سهم من در مهار کرونا سین هشتم نوروز 99


سهم من در مهار کرونا سین هشتم نوروز 99

بهار از راه رسید و کمتر کسی این روزها در سایه شوم کرونا، شکوفه های رنگارنگ درختان و یاس های معطر کوچه پس کوچه های را از نزدیک حس می کند.

به گزارش بوشهر24، هر سال این روزها سیمای شهرها، خیابان ها و کوچه ها رنگ دیگری بود حتی رنگ نگاه مردم فرق داشت و هر کسی به نحوی پر از جنب و جوش و مشغول آماده کردن خود برای رفتن به استقبال بهار بود.

شب عید مهم ترین روزهای درآمدی خیلی از کسب و کارها محسوب می شد اما امسال با وجود ویروس کرونا نه تنها بعضی از شغل ها رونقی ندارد بلکه بعضی از شغل های شب عیدی نیز ردپایی از آن دیده نمی شود حتی نی لبک و فلوت زدن نوازنده های خیابانهای خلوت نمی تواند شوقی در مردم به وجود بیاورد.

هر ساله این روزها در قدم به قدم خیابان ها با انبوهی از ظرف های ماهی قرمز، سبدهای رنگارنگ سبزه و گل های سنبل روبرو بودیم ولی امسال جای آن ها خالی است.

بهار، جوش و خروشی در طبیعت است که هر سال با زیبایی خود، کشور ما را بیش از همیشه زیباتر می کند و اینک پویش «سهم من در مهار بحران کرونا» می تواند حرکتی خودجوش و ملی باشد تا بهارهای آینده را همچون گذشته با شور و شوق برای خود و فرزندانمان داشته باشیم.

دکتر مسعود خلیلی، یک روانشناس کرجی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص این پویش ملی و بعنوان یک شهروند مسوول می گوید : مردم با استفاده از زیبایی های طبیعت و بهار دلپذیر می توانند با تزریق آرامش به روح و جان خود،‌ استرس و اضطراب این روزها را از دور کرده تا بتوانند بهتر و بیشتر با این بیماری بجنگند.

وی افزود:‌ من به عنوان یک شهروند ایرانی تمام تلاش خود را به کار می بندم تا با انجام توصیه های بهداشتی پزشکان و مسوولان امر در شکست کرونا نقشی داشته باشم تا هر چه سریعتر آرامش به کشور بازگردد.

من در خانه می مانم

حجت الاسلام محمد مختاری نیز به عنوان یک طلبه و یک شهروند ایرانی، راه اندازی بسیج عمومی را بهترین راه مقابله با بحران کرونا و شکست این بیماری منحوس دانست.

وی حفظ جان را یک واجب شرعی دانست و افزود: اضطراب و تشویق اجتماعی و روانی یکی از مهم ترین راه های شیوع و فراگیری کرونا است که من با رعایت بهداشت فردی و ماندن در منزل و پرهیز از ترددهای غیرضروری در مقابله این بحران سهیم می شوم.

وی اضافه کرد: روزهای عید نوروز نزدیک است و این روزها یک واجب شرعی است تا به توصیه های مسوولان و پزشکان عمل شده و حتی برای تبریک عید به دیدن بزرگترها نرویم و استفاده از ابزار نوین ارتباطی بهترین راه تبریک است.

نقش تاثیرگذار زنان در شکست کرونا

مریم موسوی که فروشنده یکی از واحدهای صنفی در کرج است، نیز به خبرنگار ایرنا گفت: زنان به عنوان مادر خانواده نقش تاثیرگذاری در هدایت گری اعضای خانواده به رعایت نکات بهداشتی و حفظ آرامش دارند.

وی افزود: هر ساله این روزها شاهد شور و شوقی در بازار بودیم ولی سایه شوم کرونا این اشتیاق را از مردم گرفته و فقط شاید به عنوان یک عادت هر ساله بدون اینکه تمایلی به خرید داشته باشند، به خیابان ها می آیند در حالیکه باید به توصیه ها گوش فرادهند و در منزل بمانند.

موسوی با بیان اینکه این روند بیشتر واحدهای صنفی را با ضرر و زیان غیرقابل جبرانی مواجه کرده، اظهار داشت: ولی حفظ جان تک تک افراد جامعه خیلی مهمتر از این ها است و مادران خانواده می توانند با نشاط آفرینی و ارایه برنامه های متنوع در منزل، کانونی گرم تشکیل داده تا دیگر اعضای خانواده را از بیرون رفتن از منزل منصرف سازندو من تمام تلاشم را برای سلامت درون خانوادگی بکار خواهم گرفت.

تمام مردم خود را در شکست کرونا سهیم کنند

یک جهادگر البرزی نیز یکی از راه های شکست کرونا را سهیم شدن تک تک افراد جامعه در این امر دانست و به ابراز گلایه از برخی از مردم پرداخت و گفت: جهادگران و بسیجیان این روزها سهم عمده ای در مقابله با بیماری کرونا و ضدعفونی معابر دارند.

میلاد بویینی افزود: به تک تک کوچه ها که وارد می شویم با یک عبارت «خدا خیرتان بدهد» مواجه می شویم بدون اینکه خود مردم از خود حرکتی نشان دهند در حالیکه اگر در هر کوچه حداقل روزی یک خانواده تقبل ضدعفونی را بر عهده بگیرد، هر ماه یکبار نوبتش می شود و این هم می شود یک بسیج عمومی که هزینه زیادی هم ندارد.

وی اظهار داشت: حس تعاون در میان مردم از بین رفته و فقط منتظر هستند که افراد دیگر به میدان بیایند و کار آن ها را انجام دهند که فرهنگ بسیار بدی است که بین مردم جاافتاده است.

برای روزهای تعطیل برنامه داشته باشیم

یکی از بانوان مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز نیز گفت: من به عنوان یک کارمند موظف هستم که برای اجرای وظایفم در محل کار حضور یابم ولی در محل کار سعی می کنم تمام نکات بهداشتی را رعایت کنم تا خدمت خود را در حدقابل قبول به مردم داشته باشم.

مژگان رضایی با بیان اینکه در روزهای تعطیل که در منزل هستم به جز مواقع ضرور از منزل بیرون نمی آیم، افزود: مردم در آستانه عید نوروز هستند و باید برای این روزها برنامه های جایگزین داشته باشند که از جمله این برنامه ها انجام برنامه های عقب افتاده در طی سال و همچنین مطالعه می تواند برنامه بسیار مفیدی باشد.

وی اظهار داشت: این روزها در گروه های فضای مجازی انباشتی از مطالب در خصوص کرونا شده و مردم بمباران اطلاعاتی ضد و نقیض در این موضوع شده اند ولی می توان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی برنامه های جالبی برای مردم در تعطیلات داشت.

رضایی اضافه کرد: در این شرایط خاص صدا و سیما می تواند برنامه های جذابی داشته باشد و با این برنامه ها محدودیت ها را برای مردم کرد و نباید گذاشت مردم از در خانه ماندن خسته و افسرده شوند.

این بانوی البرزی گفت: ما افرادی هستیم که ماهانه حقوق ثابتی داریم ولی باید با کنترل و مبارزه با بیماری کرونا،‌این بحران را برای کارگرانی که به صورت کارمزد درآمد دارند، شکست داد و هرچقدر مسایل بهداشتی را رعایت نکنیم، این مسیر طولانی تر می شود.

خودداری از رفت و آمدهای تفریحی و غیرضرور

یک پژوهشگر شهری نیز مهمترین وظیفه خود را تشریح ، تبیین و نشر نتایج پژوهشی عمومی خود برای آگاهی مردم و شهروندان و خانواده عنوان کرد و گفت: ویروس کرونا در تمامی کشور پخش شده است و سرعت شیوعش نیز روز به روز بیشتر می شود و یکی از نگرانی‌های بزرگ فعلی شیوع گسترده این ویروس در شهرهای پرجمعیت ایران است که فعالیت مردم در کنار یکدیگر در آن شهر ها بیشتر است.

