جهش تولید راهبردی برای شکوفایی تمام عیار اقتصاد


 جهش تولید  راهبردی برای شکوفایی تمام عیار اقتصاد

شهرکرد-ایرنا- سال 99 از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده است، جهشی که می‌تواند یک راهبرد اساسی برای شکوفایی تمام قد اقتصاد در تمامی عرصه‌ها شود.

براساس اعلام نظر بیشتر کارشناسان،فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان یکی از مهمترین راهبردهای اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا، حمایت هوشمندانه از بخش تولید است که این امر با تحقق شعار سال در همه عرصه‌ها، شکوفا می‌شود.

در دورانی که دشمن تحریمهای ظالمانه‌ای علیه ملت ایران در پیش گرفته است، تکیه بر توان اقتصاد داخلی و چشمداشت به صادرات تولید ، می‌تواند یک برنامه اثرگذاری برای بی اثر کردن این تحریم‌ها باشد.

فعالان اقتصادی در چهارمحال و بختیاری تحقق جهش تولید را مستلزم رفع برخی از موانع از جمله تامین سرمایه در گردش از سوی بانکها، توجه به تولید داخل در تمامی عرصه‌ها، زمینه‌سازی صادرات و کاهش قوانین دست و پاگیر اعلام می‌کند.

با این حال جهش تولید می‌تواند، اقتصاد کشور را در مسیر ریل توسعه همه جانبه و پایدار قرار دهد و بازارسازی بزرگی برای محصولات ایرانی در آینده ایجاد کند.

موانع و مشکلات بر سر راه تولیدکنندگان برای تحقق شعار سال رفع شود

یکی از موارد تولید که در امورزیربنایی نقش مهمی ایفا می‌کند تولید برخی از محصولات از جمله سیمان است.

مدیرعامل کارخانه سیمان شهرکرد در گفت و گو با ایرنا، میزان تولید این کارخانه در سال گذشته را یک میلیون تُن اعلام و بیان کرد: سال گذشته این شرکت ۶۰۰ هزار تُن سیمان صادرات و ۶۰۰ هزار تُن فروش داخلی داشت و برای ۲۰۰ تُن مازاد فروش نیز از ذخیره‌های احتمالی استفاده دارد.

حسن رضایی، با اشاره به نامگذاری امسال به سال جهش تولید، افزود: برای تحقق همه جانبه شعار سال یعنی "جهش تولید" قانون و مقررات باید به گونه‌ای وضع شود که از تولیدکننده حمایت کنند.

وی، با بیان اینکه قوانین و موانع دست و پا گیر، سدی برابر تحقق "جهش تولید" است، افزود: شرایط باید به گونه‌ای باشد که تولیدکننده از لحاظ تامین مواد اولیه دچار مشکل نشود.

مدیرعامل کارخانه سیمان شهرکرد خواستار تسهیل قوانین و مقررات گمرکی و رفع مشکلات قانونی شد و بیان کرد: اگر برای صادرات و واردات، کاغذ بازی‌ها و وقت‌گذرانی‌ها برطرف نشود، میزان تولید همان تولید قبلی می‌شود.

رضایی، به مشکلات موجود در ارتباط با فروش نرفتن کالاها به دلیل برخی مسائل جاری کشور اشاره کرد و گفت: بانک‌ها می‌بایست همکاری بیشتری با تولیدکنندگان داشته باشند و تسهیلات را در فرصت زمان کوتاهتری به تولیدکننده پرداخت کنند، چرا که پولی که تولیدکننده برای تولید صرف می‌کند، پس از ۳ ماه برمی‌گردد و این در شرایطی است که در این مدت باید حقوق نیروی انسانی و قبوض دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز پرداخت شود.

وی، با تاکید بر اینکه هدف تولیدکننده رونق کشور است، ادامه داد: برگزاری جلسات تخصصی با تولیدکنندگان کلان کشور به منظور شناسایی بیشتر و رفع مشکلات بی‌شک ما را برای تحقق شعار سال یاری می‌کند.

مدیرعامل کارخانه سیمان شهرکرد در ادامه به شرایط پیش‌آمده به دنبال شیوع کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: مجموعه سیمان برای تحقق شعار سال مشکلی ندارد، اما اکنون نیمی از فروردین سپری شده است و باید این فرصت از دست رفته برای تولیدکننده جبران شود.

وی افزود:ما حاضریم برای تحقق جهش تولید مانند سال گذشته محصول تولید کنیم و بیشتر از تولید بفروشیم.

قوانین مرتبط با تولید صریح و ثابت شود

یک فعال اقتصادی و تولیدی و مدیرعامل شرکت کیمیاگران تغذیه در گفت و گو با نیز ایرنا، یکی از مولفه‌های لازم برای جهش تولید را صریح بودن و روشن شدن قوانین مربوط به تولید مانند وضعیت مالیاتی، مشخص شدن مسائل کارگری از قبیل حقوق، پاداش و دستمزد دانست و اظهار داشت: برای تحقق شعار امسال،باید برای تولید و عبور از رکود و بحران تلاش مضاعف داشت و این یک وظیفه اخلاقی برای همه است.

دبیر رضایی، تامین مواد اولیه را یکی از مشکلات عنوان کرد و افزود: تولیدکننده باید از صفر تا صد را خودش انجام دهد، متاسفانه حمایت چندانی از تولیدکننده نمی‌شود، نباید چشم امید به کشورهای غربی داشته باشیم و با این حال امیدواریم در راستای عمل به شعار سال، حمایت بیشتری از تولیدکننده انجام شود.

این تولیدکننده بخش خصوصی افزود: امروز وضع اقتصاد به شکلی است که تولید در نبود سرمایه در گردش و مسائل مالی برای برخی از مجموعه‌های تولیدی میسر نمی‌شود.

رضایی ادامه داد: گران‌شدن مواد اولیه در اواخر سال گذشته به نحوی بود که شاید امسال برخی تولیدکنندگان، نتوانند همانند سال‌های قبل به مشتریان مهلت زیادی برای پرداخت بدهی خود بدهند، چون بخش تولید سرمایه در گردش بالایی نیاز دارد و در این شرایط اگر تولیدکننده‌ای سرمایه کافی نداشته باشد ممکن است از صحنه تولید کنار می‌رود.

وی تاکید کرد: برای اینکه تولیدکننده بتواند در طولانی مدت خدمات ارائه کند و تولید افزایش یابد، نیاز به برنامه‌ریزی کلان، مدیریت و سرمایه در گردش بالا است و در این شرایط می‌توان جهش در تولید را محقق کرد.

این تولیدکننده،با بیان اینکه بلاتکلیف‌بودن قوانین تولیدکننده و کارآفرینان را سردرگم می‌کند، تصریح کرد: قوانین باید صریح، شفاف و ثابت باشند، مسائلی مانند رقابت‌های غیرمنطقی در بازار و قوانین لحظه‌ای،به صادرات محصول تولیدی ضربه می‌زند.

رضایی، به ارتباط تنگاتنگ بخش تولید با واحدهای تحقیق و توسعه، پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها اشاره و بیان کرد: وقتی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی به واسطه سهم آنها در پیشرفت علم و دستیابی به یافته‌های نوین در اولویت باشند، بی‌شک رشد و جهش در تولید نیز رخ می‌دهد.

وی، با گلایه از شرکت‌های خدمات‌رسان برای صدور قبض در شرایط کنونی که تولید دچار مشکل شده است، تاکید کرد: چرا فقط بخش خصوصی باید حمایت کند،پس نقش دولت چه می‌شود؟ قبوض شرکت‌های خدمات‌رسان پشت سر هم می‌آید، دولت باید در این شرایط از تولیدکنندگان حمایت کند و وقتی کارخانه تعطیل باشد، چگونه می‌توان این قبوض را پرداخت و از کارگر نیز حمایت کرد.

این تولیدکننده، با بیان اینکه نمی‌توان به راحتی عذر کارگر را خواست، تصریح کرد: ما نمی‌دانیم آیا سبد حمایتی شامل تولید می‌شود یا خیر، تا بتوان در کنار رونق تولید، جهش تولید نیز محقق کرد.

وی، با اشاره به تولید ۱۴ هزار تن تولید خوراک آبزیان توسط این شرکت در سال گذشته، بیان کرد: برنامه ما در سال جاری افزایش تولید خوراک میگو است و رایزنی‌هایی نیز در این زمینه داشتیم، ولی با توجه به شرایط کنونی این مساله به تعویق افتاده است، چون تا زمانی که در مزرعه ماهی و میگو ریخته نشود، نیاز به خوراک هم نیست.

تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش ضرورت جهش تولید هستند

یکی دیگر از تولیدکنندگان استان و مدیرعامل کارخانه برفاب شهرکرد نیز مواد اولیه و سرمایه در گردش را از ضرورت‌های جهش تولید دانست و گفت: عمده مشکل برخی از کارخانه‌ها، مواد اولیه است چون بخشی از مواد اولیه مورد نیاز وارداتی است، که به دلیل تحریمها، یا جنس تحویل نشده است و یا زمان تحویل آن، افزایش یافته، ضمن اینکه جا بهجایی پول نیز به دلیل تحریم‌ها دشوار است.

حسین ایزدی افزود: بخشی دیگر از مواد اولیه نیز که از داخل تامین می‌شود، با توجه به افزایش نرخ دلار و ارز، سرمایه در گردش زیادی نیاز دارد.

وی بیان کرد: سال گذشته با ۶۰۰ نفر نیروی کار شاغل در مجموعه ۱۵ میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر انجام شد و در سال جهش تولید می‌توان این میزان را افزایش داد.

ایزدی، خواستار اعطای اختیارات از سوی دولت به بخش خصوصی شد و تصریح کرد: اگر دولت به بخش خصوصی اختیارات ندهد و هر روز با دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های متناقض جلوی کار را بگیرد، بخش خصوصی نمی‌تواند فعالیت کند.

ایزدی خاطر نشان کرد: روان بودن قوانین و مقررات برای توسعه صادرات بی‌شک روی تولید تاثیر می‌گذارد، ولی اگر قوانین و مقررات دست و پا گیر شود و مطابق با شرایط روز اصلاح نشوند ،تولید لطمه می‌خورد.

وی تاکید کرد: شرایط سرمایه در گردش باید محقق شود، چرا که گاهی مواد اولیه یا نیست یا خرید آنها برای تولید کنندگان نقدی شده است و این نقدینگی همه تولیدکنندگان را تحت تاثیر قرار داده است.

بی رمقی تولید در برابر تصمیمات لحظه‌ای

رییس خانه صنعت و معدن چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: همراهی‌کردن دستگاه‌های دولتی با صنعت، ثابت نگهداشتن قوانین و مقررات و وارد کردن صنعتگران که در این جبهه اقتصادی همه‌گونه می‌جنگند، از مولفه‌های لازم برای جهش تولید است.

مسعود سوردی افزود: برای تحقق شعار سال، باید همیاری، همدلی و هم‌افزایی وجود داشته باشد،که این مساله کمتر دیده شده است و هر کس به صورت جزیره ای عمل می‌کند، هر اداره‌ای بر حسب مقتضیات خودش صحبت و اقدام می‌کند.

به گفته وی، اگر این فکر جزیره‌ای وجود داشته باشد و هر کس بخواهد در این چارچوب اقدام کند، جهش تولید اتفاق نمی‌افتد و این یک مساله در حد یک شعار باقی خواهد ماند.

وی تاکید کرد: کار باید به صورت جهادی انجام شود،با صنعتگران برای رفع موانع تولید مشورت کرد و پای درد و دل آنها نشست.

رییس خانه صنعت و معدن چهارمحال و بختیاری بیان کرد: صنعتگر و تولیدکننده می‌توانستند به جای کار و تلاش برای تولید، سرمایه خود را در بانک بگذارند و یک سود معقول بگیرند، در این صورت دیگر استرس اداره کار، مشکلات تامین اجتماعی، ارزش افزوده و دارایی را نداشته باشند، ولی تولیدکنندگان یک رسالت اجتماعی دارند، مانند امروز در شرایط شیوع کرونا همه پای کار آمده‌اند و بسیاری از واحدهای صنعتی خط تولید خود را برای تولید محصولات مبارزه با کرونا تغییر دادند، و این یعنی تولیدکننده نیاز دارد دیده شود متاسفانه تاکنون چنین نبوده است.

سوردی خاطرنشان کرد:خانه صنعت و معدن برای رسیدن به جهش تولید بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مرتبط را به زیرمجموعه خانه صنعت و معدن اطلاع‌رسانی و مشکلات، نقطه نظرات و صدای آنها را منعکس می‌کند.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان اختیاری در چرخه معیوب تولید ندارند، ادامه داد: تصمیم‌گیری‌های فی‌البداهه رمقی برای تولیدکننده نمی‌گذارد و باید بخش خصوصی برای برنامه‌ریزی و تعیین هدف اقتصادی نقش پررنگتری ایفا کند.

