را انکار کرد.

کشتار سگ‌های بدون صاحب در سال‌های اخیر به شدت از سوی فعالان حقوق حیوانات در کشور مورد انتقاد قرار گرفته است. در پی تجمع فعالان محیط زیست و حامی حیوانات به کشتار بیرحمانه سگ‌های بدون صاحب در چند شهر کشور در سال ۹۴، سازمان حفاظت محیط زیست لایحه مقابله با حیوان آزاری را به دولت ارائه کرده که این لایحه اکنون درمجلس در حال بررسی است. این در حالیست که اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تا کنون نسبت به کشتار سگ‌های بی صاحب در اهواز سکوت کرده است.

در پی اعتراضات و تجمعات فعالان حقوق حیوانات نسبت به کشتار سگ های بدون صاحب در اهواز از تابستان ۱۳۹۶ ، شهرداری اهواز مرکز عقیم سازی سگ‌های بلاصاحب را در تابستان ۱۳۹۸ راه اندازی کرد که این مرکز ماهانه تنها ۶۰ قلاده سگ را عقیم سازی می‌کند که آن نیز با انتقادات بسیاری از سوی حامیان حیوانات روبه روست.

بر اساس دستورالعمل دفتر هماهنگی خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اسفند ماه ۹۲ شهرداری ها برای ساماندهی سگ های بلاصاحب تنها می توانند از روش زنده گیری استفاده کنند و در صورت عدم اجرا مرتکب تخلف قانونی شده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان