بیش از 100 هزار نفر، شمار قربانیان کرونا در جهان


بیش از 100 هزار نفر، شمار قربانیان کرونا در جهان

بر اساس آخرین آمار، تاکنون 1 میلیون و 652 هزار و 655 نفر در جان به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد 369 هزار 938 نفر بهبود یافته اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا در کشور‌های مختلف جهان و همچنین اقدامات کشور‌ها برای جلوگیری از همه‌گیری و راه‌های مقابله با آن، به شرح ذیل است:

»»» بسته خبری پیشین مربوط به کرونا

فنلاند
ادامه بحران کرونا؛ ۲۷۶۹ مبتلا و ۴۸ قربانی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از هلسینکی، ۱۶۴ نفر در بیست و چهار ساعت گذشته، به تعداد بیماران کرونایی کشور فنلاند اضافه شد، که به این ترتیب، تعداد مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در این کشور به ۲۷۶۹ نفر رسید.
امروز نیز در این کشور شش نفر از بیماران کرونایی جان خود را از دست دادند. ویروس کرونا در فنلاند تاکنون ۴۸ قربانی گرفته است. همچنین، حال حدود ۱۰۰ نفر از مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در این کشور به شدت بحرانی اعلام شده است. دولت هلسینکی از هجدهم ماه مارس (اواخر اسفند ماه) وضع اضطراری سراسری اعلام کرده است.
انگلیس
افزایش چند باره شمار مبتلایان به ویروس کرونا
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از لندن، شمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در انگلیس، با ۵۱۹۵ نفر افزایش در شبانه روز گذشته تا صبح جمعه به هفتاد هزار و ۲۷۲ نفر رسید و به این ترتیب، تاریک‌ترین هفته در این کشور، از زمان آغاز همه گیری ویروس کرونا در انگلیس شکل گرفت.
مت هنکوک، وزیر بهداشت و درمان انگلیس، در غیاب بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور که به علت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان سنت توماس در لندن بستری است، اطلاعات درباره شمار جدید مبتلایان را اعلام کرد. وی ابتدا گفت که حال نخست وزیر رو به بهبود است و در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹ هزار تست ویروس کرونا انجام شده است.
وزیر بهداشت و درمان انگلیس همچنین از راه اندازی ۱۵ آزمایشگاه دیگر در سراسر این کشور خبر داد و افزود: اکنون می‌توان همه کارکنان اصلی وزارت بهداشت و درمان را که مشغول درمان بیماران کرونایی اند، مورد آزمایش قرار داد.
مت هنکوک افزود اکنون ۱۹ هزار و ۳۰۴ نفر به علت ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های این کشور بستری اند و همه کارکنانی که در درمان بیماران کرونایی دست دارند، وسایل حفاظتی از قبیل ماسک، دستکش و لباس حفاظتی دریافت خواهند کرد، زیرا این موارد، اکنون تامین شده است.
شمار جان باختگان از بیماری کرونا در بیمارستان‌های انگلیس با ۹۵۳ نفر افزایش در شبانه روز گذشته تا صبح جمعه به ۹۰۱۶ نفر رسید. این هفته معلوم شد در آمار رسمی دولت انگلیس، شمار قربانیان ویروس کرونا در بیرون از بیمارستان‌ها منظور نمی‌شود و احتمالا آمار واقعی، صد‌ها نفر بیش‌تر از آمار رسمی دولت این کشور است. مرکز ملی آمار انگلیس، این هفته و پس از تشکیک‌ها درباره آمار دولت و استعلام‌ها به ویژه درباره شمار قربانیان کرونا در این کشور اعلام کرد امار مرگ صد‌ها نفر از مبتلایان به کرونا، در اطلاعیه‌های دولتی اعلام نمی‌شود.
به گزارش مرکز ملی آمار انگلیس، در آمار وزارت بهداشت و درمان، فقط شمار قربانیان ویروس کرونا در بیمارستان‌ها گزارش می‌شود و آمار جان باختگان از این ویروس در منازل، آسایشگاه‌ها و خانه‌های سالمندان، منظور نمی‌شود. مقامات وزارت بهداشت و درمان انگلیس هشدار داده اند تا دو هفته آینده، اوج همه گیری بیماری کووید ۱۹ در این کشور فرا خواهد رسید و شماری از رسانه‌ها و کارشناسان معتقدند مرگ مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور حتی تا ۲۰ هزار نفر، خبر خوبی خواهد بود.
آمریکا
شمار تلفات کرونا از ۱۷ هزار نفر گذشت
براساس گزارش خبرگزاری رویترز، تعداد تلفات ویروس کرونا در آمریکا هم اکنون در جایگاه دوم در بین کشور‌های جهان قرار دارد به طوری که بیش از یک هزار و ۹۰۰ مورد مرگ جدید در سه روز متوالی گزارش شده است.
موارد ابتلا به این بیماری در آمریکا روز جمعه از ۴۷۲ هزار مورد گذشت و این تعداد به میزان ۳۰ هزار تا ۳۵ هزار مورد در روز در حال افزایش یافتن است چرا که آزمایش‌های بیشتری انجام می‌شود. فقط آمار تلفات ایتالیا بیشتر از آمریکا است به طوری که مرگ ۱۸ هزار و ۲۷۹ نفر روز پنجشنبه در ایتالیا گزارش شد.
