«صدای رسا» برنده بهترین عکس خبری «ورلد پرس فوتو» شد


«صدای رسا» برنده بهترین عکس خبری «ورلد پرس فوتو» شد

تهران- ایرنا- آسویوشی چیبا (Yasuyoshi Chiba) عکاس ژاپنی خبرگزاری فرانسه با عکس «صدای رسا» عنوان بهترین عکس خبری بنیاد «ورلد پرس فوتو» در سال 2020 را به دست آورد.

عکس صدای رسا مرد جوانی را در حال خواندن یک شعر اعتراضی در جریان قطع سراسری برق در شهر خارطوم پایتخت سودان نشان می‌دهد. چهره این جوان سودانی با نور گوشی‌های دیگر معترضان که شعار بر لب دارند، روشن شده است. سودان از جمله کشورهایی بود که در سال گذشته میلادی شاهد تظاهرات ضد دولتی بود. در رویارویی پلیس با تظاهرکنندگان در جریان این ناآرامی‌ها، دستکم ده‌ها تن کشته شدند.

چیبا درباره این عکس می‌گوید: «این لحظه تنها اعتراض گروهی مسالمت‌آمیزی بود که در مدت اقامتم در سودان با آن مواجه شدم. اتحاد و همبستگی شکست ناپذیر آن‌ها را چون آتشی در زیر خاکستر حس می‌کردم.»

بنیاد ورلد پرس فوتو (World Press Photo Foundation) یک بنیاد مستقل مستقر در آمستردام هلند است که در سال ۱۹۵۵ تاسیس شد و هر ساله معتبرترین مسابقه عکس خبری را در جهان برگزار می‌کند. عنوان بهترین عکس خبری سال به عکسی اهدا می‌شود که یک مساله یا رویداد حائزاهمیت در حوزه خبری را در آن سال ثبت کرده باشد.

از دیگر برندگان این دوره از رقابت عکاسی ورلد پرس فوتو که شصت و چهارمین دوره آن بوده است، می‌توان به رومن لورندو Romain Laurendeau، عکاس فرانسوی در شاخه بهترین مجموعه عکس برای اخوی؛ منشا یک انقلاب، لورنزو توگنولی، عکاس ایتالیایی Lorenzo Tugnoli در شاخه مجموعه مسائل معاصر با مجموعه عکس طولانی‌ترین جنگ The Longest War برای جنگ افغانستان، ایستر هورواث Esther Horvath در بخش تک‌عکس طبیعت با عکس خرس قطبی و توله‌اش Polar Bear and her Cub و نیکلاس اسفوری Nicolas Asfouri در شاخه مجموعه عکس اخبار عمومی با مجموعه ناآرامی های هنگ‌کنگ Hong Kong Unrest اشاره کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان