گیاه اسپرس می‌تواند جایگزین یونجه باشد


گیاه اسپرس می‌تواند جایگزین یونجه باشد

یک دکترای تغذیه دام گفت: گیاه اسپرس می‌تواند جایگزین یونجه باشد.

دکتر بهروز یاراحمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ایران با وجود دارا بودن تنوع اقلیمی وسیع و وجود منابع محیطی و ذخایر گیاهی غنی در زمره کشورهای واردکننده علوفه دامی و نیز مواد پروتئینی قرار دارد و هرساله نیز تقاضا برای مواد پروتئینی افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: اسپرس از جمله گیاهان علوفه‌ای است (Onobrychis viciifolia) که به لحاظ تولید علوفه باکیفیت و قابل‌رقابت با یونجه در میان علوفه‌های مرتعی و زراعی مورد توجه است.

یاراحمدی افزود: این گیاه سازگاری وسیعی به ویژه در مناطق سردسیری دارد و در این مناطق برای تولید علوفه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: اسپرس در مناطق گرم نیز به خوبی استقرار یافته و در برخی از مناطق عملکرد آن حتی از یونجه بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال اسپرس در مقایسه با یونجه عموماً بازده تولید کمتری دارد اما به عنوان جایگزین مناسب در مناطق خشک و کم آب رشد بهتری نسبت به یونجه دارد.

یاراحمدی گفت: این گیاه به دلیل داشتن ریشه‌های عمیق به خشکی مقاوم است و در مناطقی با بارندگی سالانه ۳۰۰ میلی‌مترمی‌توان آن را به صورت دیم کشت کرد و در چنین شرایطی عملکرد علوفه خشک تا ۳۵۰۰ کیلوگرم در هکتار گزارش شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کویر دل