کشور‌های حوزه دریای بالتیک
ادامه بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از سن پترزبورگ، ویروس کرونا در سه جمهوری حوزه دریای بالتیک همچنان قربانی می گیرد. تعداد بیماران کورونایی در جمهوری بسیار کم جمعیت استونی به ۱۲۵۸ نفر رسید. این در حالی است که طی شبانه روز گذشته در این کشور، یک میلیون و سیصد هزار نفری، ۵۱ نفر به تعداد بیماران ویروس کوید ۱۹ اضافه شده است.
۲۴ نفر از مبتلایان به این ویروس خطرناک نیز تا کنون جان باخته اند. در جمهوری لیتوانی تعداد مبتلایان به ۹۹۹ نفر یعنی مرز ۱۰۰۰ نفر رسید. ۲۲ نفر هم در این جمهوری، قربانی ویروس کرونا شده اند. در لتونی مبتلایان بیماری کووید ۱۹ به ۶۱۲ نفر رسید. در این جمهوری کم جمعیت دریای بالتیک، سه نفر از کرونا جان باخته اند.
تعداد قربانیان ویروس کرونا در جهان، از مرز یکصد هزار نفر گذشت
پایگاه اینترنتی ورلد میتر در آخرین آمار خود اعلام کرد: تعداد قربانیان ویروس کرونا در جهان به رقم ۱۰۰ هزار ۳۷۱ نفر رسید. بر اساس آخرین آمار این پایگاه، تاکنون ۱ میلیون و ۶۵۲ هزار و ۶۵۵ نفر در جان به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد ۳۶۹ هزار ۹۳۸ نفر بهبود یافته اند.
بیش از 100 هزار نفر، شمار قربانیان کرونا در جهان
ترکیه
افزایش جان‌باختگان کرونایی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرد با فوت ۹۸ تن از بیماران کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان به ۱۰۰۶ تن افزایش یافت.
بر اساس آخرین آمار رسمی منتشره از سوی وزیر بهداشت ترکیه، از ۳۰ هزار و ۸۶۴ آزمایش کرونایی به عمل آمده در ۲۴ ساعت گذشته، نتیجه چهار هزار و ۷۴۷ مورد مثبت شده و بدین ترتیب شمار مبتلایان به ۴۷ هزار و ۲۹ تن افزایش یافته است. کوجا افزود تا کنون دو هزار و ۴۲۳ بیمار کرونایی معالجه و از بیمارستان مرخص شده اند.
براساس این آمار، هم اکنون هزار وو۶۶۷ بیمار در بخش مراقبت ویژه بستری و هزار و ۶۲ بیمار به دستگاه تنفس مصنوعی متصل هستند. وزیر بهداشت ترکیه با بیان اینکه ترکیه از نظر امکانات بهداشت و درمان در مقایسه با کشور‌های اروپایی از مزیت‌های بسیاری برخوردار است از مردم کشورش خواست تا به کادر درمانی اعتماد کرده و با رعایت تدابیر کرونایی در شکست دادن این ویروس سهیم شوند.
بیش از 100 هزار نفر، شمار قربانیان کرونا در جهان
مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: انتقال (سرایت) بیماری کرونا باید تحت کنترل درآید
به گزارش شبکه تلویزیونی رویترز؛ تدروس آدهانوم گبریسوس مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در نشست خبری در مقر این سازمان، گفت: ابتلای حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به کووید-۱۹ تایید و به سازمان جهانی بهداشت گزارش شده است. بیش از ۹۲ هزار نفر هم فوت کردند. در هفته گذشته شاهد کُند شدن (شیوع ویروس کرونا) در برخی از کشور‌های اروپایی - مثل اسپانیا، ایتالیا، آلمان و فرانسه - بودیم که به شدت به ویروس کرونا آلوده شده بودند.
ما در عین حال شاهد افزایش نگران کننده بیماری در سایر کشور‌ها هستیم. می‌خواهم دقایقی را برای صحبت کردن درباره قاره آفریقا اختصاص دهم، قاره‌ای که در آن شاهد گسترش ویروس کرونا به مناطق روستایی هستیم. ما اکنون شاهد گسترش بیماری در محلات و مناطق در بیش از ۱۶ کشور هستیم. پیش بینی می‌کنیم که نظام‌های درمانی به خصوص در مناطق روستایی - که هم اکنون هم کاستی‌های زیادی دارند - با دوره دشواری روبرو شوند. در این مناطق در حالت عادی منابع شان در حد منابع مراکز درمانی شهر‌ها نیست. معنی این گفته این است که کشور‌ها باید با تقویت زیرساخت‌های بهداشت عمومی و مراکز درمانی اولیه (درمانگاه‌های) به این مشکل پاسخ دهند.
وی افزود: در اجلاس اخیر گروه ۲۰ حمایت قوی از آفریقا ابراز شد. حمایت از آفریقا باید سرعت بگیرد، چون در غیر این صورت، هرچند تعداد مبتلایان در آفریقا نسبتا اندک است، اما درحال افزایش است. اطلاع دارم که برخی کشور‌ها از هم اکنون دارند برای گذار از دوره «در خانه بمانید» (قرنطینه خانگی) برنامه ریزی می‌کنند. سازمان جهانی بهداشت نیز مثل همه خواستار آن است که این محدودیت‌ها برداشته شوند، اما در عین حال باید گفت رفع شتابزده محدودیت‌ها ممکن است باعث اوج گیری مجدد بیماری شود. اگر مدیریت خوب اعمال نشود ممکن است ادامه مسیر خطرناک باشد. سازمان جهانی بهداشت با کشور‌هایی که تحت تاثیر ویروس کرونا واقع شدند در مورد راهبرد‌ها کار می‌کند تا این کشور‌ها به تدریج و به روشی ایمن محدودیت‌ها را کاهش دهند.
