سیستم ایمنی خود را با اشتغال ذهنی مکرر به کرونا تضعیف نکنیم


سیستم ایمنی خود را با اشتغال ذهنی مکرر به کرونا تضعیف نکنیم

یاسوج- ایرنا- خطر گسترش روزافزون و افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سطح جامعه و برخی ابهام ها و اضطراب ها در نتیجه شایعات ناشی از عدم اگاهی و دانش کافی در مورد این بیماری ،بهداشت روانی مردم و خانواده ها را بیش از خود ویروس به خطر انداخته و بسیاری از مردم به شدت تحت تاثیر التهابات و عوارض روحی و روانی آن قرار گرفته اند.

این در حالی است که بارها کارشناسان و جامعه پزشکی اعلام کرده اند که افزایش اضطراب ها و بر هم خوردن سیستم روانی به اختلال در سیستم ایمنی بدن منجر می شود و در نیتجه خطر بروز بیماری را در فرد افزایش می دهد.

به همان میزان که ضروت توصیه های ایمنی و بهداشت فردی و جسمی را برای جلوگیری از شیوع دامنه این ویروس و یا در خانه ماندن را به شهروندان توصیه می کنیم باید مراقبت های بهداشت روانی جامعه و چگونگی مقابله با موقعیت های اضطراب آور ناشی از این ویروس را مرتب به مردم و بویژه جامعه خطرپذیر همچون کودکان و سالمندان گوشزد کرد.

کارشناس واحد بهداشت روان در دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه می گوید: هر یک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث‌ ناگوار واکنش نشان می‌دهیم و آگاهی به نشانه‌های جسمی‌ و ذهنی اضطراب نخستین گام در مدیریت آن است.

سید حبیب الله تقوی نژاد تصریح کرد: تحریک‌پذیری، عصبانیت و از کوره در رفتن، بی‌خوابی و کابوس، ترس، خستگی، سردرد، عدم تمرکز، اسپاسم عضلانی، تپش قلب، حالت تهوع و سایر مشکلات گوارشی از علائم اضطراب است.

وی معتقد است که در شرایط بحرانی افراد واکنش‌های متفاوتی مانند اضطراب، اشتغال ذهنی مکرر با مساله، سردرگمی‌ و دوگانگی، یا احساس کرختی دارند به خاطر داشته باشید در بحران‌ها به طور معمول اتفاق‌ها غیرطبیعی هستند اما در بسیاری اوقات واکنش‌های افراد طبیعی است.

وی ادامه داد: هرگز به خودتان یا دیگران برچسب ضعیف بودن یا غیرطبیعی بودن در مقابل این ویروس نزنید و باید به این فکر کرد کاری که شما انجام می‌دهید شجاعانه، ایثارگرانه و بسیار ارزشمند است.

تقوی در ادامه توصیه کرد: در محل کار، از روش‌های ساده و قابل اجرا برای کاهش تنش و استرس ناشی از بروز بیماری استفاده کنید.

وی معتقد است که حرکات کششی و نرمش ، چند دقیقه قدم زدن در فضای باز، تمرین تنفس عمیق، چند دقیقه گوش کردن به موسیقی آرام‌بخش یا نیایش کردن می‌تواند به کاهش تنش ها در مقابل این بیماری و یا هر موقعیت استرس زایی کمک کند.

این کارشناس بهداشت روانی می افزاید: سعی کنید لحظاتی هر چند کوتاه ذهنتان را از کار و یا نگرانی‌ها دور کنید .

کارشناس واحد بهداشت روان مرکز بهداشت کهگیلویه وبویراحمد ابراز داشت: وقتی کار نمی‌کنید و در خانه هستید، تا حد امکان برنامه معمول و روزمره قبلی خود را حفظ کنید و نقش خود را به عنوان عضوی از خانواده ایفا کنید، به سرگرمی‌ها و علایق خود بپردازید.

وی گفت: ورزش کنید، کارهایی را که برای شما آرامش‌بخش است روزانه در برنامه خود بگنجانید.

تقوی نژاد عنوان کرد: فرهنگ حمایت و کار تیمی ‌را در محل کار و منزل همچنان با جدیت و بیشتر از گذشته تقویت کنید و افرادی که با آنها کار می‌کنید را بشناسید .

وی توصیه کرد: صحبت‌های خود را تنها به موضوع بحران و ویروس کرونا محدود نکنید و در مورد موضوع‌های دیگر نیز صحبت کنید و یکدیگر را مورد حمایت قرار دهید.

وی تاکید می کند که چه در خانه و یا در محل کار، مدام حال همدیگر را بپرسید، افراد معمولا هنگام استرس زیاد با خطاهای کوچک دیگران برخوردهای بیش از اندازه می‌کنند، به یکدیگر بازخورد مثبت بدهید و تلاش و جدیت افراد را تشویق کنید.

تقوی ابراز داشت: در زمینه مواجهه با اخبار به ویژه از منابع غیرموثق و در فضای مجازی دقت کنید و گرفتار برخی شایعات و دروغ پرواکنی ها در مورد این ویروس نشوید، مرور لحظه ای و مکرر شبکه‌های مجازی می‌تواند استرس شما را بیشتر کرده و زمان استراحت شما را که برای بازیابی توان و انرژی نیاز دارید، و بهترین عامل برای مقابله با بیماری است را محدود کند.

کارشناس برنامه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اضافه کرد: در هر بحرانی موارد زیادی پیش می‌آید که خارج از کنترل ماست سعی کنید فقط بر مواردی‌ که در کنترل شماست تمرکز کنید و بیش از حد به بخش‌هایی از بحران که کنترلی بر آن ندارید ، فکر نکنید.

وی یادآور شد: باید توجه داشته باشید که در اینگونه مواقع دغدغه‌ها و نگرانی‌های خانوادگی را باید مدیریت کرد.

تقوی تصریح کرد: از خودتان مراقبت کنید اما بدون استرس و تا جایی که امکان دارد خواب و استراحت کافی داشته باشید تغذیه سالم را فراموش نکنید، مصرف کافئین را محدود کنید و از نوشیدن مایعات کافی نیز غافل نشوید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز