شیلی پیشتاز کشورهای آمریکای لاتین در واکسیناسیون کرونا


شیلی پیشتاز کشورهای آمریکای لاتین در واکسیناسیون کرونا

تهران - ایرنا - شیلی که در مدت زمان کمتر از یک‌ماه حدود 16 درصد از جمعیت خود را در برابر ویروس کرونا واکسینه کرده به عنوان سردمدار کشورهای آمریکای لاتین در زمینه پیشبرد طرح واکسیناسیون شناخته شده است.

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا به نقل از روزنامه ال پائیس، از آغاز طرح واکسیناسیون کووید-۱۹ در شیلی (سوم فوریه/ ۱۵ بهمن) کمتر از یک ماه (۲۳ روز) می‌گذرد، اما این کشور آمریکای لاتین در این بازه کوتاه زمانی توانسته ۱۶ درصد از جمعیت ۱۹ میلیون نفره خود را در برابر ویروس کرونا واکسینه کند.

به این ترتیب تا کنون بیش از سه میلیون نفر از شهروندان شیلی واکسن کرونا دریافت کرده و نام این کشور آمریکای جنوبی با حدود یکهزار و ۳۰۰ مرکز واکسیناسیون در سراسر کشور به نمونه‌ای جهانی و منطقه ای تبدیل شده است.

به نوشته ال پائیس، این میزان از واکسیناسیون نه تنها از پیشتازی شیلی از همسایگانش خبر می‌دهد بلکه سرعت عمل این کشور از برخی کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا (۹.۵۹ درصد) نیز فراتر رفته و به حجم دوزهای تزریق شده در آمریکا (۱۹.۴۴ درصد) بسیار نزدیک شده است.

در حال حاضر، در آرژانتین ۱.۶۵ درصد، برزیل ۳.۴۳ درصد و مکزیک ۱.۴ درصد از شهروندان واکسن کرونا دریافت کرده اند.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه شیلی، دولت‌های مکزیک، کلمبیا، پرو، اوروگوئه و پاراگوئه برای اجرای طرح‌های واکسیناسیون در کشورشان از مقام‌های شیلی درخواست کمک کرده اند.

دولت شیلی در نظر دارد با ادامه این روند تا پایان ماه ژوئن (تیر ۱۴۰۰) ۱۵ میلیون نفر از جمعیتش را در برابر ویروس کرونا واکسینه کند.

«سباستین پینیرا» رئیس جمهوری شیلی، چندی پیش در یک مرکز بهداشتی واقع در جنوب این کشور واکسن ضد کرونا «سینواک» چین را تزریق کرد. وی با نشان دادن کارت خود، از شهروندان خواست دوز دوم واکسن را به موقع و با توجه به زمان مشخص شده روی کارت دریافت کنند.

شیلی به عنوان پیشتاز کشورهای آمریکای لاتین در برنامه واکسیناسیون تا کنون برای خرید ۶۰ میلیون دوز واکسن چینی کروناواک متعلق به شرکت سینوواک ثبت نام کرده است.

با این حال به رغم پیشتازی شیلی در نمودار دوزهای تزریق شده واکسن کووید-۱۹ در جهان، پس از پرو و آرژانتین، این کشور نیز شاهد بی نظمی‌هایی در روند توزیع واکسن بوده است. به این ترتیب به گزارش رسانه های محلی، ۳۷ هزار و ۳۰۶ نفر مقادیر واکسن را قبل از موعد برنامه ریزی شده در طرح واکسیناسیون این کشور دریافت کرده اند. این افراد که شامل گروه سنی ۱۸-۵۹ سال و بدون بیماری های مزمن بودند، خارج از گروه بندی اولویت های تعیین شده واکسن دریافت کرده اند.

بر اساس آمار تارنمای «وردو میترز» شیلی با ثبت بیش از ۷۰۸ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در جایگاه پنجمین کشور درگیر در فهرست کشورهای آمریکای جنوبی قرار دارد. همچنین تا کنون بیش از ۲۰ هزار نفر در اثر ابتلا به بیماری همه‌گیر جان خود را از دست داده اند.

شیلی پیشتاز کشورهای آمریکای لاتین در واکسیناسیون کرونا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دادا محمد کجوری