انتقاد از بکارگیری بازنشستگان تا ضرورت اعلام تفکیک آمار کرونا


انتقاد از بکارگیری بازنشستگان تا ضرورت اعلام تفکیک آمار کرونا

تهران - ایرنا- اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و نهمین جلسه خود نسبت به بکارگیری بازنشستگان، کسری بودجه شهرداری، ضرورت اعلام آمار کرونا در تهران و ضرورت تدوین دیوان محاسبات تذکر دادند.

به گزارش ایرنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در دویست و نهمین جلسه خود در زمان های سه دقیقه‌ای خود تذکرات موردنظرشان را در صحن شورا مطرح کردند.

هشدار در مورد کسری بودجه شهرداری

«محسن هاشمی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری و به طور کلی مدیریت شهری از ابتدای شیوع کرونا در کنار وزارت بهداشت بوده و اقدامات لازم را انجام داده است.

وی گفت‌:‌ در حال حاضر از وزارت بهداشت درخواست کرده ایم که آمار قربانیان و مبتلایان کرونا را به صورت جداگانه اعلام کند تا بتوان تصمیمات دقیقی در این زمینه اتخاذ کرد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: برای اداره پایتخت ماهانه ۲ هزار میلیارد تومان منابع نقد لازم است و اگر بودجه‌های عمرانی و توسعه تخصیص پیدا نکند تنها هزینه‌های جاری و ضروری شهر ماهانه بیش از هزار میلیارد تومان خواهد بود که این موضوع به معنی کسری بودجه ۵۰ درصدی شهرداری است.

هاشمی افزود: بسیاری از تصمیماتی که توسط ستاد کرونا اتخاذ شده بار مالی برای شهرداری به همراه داشته است.

به گفته وی، تداوم فعالیت سیستم حمل و نقل عمومی و ادارات و سازمان‌های وابسته به شهرداری با دو سوم کارکنان همچنین تمدید فرصت پرداخت عوارض و منابع از عوامل مؤثر بر متوازن نبودن منابع و هزینه‌های شهری محسوب می‌شود.

رییس شورای تهران تاکید کرد که به دلیل شیوع کرونا ضدعفونی قطارهای مترو و اتوبوس انجام گرفته و در حال انجام است که همه این موضوعات نیازمند منابع بوده و بر هزینه‌های نگهداشت شهر افزوده می‌شود.

وی اعلام کرد: دولت باید در شرایط کنونی با تأمین منابع مالی اقدامات لازم را انجام دهد تا حداقل فعالیت‌های ضروری نگهداشت شهر ادامه یابد.

وی افزود: از مسئولین وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا درخواست می کنیم تا با دوری از شتاب‌زدگی در رفع محدودیت‌های ایجاده شده دستاوردهای دو ماه گذشته را با خطر مواجه نکنند تا موج جدید بیماری کرونا را شاهد نباشیم.


تذکر به بکارگیری بازنشستگان در شهرداری‌

«حجت نظری» عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران هم گفت: متاسفانه با خبر شدم که برغم اینکه قانون به کارگیری بازنشستگان اصلاح شده و شهردار تهران هم این موضوع را پذیرفته اما اخیرا قرارداد برخی از افراد بازنشسته باز هم در شرف تمدید است.

وی افزود: من واقعا دلیل این موضوع را نمی فهمم که اگر قرار است بازنشستگان بروند خانه و جای کار برای جوانان باز شود چرا شهرداری تهران این اقدام را انجام نمی دهد و به آن تن نمی دهد.

نظری افزود: قانون استفاده و بکارگیری جوانان را هم داریم که این موضوع هم به طور جدی از سوی شهردار تهران اجرا نمی شود.

عضوشورای با انتقاد از شهرداری تهران خاطر نشان کرد: با وجود اینکه انتصابات‌ در حوزه جوانان چشمگیر نیست اگر هم معدود جوانان نقدی به سیستم داشته باشند به این فرد قهرانه نگاه می کنیم.

وی گفت: این که عده ای که دم از دموکراسی می زنند از یک نقد ساده برآشفته می شوند و همان یکی دو مدیر جوان را هم برکنار می کنند عجیب است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: من از اعضای شورای شهر تهران می خواهم به این موضوع توجه ویژه داشته باشند و پیام درستی به مردم برسانند و نگذارند مردم احساس کنند که ما منفعل شده ایم.

ضرورت تدوین لایحه تشکیل دیوان محاسبات شهری

«مرتضی الویری» رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم اظهار داشت: شهرداری تهران موظف است در راستای کنترل و نظارت مستمر مالی و معاملاتی و همچنین کنترل انطباق عملکرد شهرداری با مصوبات شورا اقدامات مناسبی انجام دهد.

وی افزود: بررسی عملکرد مالی مناطق، سازمان‌ ها و شرکت‌ ها همچنین ارائه گزارش به شورا در بازه‌های ۶ ماهه از جمله وظایف شهرداری محسوب می‌شود.

الویری عنوان کرد: تدوین لایحه تشکیل دیوان محاسبات شهری و ارسال به شورای عالی استان‌ها جهت تصویب از دیگر وظایف شهرداری بر اساس بند ۲ ماده ۱۴ قانون توسعه برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران است.

عضو شورای تهران گفت: معاونت مالی و اقتصادی شهرداری باید بررسی عملکرد مالی مناطق و تدوین لایحه تشکیل محاسبات شهری را هر چه سریع‌تر پیگیری کند و شورای شهر این موضوعات را به جد مدنظر قرار دارد.


آمار تفکیک شده کرونا در تهران بازدارندگی دارد

«زهرا صدر اعظم نوری» رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران هم اظهار داشت: به نظر می رسد بیش از یک سوم فوت شدگان و شاید نزدیک به نیمی از فوت شدگان کرونایی مربوط به شهر تهران است.

وی گفت: البته وقتی جمعیت تهران نزدیک به ده میلیون نفر باشد طبیعی است که تعداد فوت شدگان ناشی از یک بیماری و حتی تعداد مبتلایان به آن هم بیشتر باشد.

نوری ادامه داد: تقاضا می کنیم وزارت بهداشت آمار مربوط به مبتلایان و فوت شدگان در شهر تهران را به صورت تفکیک شده ارائه کنند زیرا تهران پایتخت کشور است.

وی با بیان اینکه ارایه آمار به صورت تفکیکی بازدارندگی لازم را برای جلوگیری از حضور مردم در سطح شهر دارد، افزود: آمار موجب می شود مردمی که کار ضروری ندارند و از سر بی تدبیری وارد محیط های اجتماعی می شوند، ترسیده و به خیابان نیایند.

عضو شورای تهران تاکید کرد: می دانیم که برخی از استان ها و شهرها آمارشان سفید شده و شاید اعلام برخی آمارها باعث رفت و آمد بی مورد به آن مناطق شود اما شهر تهران که چنین وضعیتی ندارد می توان آمارش را به صورت تفکیکی اعلام کرد.

نوری در ادامه تذکر خود، گفت: نکته دیگر این است که از هاشمی (رئیس شورای اسلامی شهر تهران) می خواهیم تا درباره پرونده های کمیسیون ماده هفت که تعدادش زیاد شده است و امروز حدود ۱۴۹ پرونده در این کمیسیون وجود دارد، فکری کنند.

وی ادامه داد: باید این پرونده ها هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود.

نوری خاطرنشان کرد: حدود ۶۷ مورد پرونده در انتظار آمدن به صحن علنی هستند و نیازمند ایجاد یک ساز و کار مشخص در این حوزه هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)