سد خیرآباد نیکشهر سرریز کرد


سد خیرآباد نیکشهر سرریز کرد

چابهار- ایرنا- فرماندار نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: سد خیرآباد این شهرستان با ادامه بارندگی و جاری شدن سیل در 48 ساعت گذشته در رودخانه های بالادست کشیک، داروکان و هیتک سرریز کرد.

ضیاءالحق هاشمزهی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: باران رحمت الهی در نیکشهر موجب خوشحالی قشرهای مختلف مردم بویژه کشاورزان و دامداران شده و تمامی بندهای آبخیزداری پر آب و تنها سد مخزنی این شهرستان نیز سرریز کرد.

وی افزود: امیدواریم با ادامه بارندگی ها تا ماههای آینده از دامنه خشکسالی ۲۰ سال گذشته کاسته شود و سال آبادی در پیش رو داشته باشیم.

فرماندار نیکشهر گفت: سد خیرآباد نیکشهر با حجم ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب در چند ماه گذشته ۲ بار سرریز شده است.

وی گفت: سد خیرآباد به منظور تامین آب آشامیدنی ۵۰ ساله نیکشهر و ۶۰۰ هکتار زمین های کشاورزی پایین دست آن بر روی رودخانه کشیک در زمان ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی کلنگ زنی و در سال ۱۳۸۸ با مجموع هزینه ۱۷۵ میلیارد ریالی تکمیل و بهره برداری شد.

هاشمزهی ادامه داد: این سد برای نخستین بار نیمه دوم بهمن ۱۳۸۹ سرریز شده و پس از آن با گذشت حدود ۹ سال در دی ماه و اواخر سال گذشته ۲ بار سرریز و هم اینک برای بار چهارم سرریز شده است.

وی گفت: بارندگی ها و جاری شدن سیلاب خسارت های زیادی به زیرساخت ها و واحدهای مسکونی وارد کرده که پس از جمع بندی و بررسی های لازم و کارشناسی اعلام می شود.

رئیس اداره هواشناسی نیکشهر نیز گفت: ایستگاه های باران سنجی در چانف ۸۹ میلیمتر، توتان بنت ۴۶، هیچان ۴۳ و مخت ۵۰ میلیمتر باران را ثبت کرده اند.

واحد رئیسی افزود: میانگین بارش ها در سال گذشته (۱۳۹۸) در شهرستان نیکشهر ۳۳۳ میلیمتر بوده که نسبت به بلند مدت ۱۰۶ درصد رشد داشته است .

نیکشهر از توابع استان سیستان و بلوچستان در ۵۱۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان واقع شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شمار مبتلایان جدید کرونا در سیستان و بلوچستان به 113 نفر رسید