مبارزه با آفت شب‌پره درختان شمشاد در بندرگز


مبارزه با آفت شب‌پره درختان شمشاد در بندرگز

گرگان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که مرحله نخست مبارزه با آفت شب‌پره در بخشی از جنگل‌های شمشاد شهرستان بندرگز به صورت محلول پاشی با روش هوایی انجام شد.

ابوطالب قزل سفلو روز دوشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: عملیات نقشه برداری و شناسایی منطقه ذخیره گاه ژنتیکی شمشاد از قبل و با فیلمبرداری هوایی انجام شد و محدوده ۸۰ هکتاری درختان شمشاد نیازمند به محلول پاشی مشخص گردید.

به گفته وی فرارسیدن بهار نویدبخش احیای طبیعت از جمله گیاهان، جانوران، حشرات و تمام موجودات است که لاروهای زمستان گذران آفت شب پره شمشاد از این قائده مستثنی نیست.

وی بیان کرد: آفت شب پره از اواخر شهریورماه به شکل سنین دو و سه لاروی در پیله بین برگ های شمشاد زمستان گذرانی خود را سپری کرده و اواسط اسفندماه با ترک پیله ها از لایه رویی برگ های شمشاد تغذیه می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: با این اقدام ذخیره گاه ژنتیکی شمشاد چشمه بلبل بندرگز به نسبت سایر استان های شمالی از وضعیت بسیار خوبی برخوردار بوده و وضعیت کلی این ذخیره گاه از لحاظ جوانه دهی، گلدهی و زادآوری طبیعی مطلوب و رضایت بخش است.

به گفته وی، مرحله دوم و سوم مبارزه با آفت شب پره درختان شمشاد در فصل بهار و به دلیل برگ دهی و سایه انداز از طریق روش زمینی با محلول گیاهی و سازگار با طبیعت انجام می شود که خطری برای محیط زیست و حشرات مفید ندارد.

کارشناسان منابع طبیعی گلستان می گویند که لارو این آفت از طریق تغذیه برگ، پوست و سرشاخه‌های درخت طی چهار نسل در هر سال موجب خزان و سرخشکیدگی و در برخی موارد موجب مرگ کامل درختان جوان شمشاد می‌شود.

لارو به نوزاد کرمی شکل حیواناتی که دگردیسی کامل دارند (مانند حشرات و دوزیستان) اطلاق می شود.

طرح محلول پاشی کانون‌های آلوده جنگل های شمشاد توسط اداره کل و منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از سال ۹۶ با مشاهده آفت شب پره آغاز کرد که تاکنون توانسته خسارت آفت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

شب‌پَره شمشاد یک آفت جدید است که خرداد سال ۱۳۹۵ برای نخستین بار در ایران در توده‌های شمشاد چالوس مشاهده شد.

شمشاد هیرکانی درختی همیشه سبز و بومی جنگل‌های شمال ایران است که در فهرست گونه‌های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت قرار دارد.

این گونه درختی به عنوان نماد میراث جنگل‌های شمال ایران قلمداد شده و بهترین رویشگاه آن ارتفاع ۲۰ تا ۴۰۰ متری از سطح دریا است ولی تا ارتفاع حدود یکهزار و ۲۰۰ متری در مناطق مختلف جنگلی استان‌های گیلان، مازندران و گلستان نیز می روید.

گونه شمشاد که بومی ایران بوده و به نام بُوکسوس هیرکانا معروف است، خواص دارویی داشته و اکنون از آن داروی ایدز و ضد سرطان تولید می‌شود.

جنگل‌های استان گلستان شامل درختان پهن برگ و سوزنی برگ به طول ۲۸۰ کیلومتر با عرض‌های ۱۰ تا ۳۰ کیلومتر از نوکنده در غرب استان تا گلیداغ در شرق گلستان امتداد دارد.

عرصه‌های جنگلی گلستان به وسعت ۴۵۲ هزار هکتار مانند جنگل‌های شمال در گیلان و مازندران دارای تنوع ۸۰ گونه درختی و ۵۰ گونه درختچه ای است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چاره برون رفت از تنگناها تفکر بسیجی است