انواع ترکیب بندی در عکاسی ؛ آشنایی با تکنیک های ترکیب بندی در عکاسی


مطلب انواع ترکیب بندی در عکاسی ؛ آشنایی با تکنیک های ترکیب بندی در عکاسی برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/ ترکیب بندی در عکاسی چیست و چه انواعی دارد؟ در این گفتار با تکراتو باشید تا شما را با انواع ترکیب بندی در عکاسی آشنا کنیم. ترکیب بندی در عکاسی به طور...

ترکیب بندی در عکاسی چیست و چه انواعی دارد؟ در این گفتار با تکراتو باشید تا شما را با انواع ترکیب بندی در عکاسی آشنا کنیم.

ترکیب بندی در عکاسی به طور خلاصه مربوط به محل قرارگیری سوژه ها و المان های بصری در تصویر مربوط میباشد. برای توضیح انواع ترکیب بندی در عکاسی به غیر از تعدادی اصول کلی، چیز دیگری در اختیار نداریم. به این صورت نیست که بتوانیم درباره ترکیب بندی در عکاسی، فلسفه ای قائل شویم و سوال از چرایی آن بپرسیم.

اما با مطالعه تاریخ هنر عکاسی، کم و بیش اطلاعاتی در باب چگونگی پدید آمدن و رشد و گسترش انواع ترکیب بندی در عکاسی به دست میاوریم. در طول تاریخ هنر، هنرمندان و عکاسان بسیاری با اشنایی با زمینه های عکاسی و با تکیه بر نبوغ و خلاقیت خودشان، اصولی را به دنیای ترکیب بندی در عکاسی اضافه کردند.

انواع ترکیب بندی در عکاسی

بسیار پیش می آید که از دیدن یک تصویر زیبا در شگفت زده میشویم. در نگاه سطحی؛ عموم مردم این زیبایی تصویر را به دلیل کیفیت دوربین یا عواملی از این دست میدانند. اما شاید برایتان جابل باشد بدانید که بخش بسیار مهم و ساده ای از عکاسی حرفه ای، حتی عکاسی با موبایل، به مسئله ترکیب بندی در هنگام ثبت تصویر برمی‌گردد.

بهترین گوشی جهان با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی ؛ گلکسی اس 20 اولترا سامسونگ

بنابراین اگر حس میکنید، ذوق کافی و تجهیزات لازم را دارید، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب به انواع ترکیب بندی در عکاسی میپردازیم، پس شاید بد نباشد اگر همزمان با مطالعه مطلب دوربین یا گوشی خود را نیز در کنار دست داشته باشید و در طول مطلب به تمرین بپردازید. در تکراتو بهترین دوربین‌های عکاسی جهان را معرفی کرده‌ایم.

مطالب زیر را از دست ندهید:

بهترین دوربین های 2020 نیکون بهترین دوربین های 2020 کانن بهترین دوربین های 2020 سونی

با آشنایی با این تکنیک های ترکیب بندی عکس شما نیز میتوانید عکسهایی فوق العاده ثبت و نظر اطرافیانتان را جلب کنید. برای ثبت یک تصویر ابتدائا شما کار خود را با انتخاب یک قاب برای تصویر آغاز میکنید. به نحوه قرارگیری سوژه و یا سوژه ها در این قاب انتخابی، ترکیب بندی میگویند.

10 ترفند کاربردی برای عکاسی با دوربین دیجیتالی

اما مسئله عکاسی و ترکیب بندی آنجا جذاب میشود که با رعایت برخی تکنیک های ترکیب بندی شما میتوانید عکسهایی بهتر از سابق خلق کنید. ترکیب بندی کار سختی نیست و نیاز به هیچگونه آموزش حرفه ای نیز ندارد. فقط کافیست با اصول ساده آن آشنا شوید و در عکاسی آنها را به کار بندید.

ترکیب بندی یک سوم

انواع ترکیب بندی در عکاسی

قانون یک سوم یا اصل یک سوم در عکاسی، یکی از پرکاربردترین و شاید بهترین تکنیک های ترکیب بندی در عکاسی باشد. برای اجرای این تکنیک باید صفحه نمایش خود را به 9 بخش مساوی تقسیم کنید. این قابلیت در اکثر گوشی های هوشمند امروزین، از بخش تنظیمات دوربین قابل دسترس است. گزینه گرید، در تنطیمات عموما اشاره به این قابلیت دارد.

بهترین گوشی‌های جهان از نظر دوربین

در این حالت با قرار گرفتن خطوط گرید روی صفحه نمایش،‌ طول و عرض صفحه به 9 بخش مساوی تقسیم میشود. نقاط تقاطع این خطوط، بهترین مکان برای قرار گیری سوژه شماست. الزاما قرارگیری سوژه در وسط تصویر، نمیتواند ضامن زیبایی و جذابیت عکس باشد.

انواع ترکیب بندی در عکاسی ؛ آشنایی با تکنیک های ترکیب بندی در عکاسی

سوژه را مثلا اگر یک درخت است، در امتداد خطوط گرید قرار دهید. از دو طرف امتحان کنید و هرجا بهتر بود تصویر را ثبت کنید. خط افق در تصویر را نیز میتوانید با خطوط بالا یا پایین گرید تنظیم کنید.

سعی کنید با جا به جایی موقعیت سوژه در کادر خود، عکس های متفاوتی ثبت کنید. رعایت اصل یک سوم یا قانون گرید، یکی از مهمترین و ساده ترین راه های ثبت عکسهای متناسب است. برا متوجه شدن اهمیت کار، یک کار جالب را میتوانید امتحان کنید.

یکبار روی صفحه تلویزیون را با یک ماژیک وایت برد و بنا بر قانون گرید، به 9 بخش مساوی تقسیم کنید. سپس تلویزیون را روشن کرده، به تماشای یک مستند یا فیلم سینمایی بنشینید. آنگاه احتمالا متوجه کاربرد قانون یک سوم خواهید شد.

مناظر طبیعی، کوه ها، یا بازیگران در تصویربرداری فیلم ها، عموما در امتداد خطوط گرید قرار میگیرند. اصل یک سوم یکی از ساده ترین تکنیک های ترکیب بندی در عکاسی محسوب میشود.

ترکیب بندی مرکزی و متقارن

انواع ترکیب بندی در عکاسی

به اعتقاد بسیاری، مرکز قاب در عکاسی، کمترین جذابیت را دارد. اما کاملا هم بی استفاده نیست. از قضا اشنایی با کاربرد آن میتواند به شما در عکاسی از مناظر و بناهای بلند از نزدیک کمک شایانی داشته باشد.

بهترین شیوه قرار دادن سوژه در وسط کادر، استفاده از قانون تقارن است. البته شاید مجبور باشید، اینکار را ذهنی انجام دهید. اما کار سختی نیست. یک خط فرضی از وسط کادر رسم کنید و سعی کنید در ثبت عکس به شیوه ای عمل کنید، که دو طرف تصویر کاملا متقارن باشد.

برای مثال عکاسی از یک بنای عظیم مانند برج آزادی را در نظر بگیرید. با اجرای قانون تقارن میتوان عمق خاصی به تصویر بخشید.

انواع ترکیب بندی در عکاسی ؛ آشنایی با تکنیک های ترکیب بندی در عکاسی

البته که قانون تقارن را میتوان به طور افقی نیز اجرا کرد. اگر بخواهم مثال بزنم، باید بگویم تمام عکسهای چهلستون اصفهان که تصاویر ستون ها در آب را نیز به نمایش میگذارد، با استفاده از این قانون گرفته میشوند.

سعی کنید بناها یا موقعیت هایی برای اجرای قانون تقارن بیابید.