عوامل مهمی باید در نظر گرفته شوند. اولین مطلب این است که انتقال (سرایت) بیماری تحت کنترل درآید. دومین مطلب این است که خدمات بهداشتی و درمانی کافی در اختیار مردم قرار گیرد. سومین نکته این است که ریسک شیوع بیماری در مکان‌های خاص - مثل تاسیساتی که افراد برای مدت زمان زیادی در آنجا نگهداری می‌شوند - به حداقل برسد. چهارمین نکته این است که اقدامات پیشگیرانه در محل کار، مدارس و یگر مکان‌ها برقرار باشد.
مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در توضیح پنجمین عامل گفت: باید مدیریت بر ریسک ورود (ویروس از سایر کشورها) فراهم شود. ششمین مطلب این است که مردم باید در مرحله گذار کاملا در جریان باشند و نقش داشته باشند. تک تک افراد در پایان دادن به این بیماری همه گیر نقش دارند. ما به طور خاص درباره تعداد زیاد الودگی‌ها که در میان کادر درمانی گزارش می‌شود، نگران هستیم. در برخی کشور‌ها گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد حدود ۱۰ نفر از کادر درمانی به ویروس کرونا آلوده می‌شوند. این روند بسیار نگران کننده است. وقتی کارکنان بخش درمان در معرض خطر باشند همه ما در معرض خطر خواهیم بود.
مدارک از چین، ایتالیا، سنگاپور، اسپانیا و آمریکا به ما کمک می‌کند تا درک کنیم چرا این اتفاق رخ می‌دهد و ما چه کار می‌توانیم بکنیم؟ این مدارک نشان می‌دهد برخی کارکنان بخش درمان خارج از مراکز درمانی آلوده می‌شوند، یعنی در خانه‌ها یا در محله سکونت شان آلوده می‌شوند. در مراکز درمانی مشکل اصلی تشخیص دیرهنگام بیماری کووید-۱۹ یا عدم آموزش یا بی تجربگی در زمینه برخورد با پاتوژن‌های تنفسی است. بسیاری از کارکنان بخش درمان با تعداد زیادی از بیماران مواجه هستند و شیفت‌های طولانی را بدون داشتن استراحت کافی سپری می‌کنند. مدارک همچنین نشان می‌دهد که وقتی کارکنان بخش درمان از تجهیزات حفاظت فردی استفاده کنند می‌توان جلوی عفونت‌ها را گرفت.
بسیار اهمیت دارد که کادر درمانی به ماسک، دستکش، گان (لباس حفاظتی یکپارچه) و دیگر تجهیزات حفاظت فردی (PPE) دسترسی داشته باشند تا وظایف شان را به صورت ایمن و موثر انجام دهند. سازمان جهانی بهداشت برای حمایت از کشور‌ها سه ابزار را بکار گرفته است که به مدیران و برنامه ریزان در زمینه محاسبه نیاز‌های تدارکاتی و تجهیزاتی کارکنان بخش درمان کمک می‌کند. با افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ نیاز به این تجهیزات نیز افزایش می‌یابد.
سوییس
مرگ بیش از هزار سوییسی بر اثر ابتلای به کرونا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما از وین؛ براساس تازه‌ترین آمار رسمی ایالت‌های مختلف سوییس، یک هزار و یک نفر به دلیل ابتلای به ویروس کرونا جان باختند. نتایج آمار عصر روز جمعه نشان می دهد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سوییس به ۲۴هزار و ۳۰۸ نفر رسیده است.
از سوی دیگر؛ نتایج تست کرونای اهالی یک خانه سالمندان در ایالت گلاروس سوییس مثبت اعلام شده است و یازده تن از سالمندان و هشت تن از کارکنان این خانه به ویروس کرونا مبتلا شده اند.
بیش از 100 هزار نفر، شمار قربانیان کرونا در جهان
هند
زنان باتوم بدست به کمک اجرای قرنطینه خانگی آمدند
بیش از 100 هزار نفر، شمار قربانیان کرونا در جهان بیش از 100 هزار نفر، شمار قربانیان کرونا در جهان بیش از 100 هزار نفر، شمار قربانیان کرونا در جهان
#carousel96272, #thumbs96272 , #carousel_desc96272 #carousel-wrapper96272 .caroufredsel_wrapper img #carousel-wrapper296272 .caroufredsel_wrapper img #carousel96272 span #carousel96272 img #thumbs96272 a, #thumbs96272 img #carousel_desc96272 span #carousel96272 span, #carousel96272 a, #thumbs96272 span, #thumbs96272 a #carousel96272 img #thumbs96272 img #carousel96272 span #carousel_desc96272 span #thumbs-wrapper96272 #thumbs96272 a #thumbs96272 a:hover, #thumbs96272 a.selected .fluid_container_album img#shadow .next_thumbnail96272 .next_thumbnail96272:hover .prev_thumbnail96272 .prev_thumbnail96272:hover .next_thumbnail96272, .prev_thumbnail96272
آمریکا
فرماندار نیویورک: تعداد قربانیان ویروس کرونا به بیش از 8700 نفر رسید
به گزارش شبکه خبری سی بی اس، اندرو کومو فرماندار نیویورک در نشست خبری روزانه خود با خبرنگاران گفت: در ۲۴ ساعت گذشته در نیویورک ۷۷۷ نفر در اثر ابتلاء به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند که با احتساب این تعداد، آمار تلفات در این ایالت به بیش از ۸۷۰۰ نفر رسیده است.

انگلیس
کمبود آرد به کاستی‌ها در فروشگاه‌ها افزود
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از لندن، افزایش تقاضا برای خرید آرد و پخت خانگی نان از بیم کرونا فروشگاه‌های انگلیس را با کمبود آرد مواجه کرده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، میزان فروش آرد در فروشگاه‌های انگلیس، از زمان کاهش تردد‌ها در این کشور، دو برابر شده است. کرونا همچنین بر شمار افرادی که خود به پخت نان اقدام می‌کنند، افزوده است.
موسسه تحلیل خرید کانتار (Kantar) نوشت در چهار هفته پیش از ۲۲ ماه مارس برابر سوم فروردین که همه گیری ویروس کرونا در این کشور اعلام شد، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، فروش آرد در انگلیس، ۹۲ درصد بیش‌تر شده است.
روزنامه گاردین نوشت: انجمن ملی آسیاب داران بریتانیا و ایرلند اعلام کرده است که تولید آرد در هفته‌های اخیر، دو برابر شده است، اما هنوز نمی‌تواند از پس افزایش تقاضا بر آید. به نوشته گاردین، آسیاب ویسکس (Wessex Mill) در منطقه آکسفوردشایر (Oxfordshire) شب‌ها نیز در حال کار است و نخستین بار در ۱۲۵ سال گذشته، این آسیاب از زمان راه اندازی تاکنون، به صورت شبانه روزی کار می‌کند تا بتواند به افزایش تقاضا پاسخ مثبت دهد. این آسیاب به علت افزایش تقاضا، روزانه فقط ده دقیقه به صورت اینترنتی، درخواست آرد می‌پذیرد.
فروشگاه‌های انگلیس فقط با کمبود آرد مواجه نیستند بلکه کمبود اقلام ضروری بهداشتی همچون مایع دستشویی، دستمال کاغذی، مواد ضدعفونی کننده، ماسک و دستکش که از روز‌های نخست همه گیری ویروس کرونا در این کشور پدید آمد، همچنان پا برجاست.
ایتالیا
تعداد قربانیان کرونا به ۱۸ هزار و ۸۴۹ نفر رسید
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از رم، مسئولان بهداشتی ایتالیا، تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا تا به امروز جمعه را ۱۴۷ هزار و ۵۷۷ نفر اعلام کردند. همچنین تعداد کل قربانیان تا به امروز ۱۸ هزار و ۸۴۹ نفر و تعداد کل بهبودیافتگان ۳۰ هزار و ۴۵۵ نفر اعلام شد.
بیش از 100 هزار نفر، شمار قربانیان کرونا در جهان
ابراز نگرانی سازمان جهانی بهداشت از روند ابتلای کادر درمان به کرونا
سازمان جهانی بهداشت در حساب توئیتری این سازمان نوشت: دکتر تدروس آهانوم مدیرکل این سازمان در نشت خبری روزانه خود گفت: ما به طور ویژه، نگران گزارش‌های موجود در زمینه تعداد زیادی ابتلاء به ویروس کرونا در میان کادر درمان هستیم. بطوریکه در بعضی از کشور‌ها گزارش‌ها از ابتلای حدود ۱۰ ٪ از کادر درمان به این ویروس حکایت دارد، که این روند، نگران کننده است.
بیش از 100 هزار نفر، شمار قربانیان کرونا در جهان
ایرلند
محدودیت‌های کرونایی تا ۵ مه ادامه می‌یابد
به گزارش خبرگزاری فرانسه از دوبلین، نخست وزیر ایرلند اعلام کرد، محدودیت‌های اجتماعی ویروس کرونا در این کشور تا ۵ می‌ادامه خواهد یافت.
ایتالیا
تاکید کونته بر تقسیم بدهی کشور‌ها میان کشور‌های اتحادیه اروپا
به گزارش شبکه تصویری "نستیلیونو" ایتالیا، نخست وزیر ایتالیا در خصوص تامین منابع مالی لازم برای مقابله با ویروس کرونا در این کشور بر تقسیم بدهی کشور‌ها میان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا تاکید کرد.
جوزپه کونته، در این باره گفت: ما استفاده از کمک‌های مالی "ساز و کار ثبات مالی اتحادیه اروپا" در کمک به کشور‌های دچار بحران مالی را رد می‌کنیم. اما به طور یقین با تقسیم بدهی‌ها میان دیگر اعضای اتحادیه اروپا مواق هستیم. ما بار‌ها این مطلب را تکرار کرده ایم که این ساز و کار ثبات بخش مالی اروپا بدون هیچ گونه تردیدی، ساز و کار مناسبی نیست. اما در عوض، تقسیم بدهی‌ها میان دیگر اعضای اتحادیه اروپا، یک راه حل و پاسخی جدی و مناسب به شرایط اضطراری است که در حال حاضر در این شرایط قرار گرفته ایم.
وی افزود: من و "روبرتو گوآرتیئری"، وزیر اقتصاد (ایتالیا) به طور کامل موافق آن هستیم. زمانی که ما در این مسیر در سطح اروپایی شروع به بحث و تبادل نظر کردیم برخی‌ها به من پیشنهاد کردند، وارد این کارزار نشویم! چرا که به نظر، یک کارزار غیر واقعی می‌آمد. اما بر این باورم که تاریخ با ما است. در پایان نیز خواهیم دید، تاریخ کدام مسیر را انتخاب خواهد کرد.
ایتالیا
مونی: تعطیلی‌ها در ایتالیا هر ماه حدود ۴۷ میلیارد یورو هزینه در بردارد
به گزارش شبکه تصویری "مونی" ایتالیا، گسترش ویروس کرونا در ایتالیا به همراه اقدامات دولت این کشور در خصوص تعطیلی تعداد قابل توجهی از مشاغل، از جمله کارخانجات، هزینه‌های سنگین اقتصادی بر این کشور، تحمیل کرده است.
