پیش‌بینی وقوع سیلاب در استان بوشهر /جهت رفع خطرات احتمالی اقدام شود


پیش‌بینی وقوع سیلاب در استان بوشهر /جهت رفع خطرات احتمالی اقدام شود

رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آب منطقه ای بوشهر گفت: از عصر امروز حجمی از سیلاب در رودخانه های استان و به ویژه حوضه رودخانه مند و همچنین شهرستان های دیر، کنگان و عسلویه جاری خواهد شد.

بهمن گشتاسب ظهر امروز در نشست هماهنگی مدیریت بحران و آمادگی در مقابل سیلاب عنوان کرد: بر اساس صدور هشدار ستاد ملی فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب شرکت مدیریت منابع آب ایران، تشکیل این جلسه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس این هشدار، استان های کرمان، فارس، هرمزگان و بوشهر استان های درگیر با این سامانه بارشی خواهند بود. اگرچه در پیش بینی بارش های بهاری عدم قطعیت بالایی وجود دارد، اما لازم است تا بر اساس نظام نامه مدیریت سیلاب کلیه اقدامات پیشگیرانه انجام شود و حداکثر آمادگی نسبت به سیلاب وجود داشته باشد.

حجمی از سیلاب در رودخانه های استان جاری خواهد شد

در ادامه مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر با تشریح وضعیت سامانه بارشی پیش رو گفت: طبق هشدار سطح قرمز و پیش بینی سازمان هواشناسی، وقوع پدیده هایی چون رگبار، رعد و برق و خطر وقوع سیلاب طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه محتمل خواهد بود.

مهندس امید آزادی جو اضافه کرد: طی این سامانه بارشی، حداکثر پیش بینی بارش تجمعی نطقه ای در استان بوشهر ۴۰ تا ۶۰ میلیمتر خواهد بود که با توجه به وسعت سطح پوشش بارش ها در حوضه مند (استان های بوشهر و فارس)، حجمی از سیلاب در رودخانه های استان و به ویژه حوضه رودخانه مند و همچنین شهرستان های دیر، کنگان و عسلویه جاری خواهد شد.

آزادی جو خاطرنشان کرد: دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر از طریق متصدیان اندازه گیری و ارتباط با متصدیان ایستگاه های بالادست در استان فارس، قرائت، اطلاع رسانی و سنجش ایستگاه های باران سنجی و هیدرومتری واقع بر رودخانه ها را بر اساس دستورالعمل های موجود انجام خواهد داد.

وی تصریح کرد: شروع بارش های این سامانه از عصر روز چهارشنبه ۲۷ فروردین آغاز و تا اواخر شب پنجشنبه ۲۸ فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

گروه های گشت و بازرسی ۲۴ ساعته فعال باشند

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر ضمن بررسی وضعیت سدها، بندها و شبکه های آبیاری و زهکشی در حال بهره برداری و همچنین کارگاه سدهای در حال ساخت این شرکت بر آمادگی کلیه همکاران حوزه ستادی و شهرستان ها تاکید کرد.

علی محمدی اظهار کرد: ضروری است تا همه گروه های گشت و بازرسی شرکت در سطح استان به صورت ۲۴ ساعته فعال باشند و به صورت مستمر شرایط شهرستان های مختلف را گزارش نمایند.

وی با اشاره به ذخیره ۳۴۱ میلیون مترمکعبی سد رییسعلی دلواری افزود: این سازه با آبگیری حدود ۵۰ درصد از ظرفیت خود، آمادگی کامل مهار سیلاب های احتمالی حوضه شاپور را دارد. همچنین باید شرایط برای آبگیری از طرفیت بارندگی ها جهت شبکه های آبیاری در سطح شهرستان دشتستان و تنگستان فراهم گردد.

جهت رفع خطرات احتمالی اقدام شود

این مسئول خاطرنشان کرد: کلیه کارگاه های پروژه های توسعه منابع آب می بایست آمادگی مواجهه با سیلاب را داشته باشند و شرایط آن ها ایمن سازی شود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر یادآور شد: ادارات منابع آب شهرستان ها نیز می بایست ضمن هماهنگی کامل با فرمانداران به عنوان رؤسای ستاد مدیریت بحران، نقاط حادثه خیر را مجدداً به فرمانداری ها اعلام نمایند تا جهت رفع خطرات احتمالی اقدام شود.

محمدی در پایان تصریح کرد: با توجه حجم بارش ها در استان فارس و رو به تکمیل بودن ظرفیت ذخیره سازی سدهای بالادست، وقوع سیلاب در استان بوشهر بسیار محتمل به نظر می رسد، لذا از کلیه هم استانی های گرامی تقاضا داریم از اتراق و تردد در محدوده رودخانه های حوضه مُند و حله اکیداً خودداری نمایند. همچنین ساکنین مناطق همجوار رودخانه ها و مسیل ها رعایت ایمنی را در دستور کار خود قرار دهند.

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پاکسازی پل خوشمکان در بزرگراه خلیج فارس از اثرات سیل