پویا پارسا با بیان اینکه حمل ‌و نقل عمومی محیطی بسیار مناسب برای انتقال ویروس‌ها است، افزود: ویروس‌ها عمدتا در پی فرود قطرات ترشحات ناشی از عطسه و سرفه روی سطوحی که کاربرد مشترک دارند منتقل می‌شوند.

وی اظهار داشت:به همین خاطر است که مقامات دستور داده‌اند تا سطوح داخلی مترو، اتوبوس‌ها و ایستگاه‌ها ضدعفونی شود.

پارسا گفت: محل دومی که این روز ها کمتر به آن اهمیت داده می شود اداراتی است که مراجعه مردمی به آنها بالا است و می تواند جمعیت زیادی به خود جذب ‌کنند و شرایط مناسبی برای انتقال ویروس ایجاد می‌کنند و به همین خاطر است که شیوع ویروس کرونا باعث اخلال در آن‌ها خواهد شد از جمله این ادارات به شهرداری ها و بانک ها و ... می توان اشاره کرد.

اما سوال این است که وظیفه شهروندان در خصوص جلوگیری از این بیماری چیست؟

وی افزود: در گام اول شهروندان باید بدانند هرچه تجمعات گسترده تر باشد امکان انتقال این بیماری بیشتر است و باید از اجتماع دوری کرد ضمن اینکه شهروندان باید مراجعات غیر ضروری خود را به صورت خودجوش کاهش بدهند و از رفت و آمد های اداری و تفریحی خودداری کنند.

این پژوهشگر با بیان اینکه ضد عفونی های فردی در سطح شهر می تواند گام دوم شهروندان باشد، ادامه داد: شهروندان می توانند با به کارگیری امکانات فردی محیط زندگی و ساختمان و محل سکونت خود را ضد عفونی کنند و این اقدام می تواند گام دوم در محدود کردن بیماری باشد.

وی گام سومی که شهروندان باید برای جلوگیری از گسترش بیماری بردارند را انتقال زباله ها به صورت پاک شده به سطل های زباله شهری دانست و گفت: این اقدام به این معناست که هر خانواده باید سطلی را مخصوص دستکش ها و ماسک ها و مواردی که امکان انتقال ویروس در آن بیشتر است مشخص کند و مواردی که امکان آلودگی در آن موجود است را با امکانات موجود ضد عفونی کرده و در پلاستیک های مجزا گذاشته و بعد آن ها را به سطل های زباله شهری منتقل کنند.

پارسا افزود: این اقدام گامی بزرگ در حفظ محیط زیست از آلودگی های این ویروس به شمار می آید.

وی اضافه کرد: در گام آخر شهروندان باید یک آموزگار برای خانواده خود باشند و در واقع یکی از مهمترین مبانی مبارزه با ویروس کرونا افزایش آگاهی عمومی درباره اقدامات مهمی نظیر شستن کامل دست‌ها است و این آگاهی در هر منزل و خانواده می تواند شیوع را محدود کند و خانواده و شهر را از گسترش این بیماری محفوظ نماید.

سخن پایانی

بیش از یک ماه است که پای کرونا به کشور ما باز شده و سخن اول و آخر هر فرد و خانواده ای در نخستین خوش و بش هایشان از این بیماری منحوس است.

این بیماری در کنار معضلاتی که در کشور از لحاظ مرگ و میر و نگرانی ها و همچنین سودجویی بعضی از افراد از سوء‌استفاده از موقعیت پیش آمده داشته اند، فضای همدلی و تعاون به وجود آمده است، فضایی که جهاد و ایثار و از خودگذشتگی را همچون دوران دفاع مقدس به نمایش گذاشته است.

گذر از این بحران نیز نیاز به صبر، شکیبایی در کنار تبعیت از توصیه های کارشناسان و مسوولان امر دارد.

از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون یک هزار و ۱۷۰ بیمار مشکوک و کرونایی در بیمارستان های استان البرز بستری شده اند و ۱۱۰ نفر نیز جان باخته اند.

ویروس کرونا ، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از ۱۵۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

ایرنا/


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد نوزاد | گلچین زیباترین متن تبریک تولد نوزاد پسر و دختر