هزینه تعطیلی‌های ناشی از گسترش ویروس کرونا در ایتالیا، اندک اندک در حال نشان دادن آثار خود است. زمانی که به نظر می‌رسید ویروس کرونا فرسنگ‌ها از ایتالیا دور است، مرز‌های ملی، این کشور را در نوردید و دولت ایتالیا را مجبور به اعمال اقدامات سختگیرانه به منظور نجات سلامت شهروندان کرد. تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها و موسسات، فعالیت‌های خود را متوقف کرده اند که این موضوع، تاثیر قابل توجهی بر تولید در این کشور داشته است.
این در حالی است که تعداد زیادی از کارگران نیز در شرایط استفاده از بیمه بیکاری قرار گرفته اند. همزمان با تعطیلی بنگاه‌ها اقدامات پیشگیرانه مردمی با هدف جلوگیری از آلودگی به کووید-۱۹ نیز بر اقتصاد ایتالیا تاثیرگذار بوده است. براساس برآورد‌های به عمل آمده، تعطیلی‌ها در ایتالیا در هر ماه مبلغ ۴۷ میلیارد یورو برای این کشور هزینه داشته که معادل ۳ ممیز ۱ دهم درصد تولید ناخالص داخلی ایتالیاست.
از این مبلغ، ۱۰ میلیارد یورو برای جنوب و ۳۷ میلیارد یورو برای شمال ایتالیا هزینه درست شده است. در این میان، بیش از همه، کارگران خویش فرما آسیب جدی دیده اند. در مجموع، ۳۴ ممیز ۳ دهم درصد از کارکنان شرکت‌ها و ۴۱ ممیز ۵ دهم درصد از کارکنان مستقل و به اصطلاح خویش فرما آسیب جدی دیده اند. طی ماه اخیر، هزینه اقتصادی تعطیلی‌های ناشی از گسترش ویروس کرونا در ایتالیا، بسیارقابل توجه بوده است. زمانی که سخت گیری‌ها تمام شود، کشور نیز می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی خود را از سر گیرد.
انگلیس
مرگ پزشکی که درباره کمبود وسایل حفاظتی هشدار داد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از لندن، دکتر عبدالمعبود چودری (Abdul Mabud Chowdhury) که به نخست وزیر انگلیس درباره کمبود وسایل حفاظتی پزشکان در مواجهه با بیماران کرونایی در بیمارستان‌های این کشور هشدار داده بود به علت ابتلا به بیماری کرونا، جان باخت. دکتر چودری، پزشک کلیه و مجاری ادرار که که ۵۳ سال سن داشت، ۵ روز پیش از بستری شدن در بیمارستان به علت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ هشدار داده بود که در درمان بیمارانی کرونایی، نیروی انسانی بهداشت و درمان انگلیس، با کمبود ماسک، دستکش و لباس حفاظتی روبروست.
وی که در بیمارستان هومرتون (Homerton) در شرق لندن کار می‌کرد، ۱۷ روز پیش به علت ابتلا به ویروس کرونا، در بیمارستان کوئین در شرق پایتخت انگلیس، جان باخت. روز پنج شنبه، شمار افرادی که به علت ابتلا به بیماری کرونا در انگلیس جان باختند با ۸۸۱ نفر افزایش در شبانه روز گذشته به ۷۹۷۸ نفر رسید و امروز جمعه هم، شمار جان باختگان از بیماری کرونا در بیمارستان‌های انگلیس با ۹۵۳ نفر افزایش به ۹۰۱۶ نفر رسید و هفته تاریکی را از ابتدای همه گیری ویروس کرونا در این کشور پدید آورد.
در آمار رسمی دولت انگلیس، شمار قربانیان ویروس کرونا در بیرون از بیمارستان‌ها منظور نمی‌شود و آمار واقعی، صد‌ها نفر بیش‌تر از آمار رسمی دولت این کشور است. مرکز ملی امار انگلیس، این هفته و پس از تشکیک‌ها درباره آمار دولت و استعلام‌ها به ویژه درباره شمار قربانیان کرونا در این کشور اعلام کرد امار مرگ صد‌ها نفر از مبتلایان به کرونا، در اطلاعیه‌های دولتی اعلام نمی‌شود.
به گزارش مرکز ملی آمار انگلیس، در آمار وزارت بهداشت و درمان این کشور، فقط شمار قربانیان ویروس کرونا در بیمارستان‌ها گزارش می‌شود و آمار جان باختگان از این ویروس در منازل، آسایشگاه‌ها و خانه‌های سالمندان، منظور نمی‌شود. این در حالی است که مقامات وزارت بهداشت و درمان انگلیس هشدار داده اند تا دو هفته آینده، اوج همه گیری بیماری کووید ۱۹ در این کشور فرا خواهد رسید و شماری از رسانه‌ها و کارشناسان معتقدند مرگ مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور حتی تا ۲۰ هزار نفر، خبر خوبی خواهد بود.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده تاکنون، دست‌کم ۱۴ کادر درمانی از جمله شش پزشک در انگلیس به علت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان باختند. نگرانی از بیم جان کادر درمانی شماری از پزشکان و پرستاران را بر آن داشت تا در فضای مجازی از افراد و موسسات خیریه بخواهند وسایل حفاظتی لازم برای کادر درمانی در مواجهه با بیماران کرونایی تهیه کنند.
ارمنستان
پیشنهاد ادامه وضعیت اضطراری
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از ایروان؛ وزارت بهداشت ارمنستان به دولت این کشور پیشنهاد کرده تا وضعیت اضطراری ادامه یابد. آرسن توروسیان وزیر بهداشت ارمنستان امرور در جمع خبرنگاران با اشاره به این که به دولت پیشنهاد کرده ایم تا وضعیت اضطراری در کشور ادامه یابد، گفت: هر چند اتخاذ این تصمیم به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما برای رسیدن به نتیجه دلخواه این کار ضروری است.
بیش از 100 هزار نفر، شمار قربانیان کرونا در جهان
وی با اشاره به این که کنترل ویروس کرونا از اختیار ما خارج شده است، افزود: زمانی که دیگر توان‌مان برای مقابله با ویروس کرونا به پایان رسید کادر پزشکی کشور، بسیاری از خدمات جانبی را انجام نخواهد داد و فقط به نمونه برداری و معالجه اکتفا خواهد کرد.
تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ارمنستان ۹۳۷ نفر است.
آمریکا
دفاع ترامپ از برگزاری نشست‌های خبری روزانه خود درباره کرونا
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حساب توئیتری خود، نوشت: از آنجا که رتبه بندی‌های تلویزیونی نشست‌های خبری کاخ سفید در بالاترین رتبه قرار دارد، حزب مخالف (رسانه جریان مسلط)، چپ افراطی، دموکرات‌های بی مصرف و البته معدودی از بقایای جمهوریخواه نماها، همه تلاش خود را به کار می‌گیرند تا این کنفرانس‌های خبری را دست‌کم گرفته و به آن پایان دهند. صدای مردم!
این اظهارنظر ترامپ در واکنش به انتقادهای متعددی صورت می‌گیرد که معتقدند ترامپ از این خبری برای تبلیغ خود برای انتخابات ماه نوامبر در آمریکا استفاده می‌کند.
مصر
تعطیلی بیمارستانی در قاهره به علت شیوع کرونا میان کادر پزشکی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از قاهره، دبیرخانه مراکز تخصصی پزشکی وزارت بهداشت مصر با صدور حکمی، بیمارستان تخصصی الزیتون را به علت آلودگی تعدادی از کادر پزشکی بیمارستان تعطیل کرد، و تمامی پرسنل و کارکنان پزشکی، اداری، نظافتی و حراست بیمارستان را برای ۱۴ روز قرنطینه کرد.
روز گذشته تست ۲۴ نفر از کادر پزشکی بیمارستان الزیتون واقع در منطقه الامیریه در قاهره به کووید-۱۹ مثبت شد. در همین حال، امروز انستیتوی قلب "مجدی یعقوب" در استان اسوان در جنوب مصر نیز اعلام کرد تست کووید-۱۹ یکی از بیماران و سه تن از پرسنل امنیتی بیمارستان مثبت شده است.
بر اساس آمار اتحادیه پزشکان مصر، تا کنون بیش از ۵۰ پزشک و پرستار به کووید-۱۹ آلوده شده اند و یک پزشک جان خود را از دست داد.
مصر
تعطیلی مساجد تا پایان بحران کرونا
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از قاهره، وزارت اوقاف مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: بازگشایی مجدد مساجد به از بین رفتن خطر ویروس کرونا بستگی دارد و تا زمانی که امکان انتقال ویروس کرونا در تجمعات وجود دارد هیچ نمازی در مساجد برگزار نمی‌شود.
روز گذشته، گفته شد وزارت اوقاف با وزارت بهداشت مصر در حال بررسی امکان برگزاری نماز شب‌های ماه رمضان در مساجد است، با این حال، محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر امروز گفت وزارت بهداشت تأکید کرده است ویروس همچنان در حال گسترش است و برگزاری هر گونه تجمعات عمومی برای زندگی مردم خطر بزرگی در پی دارد.
وی افزود با توجه به ارزش جان انسان‌ها نزد دین مبین اسلام تا زمانی که اطمینان پیدا کنیم دیگر خطری جان مردم را تهدید نمی‌کند مساجد همچنان بسته می‌مانند.
جمهوری آذربایجان
افزایش تعداد مبتلایان به کرونا به ۹۹۱ نفر
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از باکو به نقل از قرارگاه ویزه مبارزه با کرونا در جمهوری آذربایجان؛ با ابتلای ۶۵ نفر دیگر به کرونا در این کشور، مجموع مبتلایان به این ویروس در این کشور به ۹۹۱ نفر و با مرگ یک نفر دیگر تعداد جان باختگان به ۱۰ نفر رسید.
از مجموع ۹۹۱ مبتلا ۱۵۹ نفر بهبود یافته، ۱۰ نفر جان باخته و ۸۲۲ نفر دیگر در بیمارستان‌ها بستری هستند. از مجموع مبتلایان بستری حال ۲۶ نفر وخیم، ۳۳ نفر نسبتا وخیم و بقیه پایدار است. براساس این گزارش تا کنون ۶۱۳۴۲ مورد تست کرونا در این کشور انجام گرفته است.
بیش از 100 هزار نفر، شمار قربانیان کرونا در جهان
انگلیس
گزارش نشدن مرگ صد‌ها بیمار کرونایی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از لندن، دولت انگلیس، مرگ صد‌ها نفر از بیماران کرونایی را که در خانه‌های سالمندان و آسایشگاه‌های بیماران و معلولان جان می‌بازند، در آمار روزانه اعلام نمی‌کند.
