چناران؛ رتبه دوم صدور جواز تاسیس در بخش صنعت خراسان رضوی


چناران؛ رتبه دوم صدور جواز تاسیس در بخش صنعت خراسان رضوی

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان چناران گفت: با تدابیر و اقدامات صورت گرفته، چناران طی سال گذشته رتبه دوم صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‎برداری بخش صنعت را در استان خراسان رضوی بعد از مشهد کسب نمود.

بخش‌علی بیاتی‌قله‌زو در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: سال ۹۸ تعداد ۱۲۰ فقره جواز تاسیس با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری حدود شش هزار و 660 میلیارد ریال و اشتغال سه هزار و 260 نفر در چناران صادر شده است.

وی ادامه داد: در این مدت بیشترین سهم سرمایه‌گذاری در طرح‎های شهرستان چناران، به ترتیب مربوط به بخش ساخت مواد و محصولات شیمیایی، محصولات فلزی و ساختمانی بوده است.

بیاتی‌قله‌زو مطرح کرد: سال گذشته بیشترین تعداد جواز تاسیس صادره در بین شهرستان‌های استان بعد از مشهد مربوط به چناران است، اکنون در چناران 199 طرح صنعتی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری 11 هزار و 777 میلیارد ریال و اشتغال پنج هزار و 792 نفر در حال اجرا هستند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان چناران از صدور 35 فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی جدید و طرح توسعه در چناران طی سال ۹۸ خبر داد و افزود: این تعداد پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری یک هزار و 43 میلیارد ریال و اشتغال 523 نفر صادر شده است.

وی اظهار کرد: از این 35 فقره پروانه که سال گذشته برای واحدهای تولیدی صادر شده 14 پروانه بهره‌برداری واحدهای جدید و بقیه مربوط به صدور پروانه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای بوده است.

بیاتی‌قله‌زو گفت: در بین پروانه‎های صادره ساخت محصولات؛ لاستیک و پلاستیک، ساخت محصولات شیمیایی، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی و تجهیزات پزشکی و ساختمانی بیشترین سهم را در بین صنایع داشته‌اند. در بخش پروانه بهره‌برداری نیز بیشتر در گروه کالایی مواد غذایی، ساخت محصولات لاستیکی و پلاستیکی، تولید لامپ‎های الکتریکی بوده است.

وی عنوان کرد: در بین شهرستان‌های استان خراسان رضوی، بیشترین تعداد صدور جواز تاسیس صنعتی در سال 98 بعد از مشهد مربوط به چناران است، در مشهد یک هزار و ۶۵۴ جواز تاسیس صادر شده و در چناران ۱۲۰ فقره صادر گردیده، همچنین برای پروانه بهره‎برداری در مشهد 275 مورد و چناران 35 پروانه صادر شده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان چناران افزود: هم اکنون در بخش صنعت شهرستان چناران بالغ بر 8 هزار نفر اشتغال دارند، همچنین از مجموع 207 واحد صنعتی بالغ بر 180 واحد فعالیت دارند و بقیه به دلیل مشکلات داخلی، تعطیل موقت هستند و برخی به دلیل نبود بازار فروش برای کالاهای تولیدی تعطیل شده‌اند و تعدادی نیز به صورت فصلی فعال هستند.

وی بیان کرد: برخی واحدها با توجه به عدم برخورداری از تکنولوژی‎های مدرن توان رقابت با واحدهایی که ماشین‌آلات خود را به‌روز کرده‎اند، ندارند؛ اکنون صنایع شهرستان چناران بین 50 تا بیش از 100 درصد ظرفیت خود فعال هستند. به جز به‌روز نبودن تجهیزات، افزایش قیمت‎ها و نبود نقدینگی مهم‌ترین مشکل صنایع است؛ به طوری که نمی‎توانند مواد اولیه مورد نیاز را خریداری کنند.

بیاتی‌قله‌زو ادامه داد: اکنون 20 تا 30 درصد صنایع شهرستان چناران متقاضی تسهیلات هستند، همچنین تعهد اشتغال اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان در سال قبل 585 نفر بوده که 523 اشتغال جدید در بخش صنعت ایجاد شد، این آمار با اشتغالی که در بخش صنوف و معدن ایجاد شده، به بیش از 700 نفر ‎رسیده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان چناران گفت: به دلیل نبود گمرک در چناران، میزان صادرات این شهرستان مشخص نیست و اطلاعات مریوط به صادرات، در گمرکات استان وجود دارد.

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز دختر + پیام های خاص برای تبریک روز دختر و جملات ناب