پیش زمینه جذاب و عمق دهی به تصویر

انواع ترکیب بندی در عکاسی

یکی از مهمترین بخشهای تصوربرداری و عکاسی، صوصا در مورد مناظر طبیعی، مسئله عمق دهی به تصویر است. برای عمق دهی به تصویر یا میتوانید برای دوربین خود لنز تهیه کنید، یا از خلاقیت تان استفاده کنید. طبعا راه دوم ارزان تر است. برای اینکار میتوانید به قانون پیش زمینه جذاب تکیه کنید. هر صحنه را از نظر عمق بصری میتوان به سه بخش تقسیم کرد:

پیش‌زمینه ( Foreground) : آن بخشی از صحنه که به شما نزدیک‌تر است. اگر دست دراز کنید، می‌توانید آن را لمس کنید. وسط صحنه (Middle ground) : میان‌صحنه و دورتر از دسترس شما و بعد از پیش‌زمینه شروع می‌شود. پس‌زمینه (Background) : دور و دورتر از وسط صحنه و عمق صحنه شما است؛ مثلاً خورشید در حین غروب در پشت کوه

برای مثال تصویر زیر را مشاهده کنید. در این تصویر از تکنیک پیش زمینه جذاب به زیبایی استفاده شده است. پیش زمینه سنگ ها ساحل است که بخش کوچکی از عکس را تشکیل میدهد. امتداد عکس افق ساحل را در قاب به نمایش در میاورد و حس خوبی به مخاطب القا میکند.

انواع ترکیب بندی در عکاسی ؛ آشنایی با تکنیک های ترکیب بندی در عکاسی

شما می‌تواند با یک پیش زمینه جذاب و قاب‌بندی مناسب عمق مناسبی را به تصویر خود بدهید. از خود کمی خلاقیت به خرج دهید و عناصر پیش زمینه را خودتان تهیه کنید.

نکته مهم این است که قاعده تقسیم‌بندی عمق صحنه را ملکه ذهن خود کنید. اگر این بار کنار رودخانه و ساحلی بودید، به‌جای هل دادن دوستتان به درون آب از او بخواهید که در پیش زمینه عکس شما قرار بگیرد و در بک‌گراند، ساحل یا منظره افق را تنظیم کنید و یک عکس زیبا با عمق صحنه جالب از او بگیرید.

قاب در قاب یا قاب مضاعف

انواع ترکیب بندی در عکاسی

یکی از بهترین تکنیک های ترکیب بندی در عکاسی قاب در قاب نام دارد. شما با استفاده از قاب های موجود در سوژه خود، میتوانید عمق خاصی به تصاویر ببخشید. این گونه قاب میتواند در و پنجره یا ورودی و ایوان باشد یا حتی به مانند تصویر زیر یک قاب طبیعی.

انواع ترکیب بندی در عکاسی ؛ آشنایی با تکنیک های ترکیب بندی در عکاسی

همانطور که شاهدید، در این عکس، سوژه اصلی در قابی از پاهای فیل به نمایش درآمده است. با استفاده از خلاقیت خود میتوانید بسیاری از اینگونه قاب ها را پیدا کنید. دست به کار شوید.

حین عکاسی، نسبت به سوژه خود فکر کنید، با اضافه کردن هر عنصر به صحنه می‌توانید اطلاعات بیشتری به مخاطب برسانید. به همین دلیل است که می‌گویند یک عکس بهتر از هزار کلمه است.

قاب‌ها، با بافت و فرم‌ها و عناصری که دارند به انتقال احساس عکاس بسیار کمک می‌کنند. این تکنیک در فیلم‌ها بسیار استفاده می‌شود و اگر کمی حواس خود را جمع کنید، از تعداد زیاد این تکنیک در فیلم‌ها که به قاب مضاعف مشهور هستند، تعجب خواهید کرد.

خطوط راهنما

انواع ترکیب بندی در عکاسی

سوژه ها در هر عکس، هدایتگر مخاطب برای درک عناصر و مفهوم عکس هستند. خطوط در عکاسی نقش مهمی دارند. در این بخش از میان تکنیک های ترکیب بندی در عکاسی، قصد داریم شما را با خطوط و انوان آنها آشنا کنیم.

خطوط در عکاسی به دو بخش خطوط واقعی و خطوط غیرواقعی تقسیم میشوند. در هر دو صورت استفاده از آن‌ها بسیار آسان است. به‌جرئت می‌شود گفت هیچ عنصری در حد و اندازه خط به ما در شناخت بهترین تکنیک‌های ترکیب‌بندی کمک نمی‌کند؛ پس مثل یک عکاس حرفه‌ای برای آن‌ها احترام زیادی قائل باشید.

انواع ترکیب بندی در عکاسی ؛ آشنایی با تکنیک های ترکیب بندی در عکاسی

خطوط واقعی خطوطی هستند که در حاشیه اجسام و یا سایه ها دیده میشوند. بارزترین مثال برای خطوط واقعی شاخه درختان است. خصوصا شاخه درختان در زمستان.

خطوط غیرواقعی اما در حقیقت خطوطی ذهنی هستند. آن خطوطی که در ذهن ما از ردیف نیمکت ها در یک پارک یا پرواز خطی گروهی از پرندگان نقش میبندد. البته این مثال ها علاوه بر ذهنی بودن، منقطع نیز هستند. خطوط ذهنی منقطع. چراکه بین نیمکتهای یک پارک یا هر پرنده در گروه پرندگان، کمی فاصله نیز وجود دارد.

ترکیب بندی قطری و مثلث ها

انواع ترکیب بندی در عکاسی

نمیدانم چیزی درباره روانشناسی خطوط میدانید یا نه. اما در همین حد بگویم که در عکاسی، خطوط و طاویه عکاسی میتواند به مخاطب یک حس را منتقل کند.

بدین صورت که خطوط عمودی، حس استحکام و صلابت، خطوط افقی حس آرامش و امنیت را القا میکنند. خطوط مورب نیز حس هیجان، تنش و ناپایداری به بیننده القا میکند. به همین دلیل خطوط مورب را میتوانید در کادربندی عکاسی برای القای حس هیجان به کار بندید.

انواع ترکیب بندی در عکاسی ؛ آشنایی با تکنیک های ترکیب بندی در عکاسی

برای نمونه خط افقی میتوان سطح آب دریا یا افق خورشید را مثال زد. برای خطوط عمودی، همین برج میلاد یا درختان را در نظر بگیرید. خطوط مورب شاید کمتر باشند اما هستند. شیب و دامنه کوهها و یا شیب سرسره از خطوط مورب هستند.

برای ثبت یک عکس زیبا به یک زاویه دید اتکا نکنید. با چرخیدن در اطراف سوژه و بالا و پایین کردن دوربین، عکسهایی از زوایای مختلف ثبت کنید.

در پایان و به عنوان جمع بندی باز این نکته را متذکر میشوم که حتما سعی کنید تکنیک های گفته شده را به کار بندید. عکاسی برای همه ما با وجود گوشی های هوشمند، تبدیل به یکی از کارهای رومزه شده است.

شما با کمی دقت و رعایت برخی اصول پایه ای میتوانید تصاویر فوق العاده ای ثبت کنید که باعث حیرت دیگران شود. خصوصا حالا و در فصل زیبای بهار، حداقل خود من ذوق و انگیزه زیادی برای عکاسی، خصوصا از مناظر طبیعی دارم. پس دست بجنبانید و چند عکس زیبا ثبت کنید.

بیشتر بخوانید:‌

آموزش کار با اپلیکیشن کوچ سرفینگ راه هایی برای افزایش کیفیت تصاویر در اینستاگرام

.

گردآوری: techrato


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کنایه کمدین «خندوانه» به آهنگ خواننده لس آنجلسی؛ جدیدترین تصویر بازیگران «هم‌گناه» در پ...