نهاد ناظر بر آسایشگاه‌ها و خانه‌های سالمندان در انگلیس براورد می‌کند از زمان همه گیری بیماری کووید ۱۹ در انگلیس، تاکنون یکهزار نفر به علت ابتلا به این بیماری در خارج از بیمارستان‌های این کشور جان باخته اند، اما آمار آنان در گزارش‌های رسمی دولت انگلیس، لحاظ نشده است.
روزنامه گاردین به نقل از گزارش یک سازمان خیریه که به خانه‌های سالمندان و آسایشگاه‌های سالمندان بیش‌ترین کمک را ارائه می‌دهد نوشت بیش از ۱۲۰ ساکن این آسایشگاه‌ها و خانه‌های سالمندان، به علت ابتلا به ویروس کرونا جان باخته اند.
این نشریه به نقل از یک موسسه خیریه دیگر نوشت: تاکنون ۸۰ نفر از ساکنان خانه‌های سالمندان این خیریه نیز به علت ابتلا به کووید ۱۹ جان باخته اند.
سازمان خیریه مراقبت در انگلیس (Care England) گزارش داده است حدود هزار نفر از ساکنان خانه‌های سالمندان و آسایشگاه‌های مراقبت از بیماران و معلولان، قربانی همه گیری ویروس کرونا شده اند، اما در آمار رسمی، شمار واقعی قربانیان مشخص نمی‌شود.
مرکز ملی آمار انگلیس این هفته اعلام کرد در آمار دولت انگلیس، شمار جان باختگان از ویروس کرونا در منازل، آسایشگاه‌ها و خانه‌های سالماندان، ملحوظ نمی‌شود و به همین علت، آمار واقعی جان باختگان از ویروس کرونا، به مراتب بیش‌تر از آمار رسمی دولت این کشور است.
گاردین نوشت از آنجایی که اعضای هیات دولت به آمار رسمی معتقدند، اثر واقعی همه گیری ویروس کرونا را بر جامعه، در نظر نمی‌گیرند و به همین علت، از کمک به آسایشگاه‌های بیماران و خانه‌های سالمندان، باز مانده اند. در هفته‌های اخیر، نبود ماسک، دستکش و لباس حفاظتی در آسایشگاه‌های سالمندان و بیماران انگلیس، مورد انتقاد فراوان قرار گرفته است.
انجمن آلزایمر (Alzheimer’s Society) در انگلیس هشدار داده است ویروس کرونا در حدود نیمی از آسا یشگاه‌ها و خانه‌های سالمندان در این کشور، فعال است در حالی که پروفسور کریس ویتی (Chris Whitty)، مدیر امور پزشکی این کشور در هفته جاری گفت در حدود ۹ درصد از این آسایشگاه ها، ویروس کرونا مشاهده شده است. حدود چهار صد هزار نفر در آسایشگاه‌ها و خانه‌های سالمندان انگلیس، زندگی می‌کنند و به شدت در برابر عوامل بیماری زا، از جمله ویروس کرونا، آسیب پذیرند.
اتحادیه اروپا
بیانیه رئیس شورای اروپا درباره پاسخ به شیوع کرونا
به گزارش سایت اتحادیه اروپا، شارل میشل رئیس شورای اروپا بیانیه‌ای درباره توافق گروه یورو در خصوص پاسخ جامع سیاست‌های اقتصادی به همه گیری بیماری کووید-۱۹ (بیماری ناشی از ویروس کرونا) و بسته کمک نیم تریلیون یورویی برای محافظت از کشورها، کارگران و مشاغل اتحادیه اروپا صادر کرد.
در بیانیه میشل آمده است: توافق گروه یورو یک موفقیت مهم است. هم اکنون بیش از نیم تریلیون یورو برای محافظت از کشورها، کارگران و مشاغل اتحادیه اروپا در دسترس است. با این بسته بی نظیر، بار بحران را همراه یکدیگر تحمل می‌کنیم. این مصالحه با هدف تسکین سریع و هدفمند انجام می‌شود.
توافق وزرای دارایی بر حمایت از اقتصاد‌های اروپا متمرکز است. ساز و کار ثبات اروپا، پشتیبانی از بحران بیماری همه گیر را در قالب خطوط اعتباری پیشگیرانه ارائه می‌دهد.
در ادامه این بیانیه آمده است: دوم، باید یک ابزار همبستگی موقت ایجاد شود تا وام‌های اتحادیه با شرایط مطلوب به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا با هدف حمایت از کارگران و مشاغل در زمان بحران فعلی اعطا شود؛ و سوم آنکه بانک سرمایه گذاری اروپا پیشنهاد خود را برای ایجاد یک صندوق ضمانت در سرتاسر اروپا، برای حمایت از مشاغل اتحادیه اروپا، به ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط، در طول مدت این بحران اجرایی خواهد کرد.
همچنین برای تأسیس صندوق بازیابی موقت با هدف اطمینان از بهبود اقتصادی اروپا در همه کشور‌های عضو، توافق شده است.
رئیس شورای اروپا با توجه به برگزاری کنفرانس ویدئویی بعدی با اعضای این شورا در روز پنجشنبه ۲۳ آوریل ۲۰۲۰، این تلاش را پیش خواهد برد.
در ادامه بیانیه رئیس شورای اروپا آمده است: زمان آن رسیده است که زمینه را برای بهبود اقتصادی مناسب فراهم کنیم. این طرح ضمن ترویج همگرایی اقتصادی در اتحادیه اروپا، باید اقتصاد‌های ما را دوباره از نو شروع کند. بودجه اتحادیه اروپا باید در اینجا نقش معنا داری داشته باشد. من به همراه رئیس کمیسیون در حال کار کردن بر روی نقشه راه و برنامه عملیاتی برای اطمینان از رفاه همه اروپایی‌ها و بازگرداندن اتحادیه اروپا به رشد قوی، پایدار و فراگیر بر اساس یک راهبرد دیجیتالی و سبز هستم.
