بهشتی پنهان زیر غبار محرومیت


بهشتی پنهان زیر غبار محرومیت

جنگل‌های زیبا و چشم‌انداز منطقه، روستای پلکانی و تاریخی سر آقاسید، زیست بوم دست نخورده، منطقه حفاظت شده شیرستان، آبشار دره رزگه، روستای ساحلی تلو، روستاهای گردشگری زرگ و لاوه، باغستان‌های سوه از جمله مناطق گردشگری در دهستان موگویی است که در زیر غبار محرومیت قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های کوهستانی در رشته کوه زاگرس است، این استان دارای مناطق صعب‌العبور بسیاری است که مردمان ساکن در این مناطق مشقت‌های بسیاری را برای زندگی و تأمین معاش خود متحمل می‌شوند، متأُسفانه توجه چندانی برای حل مشکلات و رفع محرومیت در این مناطق صورت نگرفته و شاهدیم که محرومیت با زندگی این مردمان عجین شده است.

دهستان موگویی یکی از مناطق صعب‌العبور در چهارمحال و بختیاری است که در این منطقه جمعیتی نزدیک به ۴ هزار نفر در روستاهایی از جمله سرآقاسید، خویه، بیراهگان، صالح کوتاه، تلو و چین سکونت دارند، که مهم‌ترین چالش مردم این دهستان محرومیت این خطه با وجود ظرفیت‌های و استعدادهای طبیعی است، مسائل متعددی از جمله مدارس کانکسی و کاه‌گلی، فقر غذایی کودکان، نبود دبیرستان برای تحصیل دانش‌آموزان دختر، نبود جاده ارتباطی مناسب، بسته شدن مسیرهای ارتباطی با شروع فصل بارش و ... موجب شده است محرومیت بیش‌تر از سایر مناطق در این منطقه نمود داشته باشد.

بهشتی پنهان زیر غبار محرومیتعکس دریافتی است
بهشتی پنهان زیر غبار محرومیتعکس دریافتی است

مشکلات زیاد این منطقه موجب مهاجرت ساکنان این دهستان برای تحصیل و اشتغال شده است که این مسئله بر ماندگاری محرومیت در این دهستان منجر می‌شود، امروز شاهدیم چندین برابر جمعیت در این دهستان به استان‌های اطراف خصوصا اصفهان مهاجرت کرده‌اند، این مسئله خود عاملی جهت عدم پیشرفت دهستان و تبدیل شدن روستاها با جمعیتی فصلی است و نیروی کار جوانی که باید برای پیشرفت دهستان به کار گرفته شود ساکن دیگر استان‌ها شده‌اند.

بحث اشتغال یکی از مهم‌ترین عواملی است که موجب مهاجرات نیروی کار از این منطقه به سایر نقاط می‌شود، متاسفانه استعدادها و نعمت های خدادادی این منطقه کمتر مورد توجه قرار گرفته عواملی که می‌تواند باعث اشتغال و سکونت جوانان در این دیار شود مورد غفلت قرار گرفته است.

جاده دهستان موگویی ۶ ماه از سال بسته است

هوشنگ مصطفوی فرماندار شهرستان کوهرنگ در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت دهستان موگویی، اظهار کرد: در این منطقه با بارش اولین برف پاییزی جاده شن‌ریزی شده و برای ۶ یا ۷ ماه مسدود می‌‍شود و مردم برای انجام کارهای اداری خود در این مدت باید مسیری از لرستان به اصفهان و بعد به مرکز شهرستان طی کنند.

بهشتی پنهان زیر غبار محرومیتعکس دریافتی است

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات این دهستان نبود برق در برخی از مدارس، نبود زیرساخت‌های بهداشتی، نبود دبیرستان دخترانه، نبود بیمارستان، بانک و مراکز خدماتی است، این مسائل موجب می‌شود مردم برای انجام دریافت کوچکترین خدمات به مرکز شهرستان یا استان در رفت و آمد باشند.

مصطفوی در ادامه با اشاره به کمک‌های خیری در دهستان موگویی، افزود: متأسفانه این کمک‌های جوابگوی حجم بالای محرومیت در این منطقه نیست و می‌طلبد توجه ویژه‌ای برای حل مشکلات این منطقه و اشتغال جوانان صورت بگیرد.

فرماندار شهرستان کوهرنگ خاطرنشان کرد: از استعدادها و ظرفیت‌های این منطقه وجود گیاهان دارویی و خوراکی، بافت گلیم و فرش توسط زنان این منطقه، امکان پرورش زنبورعسل و ماهیان قزل‌آلا است؛ اگر این استعدادها در این منطقه شکوفا شود قطعا می‌توان حجم محرومیت را کاهش و از مهاجرت نیروی کار جلوگیری کرد.

وی توضیح داد: جنگل‌های زیبا و چشم‌انداز منطقه، آبشار خویه، رودخانه سر آقاسید، روستای پلکانی و تاریخی سر آقاسید، امامزاده واقع در سر آقاسید، امامزاده واقع در صالح کوتاه، زیست بوم دست نخورده، منطقه حفاظت شده شیرستان، آبشار دره رزگه، روستای ساحلی تلو، روستاهای گردشگری زرگ و لاوه، باغستان‌های سوه از جمله مناطق گردشگری در دهستان موگویی است که می‌توان با جذب سرمایه‌گذاران و ایجاد زیر ساخت‌ها باعث تحولات فراوانی در آینده و اشتغال پایدار برای جوانان این خطه باشد.

بهشتی پنهان زیر غبار محرومیتعکس دریافتی است

مصطفوی در پایان تأکید کرد: منطقه موگویی با داشتن ۱۰ هزار هکتار جنگل و ۲۸ هزار هکتار مرتع که در ۱۰هزار هکتار آن کرفس می‌روید، زمینه سوءاستفاده قاچاقچیان را فراهم کرده است، باتوجه به این که منطقه از سه استان خوزستان و اصفهان و لرستان راه‌های دسترسی دارد باعث از بین رفتن این جنگل‌ها و تبدیل آن‌ها به زغال و همچنین قاچاق کرفس‌ها شده است.

فرماندار کوهرنگ گفت: در صورت ادامه‌دار شدن تخریب جنگل‌های منطقه موگویی در آینده مهم‌ترین عامل زیبایی منطقه دچار چالش جدی خواهد شد که تبعات آن در سال‌های آینده غیر قابل جبران است، بنابراین نیاز است یک جنگل‌بانی ثابت در این منطقه مستقر شود.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری برای بررسی وضعیت مردم دهستان موگویی بارها به این منطقه سفر کرده است، اما متأسفانه باوجود تأکیدات نماینده ولی‌فقیهبرای حل مشکلات ساکنان این دهستان، مشکلات هم‌چنان پابرجاست.

بهشتی پنهان زیر غبار محرومیتعکس دریافتی است
بهشتی پنهان زیر غبار محرومیتعکس دریافتی است

حجت الاسلام‌والمسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی‌فقیه در جلسه‌ای در خصوص وضعیت دهستان موگویی گفت: ما در این استان یک خانواده هستیم و ارتباط حدود بیش از ۴ هزار نفر از این خانواده چند ماه با اعضای دیگر این خانواده در نقاط دیگر قطع می‌شود و اگر بخواهند بیایند در درون این خانه و خانواده با کلی مشکلات و سختی‌ها و هزینه بسیار روبرو می‌شوند که مردم این منطقه را قدری بیشتر باید به یادشان باشیم.

نکونام تصریح کرد: یکسری گزارش‌هایی را من دارم که حاکی از وضع نامناسب مردم این منطقه هست و یک مقدار مردم این منطقه باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند و بیشتر به یادشان باشیم و بیشتر دلجویی کنیم و هر کدام به نوبه خودمان هر کاری می‌توانیم برای آنها انجام بدهیم و حتی اگر لازم باشد سری به آن بزنیم تا قدری از مشکلات آنان کاسته شود.

امام جمعه شهرکرد تأکید کرد: ما هم بنا داریم به عنوان این که این عزیزان اعضای خانواده خودمان هستند برویم دلجویی از آن‌ها داشته باشیم و سری به آن‌ها بزنیم و احوالی از آن‌ها بپرسیم و احیاناً بشود کاری برای آن‌ها انجام داد و گرهی از امورشان باز کنیم که این‌ها وظایفی است که باید انجام بدهیم.

وی گفت: ما یک خانواده هستیم مبادا خدایی نخواسته از این خانواده عزیزانی جدا باشند و ما هم از آن‌ها غافل که این حق است که مراقب باشیم از این حق غفلتی صورت نگیرد.

بهشتی پنهان زیر غبار محرومیتعکس دریافتی است

تبدیل دهستان موگویی به بخش یکی از مطالبات مردم این منطقه برای تسریع در حل مشکلاتشان است، اما به نظر می‌رسد حل مشکلات این منطقه نیازمند یک عزم جهادی توسط مسئولان مربوطه است و قطعا اگر مشکل جاده ارتباطی این روستا در وهله اول مرتفع شود می‌توان به حل سایر مشکلات این دهستان امیدوار بود، زیرا جاده ارتباطی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های برای توسعه و آبادانی است.

مردم زجرکشیده دهستان موگویی می‌دانند باید خود آستین همت را بالا بزنند و معیشت خود را با انجام برخی از کارها از جمله گلیم‌بافی، کشت گیاهان دارویی و فروش آن‌ها و دامداری بگذرانند، باشد روزی شاهد زودن غبار محرومیت از چهره مردم این مناطق باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی