اما و اگرهای کشف داروی کرونا ویروس


اما و اگرهای کشف داروی کرونا ویروس
یک متخصص حوزه دارو ذکر کرد:در این شرایط که هنوزدارویی بصورت صددرصد برای مبارزه با این ویروس وجود ندارد، عقل حکم می کند برای مقابله با این بیماری، از پروتکل های سازمان بهداشت جهانی درباره بهداشت فردی و رعایت فاصله جتماعی استفاده کرد.

احتمالا بتوان مدعی شد در طول تاریخ بشریت هیچ پدیده ای مثل ویروس کرونا (corona) تا به حال نتوانسته اینگونه بشر را متحد و همسو کند که همه حداقل در یک مسئله دغدغه مشترک داشته باشند.

این ایام که ویروس کرونا با سرعت فزاینده ای در تمام دنیا در حال گسترش است، کشف دارو این بیماری دغدغه مشترک ساکنان این کره خاکی شده است. به همین منظور تلاشی جهانی برای دست یابی به واکسن (vaccine) یا دارویی که بتواند در برابر این ویروس نامرئی قدعلم کند و خیال مردم جهان را از وجود آن آسوده کند، شکل گرفته است.

متعاقب این تلاش ها هر روز در گوشه ای از این کره خاکی زمزمه هایی مبتنی بر کشف داروی کرونا شنیده می شود که در این دوران همه گیری کرونا (corona) سبب کورسوی امید و خوش‌حالی افراد مختلفی شده است.

یک روز صدای کشف داروی کرونا از فرانسه بلند می شود، روزی دیگر محققان استرالیایی مدعی دستیابی به داروی این ویروس میشوند ، از طرف دیگر آمریکا از تست واکسن کرونا بر روی انسان سخن می گوید و ایران هم از دستیابی به فرمولی که بتوان این ویروس وحشتناک را خلع سلاح کرد، خبرمی دهد، کشورهای دیگر هم از قافله عقب نمانده و هر کشوری به تبع پیشرفتش در علم طب ادعایی در این زمینه مطرح می کنند و از شیوه ای سخن می گویند که احتمال میدهند که بتواند در درمان کرونا تاثیری بگذارد و افاقه کند.

رسانه های مختلف و شبکه های اجتماعی هم پر شده از از ویدیوهای افرادی که خود را متخصص یا کارشناس نظام سلامت می دانند و بشارت میدهند که کارآزمایی بر روی داروی کرونا شروع شده است و با کشف آن بزودی این ویروس منحوس ناگزیر می شود که از یکه تازی در جهان دست بردارد و به عنوان یک ویروس و بیماری بومی که داروی درمانش در قفسه های داروخانه ها یافت می شود در کنار بیماری هایی که بشر راه درمان و کنترل آنرا کشف کرده است ، قرار بگیرد.

در میان حجم انبوه خبرهایی که ازکشف داروی کرونا خبر می دهد، خبر کشف دارویی به وسیله یک تیم تحقیقاتی متشکل از دانشمندانی در اقصی نقاط دنیا به سرپرستی کلمبیا اکنون سبب فزونی امیدها برای پیدا کردن درمان مؤثر بیماری ناشی از ویروس کرونا شده است.

این تیم تحقیقاتی ادعا کردند دارویی را کشف کرده اند که به صورت موثری جلوی اتصال ویروس کرونا به بدنه سلول ها را مسدود می کند و میتواند به صورت بالقوه سبب درمان بیماری کووید ۱۹ در همان ساعات اولیه آلودگی به این ویروس شود.

این تحقیقات نشان داده است که ویروس کرونا میتواند علاوه بر ریه (Lung) بصورت مستقیم در رگ های خونی و کلیه تکثیر شود. نتیجه کشت سلولی آزمایشگاهی نشان داده است که داروی جدید میتواند میزان ویروس در بافت آلوده را بین هزار تا پنج هزار برابر وضعیت عادی، تقلیل دهد.

نتایج این تحقیق در خصوص این داروی جدید چند روز پیش در نشریه معتبر Cell منتشر شده است و« ژوزف پنینگر»، سرپرست تیم تحقیق این دارو در دانشگاه بریتیش کلمبیا گفته است که« ما امیدواریم که نتایج تحقیقات ما به تولید گسترده داروی جدید برای درمان این بیماری همه گیر منجر شود».

با وجود تمام این تلاش های جهانی و وعده وعیدهای اینترنتی، کارشناسان حوزه دارو و درمان معتقد هستند اگر چه آزمایش های بالینی برای دستیابی به درمان ویروس کرونا در اغلب نقاط جهان آغاز شده است، ولی فعلا نمی توان بطور قطع بر این اخبار صحه گذاشت و اکنون برای قضاوت در این امر زود است.

یک متخصص حوزه دارو در این مورد به همدلی بیان کرد:همزمان با شیوع کرونا در سطح دنیا تکاپو برای کشف این دارو در کشورهای مختلف آغاز شد. رامین کریمی افزود:از آنجا که تا به حال دارویی برای درمان این بیماری کشف نشده است، به قول معروف هر کسی از ظن خود شده یار او! بدین ترتیب با هدف دستیابی به درمان این ویروس ناشناخته و پیچیده، تیم های تحقیقاتی کشورهای مختلف طبق دانش بومی خود و با کمک گرفتن از تجربیات پزشکی جهانی شروع به آزمایش های بالینی داروهای مختلف کردند که برخی از آنان نیز در روند درمان تا حدودی مؤثر واقع شده و نتایج بعضی از آزمایش ها و تحقیقات هم مأیوس کننده بوده است.مانند انتظار امیدبخشی که از دو داروی ایدز( لوپیناویر و ریتوناویر) می رفت ولی نتایج تحقیقات برخلاف انتظار بود و در عمل تاثیرگذاری خاصی نداشت.

او ادامه داد:اما با تمام این تلاش ها و کش و قوس ها تا الان که من با شما صحبت می کنم بصورت قطعی دارویی که به درمان کامل کرونا منجر شود و مورد تائید سازمان بهداشت جهانی نیز باشد، کشف و تولید نشده است. ضمن این که نباید فراموش کنیم که فعالیت ها و اقدامات درخورتوجه در این زمینه در کل دنیا صورت گرفته است و هنوز هم ادامه دارد، اما این تلاش ها هنوز منتج به نتیجه مطلوب نشده و هنوزدارویی که بتواند کرونا را از بین ببرد یا بتواند انسانها را در مقابل این ویروس ایمن سازی کند، کشف نشده و وجود ندارد.

کریمی در پاسخ این سؤال که چقدر با تولید داروهایی که بتوانند این ویروس را شکست دهند فاصله داریم؟ اعلام کرد:تلاش های زیادی در سطح دنیا به این منظور از سوی دانشمندان و تیم های تحقیقاتی معتبر صورت گرفته و در مواردی موفقیت های نیز حاصل شده است، ولیکن از آن جا که این ویروس ویروسی ناشناخته با پیچیدگی های فراوان است، از لحاظ علمی نمی توان تاریخ دقیقی برای آن تعیین کرد، به دلیل آن که هر روز ابعاد ناشناخته ای از این ویروس کشف می شود و این اطلاعات جدید درروند تهیه دارو تأثیر می گذارد.

کریمی گفت:در این وضعیت که هنوزدارویی بصورت صددرصد برای مبارزه با این ویروس وجود ندارد، عقل حکم می کند برای مقابله با این بیماری، از پروتکل های سازمان بهداشت جهانی درمورد بهداشت فردی و رعایت فاصله جتماعی استفاده کرد. طی اینکه نباید فراموش کنیم چنانچه همین امروز کشف این دارو از طرف سازمان بهداشت جهانی هم تائید شود تا زمان آزمایش های بالینی و رسیدن به تولید انبوه زمان زیادی لازم است که در این وضعیت باز برای در امان ماندن از این ویروس مجبور به رعایت پروتکل های بهداشت جهانی هستیم.

کریمی در خصوص ویدیوها و خبرهایی که از ساخت دارو مدام در رسانه ها یا شبکه های اجتماعی منتشرمی شود، گفت:خیلی از این اخبار و ویدیوها پایه و اساس علمی ندارند و طبق یک فرضیه ساخته شده اند، منتها استقبال از این ویدیوها از طرف مردم هم میتواند نشان از ترس مردم در مورد این بیماری باشد و هم نشان ازنیاز مردم به« امید»، امید برای شکست این ویروس مرگبار. از سویی دیگربه نظرمن تهیه و انتشاراین ویدیوها که خیلی از آنان صحت علمی هم ندارد نشان می دهد که تیم رسانه ای وزارت بهداشت و بصورت خاص تر تیم رسانه ای ستاد ملی مقابله با کرونا چندان قوی عمل نکرده است که مردم برای دسترسی به اطلاعات شفاف میان خبرهای صحیح و غلط این گونه سرگردان شده اند.

بدون تردید در صورتیکه در دسترس مردم مرجع خبری مطمئنی که به صداقت آن هم باور داشته باشند، وجود داشته باشد، آنان هیچوقت به این ویدیوها و اخبار فیک توجهی نمی کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


16 شعر در مورد معلم کلاس اول؛ اشعاری زیبا و خواندنی