آکسفام: احتمال فقیر شدن نیم میلیارد نفر از مردم جهان
روزنامه دیلی میل چاپ انگلیس نوشت: موسسه امدادرسانی آکسفام هشدار داده است همه گیری ویروس کرونا می‌تواند نیم میلیارد نفر از مردم جهان را به ورطه فقر بکشاند و زنان، بیش از مردان آسیب خواهند دید.
آکسفام در گزارشی، تاثیر این بحران بر کاهش درآمد یا مصرف خانواده‌ها در سراسر جهان را بررسی کرده است. در این بررسی مشخص شده است "بحران اقتصادی که به سرعت در حال روی دادن است، نسبت به بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۸، عمیق‌تر است. برآورد‌ها نشان می‌دهند صرفنظر از این وضعیت، فقر در جهان ممکن است برای نخستین بار از سال ۱۹۹۰ افزایش یابد. "
این گزارش افزود این شرایط می‌تواند به معنای آن باشد که برخی کشور‌ها به سطوحی از فقر خواهند رسید که آخرین بار، سه دهه قبل مشاهده شده است.
تهیه کنندگان گزارش، برخی وضعیت‌ها را بررسی کرده اند تا نحوه تغییر سطوح فقر را تعیین کنند. جدی‌ترین وضعیت، موجب وارد آمدن فشار ۲۰ درصدی به درآمد‌ها خواهد شد.
این وضعیت به معنای آن خواهد بود که تعداد افرادی که در فقر مطلق یعنی با درآمد یک دلار و ۹۰ سنت یا کمتر در روز زندگی می‌کنند، ۴۳۴ میلیون نفر افزایش می‌یابد و تعداد این افراد در سراسر جهان به حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر می‌رسد. زنان نسبت به مردان با خطر بیشتری روبرو هستند، زیرا زنان بیشتر احتمال دارد در اقتصاد غیررسمی کار کنند و از حقوق کمتری برخوردار باشند، یا اصلا حقوقی دریافت نکنند.
بر همین اساس، تعداد افرادی که پنج و نیم دلار یا کمتر در روز درآمد دارند، ۵۴۸ میلیون نفر افزایش می‌یابد و به حدود چهار میلیارد نفر می‌رسد. در گزارش آکسفام هشدار داده شده است فقیر‌ترین افراد که به صورت روزانه، گذران زندگی می‌کنند توانایی استفاده از مرخصی یا انبار کردن مواد غذایی را ندارند. این گزارش افزود بیش از دو میلیارد نفر از افراد شاغل در بخش غیررسمی در سراسر جهان به مرخصی استعلاجی دسترسی ندارند.
عراق
فعالیت‌های نیروهای بسیج مردمی در مبارزه با کرونا
به گزارش شبکه تلویزیونی الاتجاه عراق؛ نیرو‌های بسیج مردمی عراق (حشد شعبی) علاوه بر فعالیت‌های امنیتی اقدامات جدیدی را در زمینه مبارزه با کرونا انجام می‌دهند. این نیروها علاوه بر حضور در میدان دفاع امنیتی از میهن، هم اکنون گام‌های تازه‌ای را برای دفع خطر ویروس کرونا از شهروندان عراقی برمی دارند. مردم عراق از اینگونه فعالیت‌ها استقبال و آن را مورد تمجید قرار دادند. فرماندهان نیرو‌های بسیج مردمی عراق نیز تاکید کردند این تلاش‌ها تا پایان بحران کرونا ادامه خواهند داد.
علاء الحدیدی خبرنگار شبکه تلویزیونی الاتجاه در گزارشی گفت: دوازده ساعت پیاپی این تجهیزات و لودر‌ها پایگاه نظامی الرشید را از چندین تن زباله پاکسازی می‌کنند. بسیج مردمی عراق اقدام به انتقال انواع زباله‌های این پایگاه و تمیز کردن آن کرده اند.
در بحران کرونا اولویت‌ها تغییر می‌کنند. از این رو، بسیج مردمی عراق تلاش‌های خود را برای مبارزه با ویروس کرونا و جلوگیری از انتشار آن به کار گرفته است. با توجه به اینکه زباله‌ها می‌تواند محیط مناسبی برای انتشار این ویروس باشد این تجهیزات و لودر‌ها خدمات جدیدی را برای از بین بردن چند تن زباله در پایگاه الرشید ارائه می‌دهند تا بغداد را از شر این زباله‌ها راحت کنند.
نعمه الکوفی مسئول یگان مهندسی در بسیج مردمی عراق گفت: همانطور که در جبهه‌های نبرد مناطق خود را با ایستادن در مقابل گروه تروریستی داعش آزاد کردیم امروز نیز در مقابل این ویروس و بیماری می‌ایستیم و موفقیت‌هایی را محقق خواهیم کرد. از مهمترین مسائلی که وجود دارد محیط زیست اطراف بغداد است که زمینه مساعدی را برای رشد میکروب‌ها و ویروس‌ها دارد از اینرو چهار میلیون تن زباله از اردوگاه الرشید برداشته شد. ما هم اکنون در نیمه جنوبی این پایگاه هستیم و تقریبا ۲۵ درصد از آن را پاکسازی کردیم و ۷۵ درصد باقی مانده را نیز پاکسازی خواهیم کرد.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

افزایش نگرانی‌های بین المللی از تشدید تنش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان