شهید صیاد شیرازی نمونه‌ای از یک ارتشی مؤمن و فداکار بود


شهید صیاد شیرازی نمونه‌ای از یک ارتشی مؤمن و فداکار بود

یکی از معدود آثاری که در عرصه ادبیات به زندگی شهید سپهبد صیاد شیرازی پرداخته است، «در کمین گل سرخ» به قلم محسن مؤمنی‌شریف است که مورد تقریظ مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از حوزه هنری، علی صیاد شیرازی در ۱۴ خرداد ۱۳۲۳ خورشیدی در درگز استان خراسان‌ رضوی دیده به جهان گشود.

این فرمانده شجاع و متعهد در مهر ۱۳۶۰ خورشیدی از طرف امام(ره) به فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی منصوب شد و در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۶۶ خورشیدی به درجه سرتیپی ارتقای مقام یافت بعد از پایان جنگ تحمیلی در ۱۳۶۸ خورشیدی با حکم آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان معاون بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح منصوب و در شهریور ۱۳۷۲ جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح شد. همچنین در ششم فروردین‌ ۱۳۷۸ خورشیدی از طرف مقام معظم رهبری به درجه سرلشکری ارتقا درجه یافت.

سرانجام این فرمانده متعهد در ۲۱ فروردین ۱۳۷۸خورشیدی در حالی که با خودروی خود به قصد عزیمت به محل کارش از خانه خارج شده بود، مورد هجوم مرد ناشناسی قرار گرفت و به شهادت رسید.

«در کمین گل سرخ» عنوان کتابی به قلم محسن مؤمنی‌شریف رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی است که تقریظ مقام معظم رهبری بر این اثر در مراسم هشتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت رونمایی شد. این اثر شرح زندگی شهید علی صیاد شیرازی است که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده‌ است و تاکنون به چاپ سی‌ام و چاپ هفتاد و پنج هزار نسخه رسیده‌ است.

«در کمین گل سرخ» به شرح زندگی شهید صیاد شیرازی از «کودکی تا پیروزی انقلاب اسلامی» از «پیروزی انقلاب اسلامی تا فرماندهی نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران» از «دوران فرماندهی نیروی زمینی تا عملیات مرصاد و پایان جنگ ایران و عراق» می‌پردازد.

این کتاب علاوه بر تقریظ مقام معظم رهبری توانست در هشتمین دوره کتاب دفاع مقدس در بخش «جنگ و زندگینامه شهید» رتبه اول از آن خود کند.

متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب که در مراسم هشتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت و در آستانه‌ روز ارتش در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران منتشر شد، بدین شرح است:

«این نمونه‌ی جالب و بی‌سابقه‌ای است از گزارش جنگ در ضمن داستان شیرین زندگی یکی از شخصیتهای آن. آن را یکسره مطالعه کردم (تا ۸۴/۶/۷) زیبا و هنرمندانه نوشته شده است. با بسیاری از حوادث آن کاملاً آشنایم. البته بسیاری دیگر از حوادث آن دوران و نیز مطالب بسیاری از آنچه مربوط به این شهید عزیز است ناگفته مانده است. و این طبیعی است.

البته برجستگی‌های شخصیت شهید صیاد شیرازی را در نوشته و کتاب به درستی نمیتوان نشان داد او حقاً نمونه‌ئی از یک ارتشی مومن و شجاع و فداکار بود. رحمت خدا بر او.»

صیاد یک نظامی به تمام معنا بود

محسن مؤمنی‌شریف در آیین رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «در کمین گل سرخ» که فروردین سال گذشته در قطعه ۲۹ گلزار شهدای بهشت زهرا برپا شد، با بیان اینکه صیاد یک نظامی به تمام معنا بود، گفت: شهید صیاد در تمامی دوره‌های نظامی اول شده بود، به‌جز یک دوره و آن هم پایان دوره آموزشی بود. او این موضوع را حکمت می‌دانست؛ چراکه معتقد بود نباید درجه پایان دوره خود را از دست حکومت شاهنشاهی بگیرد، بلکه باید از دستان رهبری این اتفاق می‌افتاد.

رئیس حوزه هنری ادامه داد: صیاد درباره چشم‌‌انداز خود در ارتش پیش از انقلاب می‌گفت من درجه بیش از سرهنگی برای خود نمی‌یافتم؛ چرا که دستیابی به درجه امیر در ارتش قبل از انقلاب دارای شرایطی بود که با عقاید من هم‌خوانی نداشت. اما به لطف انقلاب شرایط تغییر کرد و معیار لیاقت‌ها هم تغییر کرد.

نویسنده کتاب «در کمین گل سرخ» اظهار داشت: امروزه امور فرهنگی اهمیت بسیاری دارد و با تلاش‌های رهبری و به لطف انقلاب رو به پیشرفت است. ادبیات انقلاب امروز پیشرو و دارای عقایدی است که دیگر مکاتب ندارند و ما رشد و مهندسی این ادبیات را مدیون رهبری هستیم.

وی با تاکید بر اینکه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای ادبیات و هنر را می‌شناسند، عنوان کرد: توجه و پیگیری‌های ایشان کمک کرده تا ایران امروز دارای ادبیات پیشرو باشد. می‌دانیم که این الطاف رهبری تشویقی برای دلگرمی ما برای ادامه راه است.

«در کمین گل سرخ» زندگی‌نامه داستانی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی به قلم محسن مؤمنی‌شریف است. روایت بخش‌های پیش از انقلاب زندگی سپهبد از کتاب «خاطرات سپهبد شهید صیادشیرازی» و بخش‌های مربوط به کردستان و سال‌هایی از جنگ از کتاب «ناگفته‌های جنگ» و بخش‌های پایانی جنگ از کتاب «یادداشت‌های ویژه شهید صیادشیرازی» انتخاب شده‌ است. روایت نویسنده نیز علاوه بر منابع یاده شده، مبتنی بر ساعت‌ها گفت‌وگو و تحقیق و استفاده از منابع مکتوب است.

در بخشی از این کتاب آمده است:

«علی آن شب همراه خواهر بزرگش که از دره‌گز آمده بود، به حرم رفت ا ین‌که در آن شب در آن‌جا چه گذشت و علی چه گفت و چه شنید، تنها خدا می‌داند و بس. اما همان شب در تهران، خیابان دیباجی، همسایگان او چند مورد رفت و‌ آمد مشکوک دیده بودند. پیکانی در آن نیمه شب چند بار طول خیابان را پیموده بود. رفتگر شهرداری را دیده بودند که ناشیانه خیابان را جارو می‌کرده و حرکات و نگاه‌هایش غیر عادی بوده و....

اما در مشهد، علی هنگامی از حرم برگشت که آفتاب صبح جمعه تابیده بود. او سر راهش نان سنگک و پنیر و خامه‌ گرفته بود. مانند همیشه خود بساط صبحانه را پهن کرده و بعد پدر و مادرش را دعوت به صبحانه کرده بود. بعد گویی که عجله داشته باشد، به سراغ بستگانش رفته بود و تا ظهر به خانه اغلب آن‌ها سرکشیده بود. حتی آن‌ها می‌گویند انگار از سرنوشت خود خبر داشته که آن‌ها را نسبت به انجام فرایض دینی و وظایف فردی و اجتماعی‌اشان سفارش می‌کرده است.

سرانجام حدود ظهر به سوی تهران پرواز کرد.»

گفتنی است، کتاب «در کمین گل سرخ» زندگینامه داستانی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی است که به قلم محسن مؤمنی‌‌شریف توسط انتشارات سوره مهر بیش از ۳۰ بار تجدید چاپ شده است.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا