تردید درباره کیفیت تمرینات خانگی: مربیان در بیم و امید


با شیوع کرونا بازیکنان در خانه تمرین می‌کنند و مربیان نگرانند که کیفیت پایین این تمرینات نتواند به حفظ آمادگی آنها کمک کند.

حدود دو ماه از تعطیلی مسابقات فوتبال به دلیل جلوگیری از انتشار ویروس کرونا گذشته و بر اساس شنیده‌ها اکثر فوتبالیست‌ها طبق برنامه ارائه شده از سوی مربیان‌شان باید تمرینات انفرادی انجام دهند و فیلم آن را برای کادر فنی ارسال کنند اما سؤال اینجا است که چند درصد از آنها در این شرایط رفتار حرفه‌ای خواهند داشت؟
امیر قلعه‌نویی، سرمربی سپاهان چندی پیش مدعی شد که این مدل تمرین بیشتر یک «شو» است؛ «به نظرم این نحوه تمرین مثل شو و نمایش می‌ماند، چون فوتبال باید گروهی باشد و در داخل زمین مسابقه انجام شود. اگر شور و شوق و درگیری‌ها نباشد تمرین کردن لذت ندارد و مسابقه فوتبال هم مزه نمی‌دهد.»
صحبت‌هایی امیر قلعه‌نویی تا حدود زیادی می تواند صحیح باشد و مشابه این ادعا را از سوی مربیان لیگ یکی هم شاهد هستیم. در حالی که مسابقات و تمرینات تیم‌ها تعطیل است و هنوز هیچ تاریخی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به طور رسمی اعلام نشده، اما خبر تأیید نشده‌ای حکایت از آغاز تمرینات در اردیبهشت ماه دارد.
بعضی از تیم‌های لیگ برتری هم از حالا به بازیکنانشان برای آغاز تمرینات از نیمه اردیبهشت ماه آماده‌باش داده‌اند. احتمالی که باعث شده تا برخی تیم‌های لیگ برتری برنامه‌های تمرینی‌شان را برای پانزدهم ماه سال جاری بریزند، این است که مسابقات بعد از ماه رمضان و از عید فطر آغاز خواهد شد.
ماه رمضان امسال از روز ششم اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و در روزهای ابتدایی خردادماه به پایان می‌رسد. با اتکا به این فرضیه مسابقات لیگ برتر از خردادماه آغاز می‌شود و تیم‌ها فرصت بیست روزه‌ای برای تمرین و آماده‌سازی در اختیار خواهند داشت. از آنجا که اجازه شروع تمرینات برای تمام باشگاه‌ها در رده های مختلف یکسان است لیگ یک هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود.
فریبرز محمودزاده، مسئول برگزاری رقابت‌های لیگ یک در تأیید این ادعا می‌گوید: «لیگ یک و دیگر لیگ ها هیچ تفاوتی با لیگ برتر ندارد. تمام لیگ‌ها به هم‌دیگر وابسته است و هرم متصل به هم‌دیگر هستند. زمان برگزاری مسابقات به مصوبات ستاد کرونا و سپس وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بستگی دارد. هیچ ورزشی با ورزش دیگر فرق ندارد.»
مازیار ربیعی سرمربی داماش گیلان به نوعی با امیر قلعه‌نویی موافق است. او دراین باره می‌گوید:«ما به بازیکنان برنامه تمرینی دادیم تا اگر شرایط تمرین را داشتند، به تمرینات ادامه دهند، اما این شرایط را ندارند. به همین دلیل بعید می دانم تمرین کنند.»
اما رضا عنایتی سرمربی تیم فوتبال سرخ‌پوشان پاکدشت مدعی است که شاگردانش برنامه های تمرینی را به خوبی انجام می دهند: «فعلاً که بازی‌ها تعطیل است و بازیکنان تیم ما هم مثل همه تیم‌ها به صورت انفرادی تمرین می‌کنند. در جریان وضعیت آنها قرار داریم و منتظریم تا ببینیم در روزهای آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. فعلاً که برنامه جدیدی ارائه نشده و تیم‌ها حق انجام تمرینات گروهی را ندارند، همه ما امیدواریم که این روزها تمام شود و بیماری کرونا هم از بین برود.»
در واقع ریش و قیچی به نوعی دست بازیکنان است. آنها می توانند با رفتاری حرفه‌ای و انجام تمرینات انفرادی تا حدودی آمادگی بدنی‌شان را حفظ کنند. آنها باید بدانند که با برگزاری اولین جلسه تمرین شرایط جسمانی‌شان مشخص خواهد شد و آن وقت است که باید به مسئولان باشگاه‌شان پاسخگو باشند.
به همین دلیل مربیان در حال حاضر در بیم و امید هستند و نمی‌دانند که بازیکنان‌شان تا چه حد تمرینات انفرادی را جدی می‌گیرند. البته اگر از زمان آغاز تمرینات تا شروع بازی ها 3-2 هفته وقت باشد این امیدواری ایجاد می‌شود که آنها تا حدودی به شرایط مسابقه نزدیک شوند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز دختر + پیام های خاص برای تبریک روز دختر و جملات ناب