رییس خانه صنعت و معدن چهارمحال و بختیاری به نقش تحریم‌ها در تولید اشاره و تصریح کرد: تحریم‌ها برای بعضی واحدها مانند نساجی، خوراک آبزیان و صنایع شیمیایی یک نقطه قوت بود و سبب شد به توانمندی‌های خودمان اتکا کنیم، قدرت رقابت به تولیدکننده داده شد ولی عده‌ای دیگر از تولیدکنندگان که هنوز وابسته به وارادت مواد اولیه و تجهیزات هستند متضرر شدند، باید شرایط را پذیرفت و با آن برای حصول پیروزی جنگید.

سوردی گفت: همراهی نکردن تمام و کمال مسئولان، وجود قوانین قدیمی تجارت، ارزش افزوده و تامین اجتماعی از جمله موانع تولید هستند که برای تحقق جهش تولید باید در آنها بازنگری صورت گیرد.

وی، با تاکید بر اینکه تولید باید صادرات‌محور باشد، تصریح کرد: وظیفه بخش خصوصی در کنار زیر ساخت‌هایی که دولت فراهم می‌کند، ایجاد اشتغال، بازاریابی و بازارسازی است و برای موفقیت در تولید باید برحسب تخصص و توان وارد صنعت شد.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری به نقش پژوهش در تولید اشاره و بیان کرد: باید دانشگاه و صنعت از یکدیگر بهره ببرند، صنعت باید از علم دانشگاه استفاده کند، صنعت و دانشگاه اگر کنار یکدیگر باشند آینده بهتری خواهیم داشت.

جهش در تولید با کار علمی و تلاش محقق می‌شود

عضو هیات علمی گروه مواد دانشگاه شهرکرد، یکی از مولفه‌های لازم برای جهش تولید را دانش‌محور کردن کارها دانست و بیان کرد: تولید به مفهوم واقعی باید تغییر شگرفی کند و باید برای دانش‌محور کردن علم، تولید و صنعت تلاش کرد و این به معنای پیشبرد آنها بر اساس دیدگاه‌های علمی است.

بهروز شایق، با بیان اینکه سابق بر این نیز اعضای هیات علمی و افراد دیگر سعی کردند تحت عنوان شرکت‌های دانش بنیان جهش و تغییر بزرگی ایجاد کنند، تصریح کرد: صنعت و تولید باید با دنیا همسو شود و در امور اقتصادی با دنیا تعامل داشته باشد.

شایق، نخستین گام برای عملی کردن جهش تولید را ورود دانش به تولید دانست و ادامه داد: دومین گام این است که کار جهادی انجام شود، بی‌شک انجام کار با پشتکار و جدیت توسط نیروی انسانی تولید را متحول می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد،با اشاره به نقش و جایگاه دانشگاه برای نیل به این هدف، تصریح کرد:واقعیت این است که در طول سال‌های گذشته دانشگاه، صنعت و تولید از هم فاصله گرفتند و اکنون برای تحقق جهش تولید این همگرایی باید تقویت و پررنگ‌تر بین دانشگاه و صنعت باشد.

وی ادامه داد: مساله دیگر این است که حتی اگر عضو هیات علمی حاضر شود با صنعت کار کند، بخش صنعت ممکن است چندان علاقه‌ای نداشته باشد با دانشگاه کار کند، برای جهش تولید با صنعت و دانشگاه در کنار هم قرار گیرند.

شایق تاکید کرد: صنعت و دانشگاه باید کمی از چیزهایی که در طول این سالها به آن عادت کرده‌اند، فاصله بگیرند و دیدگاهایشان را به هم نزدیک کنند، هم برخی از دانشگاهیان باید دل از کار پژوهشی کتابخانه‌ای بردارند و به صنعت کشور روی آورند و هم اینکه، صنعت باید باور کند دانشگاهیان می‌توانند بخشی از مشکلاتش را حل کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد با تاکید بر اینکه جهش در تولید با کار علمی و تلاش محقق می‌شود، تصریح کرد: نخبگان نیز برای تحقق این هدف باید مورد توجه قرار گیرند اما مساله این است که تنها نخبگان، دارندگان رتبه‌های برتر دانشگاه‌ها نیستند.

شایق ادامه داد: شناسایی و بکارگیری نخبگان بدون شک ما را به بهترین نتایج سوق خواهد داد.

ارتباط بین صنعت و دانشگاه در صنایع با تکنولوژی بالا تقویت شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اقدامات این سازمان در سال رونق تولید در طول سال ۹۸، بیان کرد: سال گذشته این سازمان با وجود تحریم‌هایی که علیه کشور وضع شده بود، در بحث سرمایه‌گذاری وضعیت خوبی داشت به گونه‌ای که در بحث صدور جواز تاسیس ،رشد بیش از ۱۰ درصد و در بحث سرمایه‌گذاری نیز رشدی بیش از ۳۰ درصد وجود داشت.

سجاد رستمی افزود: ادامه روند سال ۹۸ می‌تواند ما را به مقابله بیشتر با تحریم‌ها و ایجاد جهش در تولید و صنعت، ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری در استان امیدوار کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری بیان کرد: همکاری دستگاه‌های دولتی و مردم برای سرمایه‌گذاری، همکاری بانک‌ها برای واگذاری تسهیلات به تولیدکنندگان و همکاری صنعت و دانشگاه در بحث غلبه بر چالش‌های موجود در صنایع با فناوری بالا از جمله مولفه‌های مورد نیاز برای جهش در تولید است.

رستمی تاکید کرد: ایجاد همکاری لازم بین صنعت و دانشگاه و رشد و فعالیت بیشتر شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند وابستگی صنعت ما را به کشورهای دیگر کمتر کند به گونه‌ای که شاهد شکوفایی صنعت باشیم.

وی به اقدامات سازمان صمت برای تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: کاهش بوروکراسی اداری، تسهیل فرایند صدور جواز تاسیس و کمک به متقاضیان دریافت تسهیلات بانکی از جمله اقدامات انجام شده سازمان است که در این مسیر کمک کننده می‌باشد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری فعال کردن واحدهای راکد را از اقدامات این سازمان برای جهش در تولید عنوان و تصریح کرد: حدود ۱۰۰ واحد راکد در استان وجود دارد که سال گذشته ۱۵ واحد راکد را فعال شد و هدف این است که در سال جاری نیز بین ۱۵ تا ۲۰ واحد را فعال کنیم.

رستمی، با اشاره به ایجاد شهرک صنعتی در همه شهرستان‌ها و تامین زیرساخت‌های آنها، یادآور شد: امکان سنجی چند طرح در همه شهرستان‌ها تهیه و طرح آنها برای ارائه به سرمایه‌گذاران نوشته شده است، برای جذب سرمایه‌گذار نیز اقداماتی از طریق ایمیدرو در بحث معادن و ایدرو در بحث صنایع پایین دستی پتروشیمی، کمپرسور کولر خودرو، تولید کاغذ از سنگ آهک و کلسیناسیون دولومیت انجام شده است.

وی پژوهش را مقدمه توسعه دانست و بیان کرد: ارتباط بین نخبگان و صنعت برای هر دو طرف مفید است، در همین راستا وزارتخانه اقداماتی مانند طرح تاپ برای استفاده از دانشجویان، استادان و سربازان در صنعت ارائه داده است، در استان ما نیز به تبعیت از این موضوع و برای ایجاد ارتباط صنعت و دانشگاه تاکنون ۵۰ واحد تولیدی استان در این سامانه ثبت نام و مشکلات خود را تحت عنوان پروژه برای بهره‌گیری از توان محققان دانشگاهی معرفی کرده‌اند.

رستمی، بوروکراسی اداری را یکی از مشکلات و موانع برای تحقق این هدف عنوان و خاطر نشان کرد: بانک‌ها باید تعامل بهتری با تولیدکنندگان داشته باشند، به طور معمول تسهیلاتی که بانک‌ها در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهند، شرایط سختی دارد گاهی ضمانت‌هایی که خواسته می‌شود در توان تولیدکننده نیست و یا تسهیلاتی که پرداخت می‌کنند آنقدر سود بالایی دارد که برای تولید کننده به صرفه نیست.

وی صادرات را یکی دیگر از موانع برشمرد و گفت: صادرکننده ما کالایش را در کشور خارجی می‌فروشد اما انتقال ارز خارجی به کشور یک معضل برای تولیدکننده است و امید است این مشکل برای تولیدکنندگان رفع شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مانع دیگر بحث، واردات کالا است البته اقدامات خوبی سال گذشته انجام شد اما باز هم مشکل وجود دارد، وارد کردن کالاهای مشابه به کشور یک مشکل برای تولید کننده است، شرایط نباید به گونه‌ای باشد که نه هیچ کالایی وارد شد و نه اینکه کاملا باز باشد.

رستمی با تاکید بر حمایت از صنایع نوپا و دائمی نبودن آن، یادآور شد: بحث ثبات بازار در واقع مانع بزرگی پیش پای تولید کننده است،تولید کننده برای شروع تولید حساب و کتاب‌هایی دارد و در نهایت به یک کالای نهایی می‌رسد اما بازار خیلی ثبات ندارد که برای تحقق جهش تولید باید این بازار ثبات آن را محقق کرد.

وی ادامه داد: ثبات قیمت ارز نیز در بحث رقابت‌پذیر کردن تولید نقش مهمی دارد، نوسانات قیمت ارز به دلیل اثرگذاری بر روی مواد اولیه و ماشین‌آلات تاثیرگذاری زیادی دارند، ضمن اینکه بحث بیمه تامین اجتماعی و قوانین مالیاتی نیز برخی از مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند که ممکن است با کاهش انگیزه آنها روی تحقق شعار سال اثرگذار باشد و این مشکلات در سطح کلان باید برطرف شود.

تشکیل ستاد جهش تولید در استان

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری نیز از تشکیل ستاد جهش تولید در استان خبر داد و گفت:با توجه به نامگذاری سال‌جاری از سوی مقام معظم رهبری به نام "جهش تولید"، ستاد برنامه‌ریزی و راهبری جهش تولید کشور در سازمان برنامه و بودجه ایران تشکیل و فعال شده است.

علی شهریارپور تاکید کرد: دستورالعمل مربوط به برنامه‌های استانی روز دوشنبه از سوی ستاد برنامه‌ریزی و راهبری جهش تولید کشور، به استان‌‎ها ابلاغ شد تا براساس آن برنامه عملیاتی و اجرایی مربوط به جهش تولید در استان‌ها تدوین و برای طرح و تصویب در آن ستاد به تهران ارسال شود.
شهریارپور تصریح کرد: آنچه که در این دستورالعمل مورد نظر قرار گرفته، بخش‌های اولویت‌دار در صنعت تولید مانند حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت،‌ آب و کشاورزی، گردشگری و انرژی است.
وی یادآور شد: در طرح‌های پیشنهادی استان‌ها به تامین سرمایه در گردش طرح‌های موجود،‌ تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام، ارتقای بهره‌وری طرح‌ها، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بلااستفاده طرح‌ها، بازسازی و نوسازی طرح‌های دارای تکنولوژی قدیمی و ارتقای آن‌ها در راستای فناوری‌های جدید، بهره‌گیری مناسب از دانش‌محوری و شرکت‌های دانش‌بنیان توجه شده است.
وی گفت: چهارمحال و بختیاری با توجه به ظرفیت‌های مطلوب در این بخش‌ها، طرح‌های نیمه‌تمام و طرح‌های سرمایه‌گذاری خوبی که در سال‌های قبل تعریف شده ،می‌تواند در جهش تولید و افزایش سهم خود در اقتصاد ملی جزو استان‌های پیشرو کشور باشد.
شهریارپور تاکید کرد:‌ در این طرح باید پروژه‌هایی ارایه شود که قابلیت بهره‌برداری تا پایان سال‌جاری را داشته باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت:‌ با توجه به نامگذاری سال‌جاری از سوی مقام معظم رهبری به نام "جهش تولید"، باید به کمیت و کیفیت تولید توجه شود.
الله‌کرم نصیری تصریح کرد: برای تحقق اهداف جهش تولید،علاوه بر بازار داخلی ، باید صادرات به‌عنوان یک محور اصلی مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایرنا،مقام معظم رهبری در ابتدای امسال و پیام نوروزی، سال ۹۹ را به عنوان سال " جهش تولید " نامگذاری کردند.

چهارمحال و بختیاری نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی دارد که در برخی از محصولات برخی از این واحدها،مانند چادر مشکی، آجرنسوز، مالت،موکت، خوراک آبزیان، محصولات خانگی و برخی محصولات دیگر در کشور از جایگاه و اهمیت مهمی برخوردار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا