خانه سماوات همدان ثبت ملی می‌شود


خانه سماوات همدان ثبت ملی می‌شود

همدان- ایرنا- معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: خانه سماوات این شهر جزو بناهای با ارزش تاریخی استان بوده و پرونده ثبت ملی آن در دست تهیه است.

احمد ترابی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به انتشار اخباری در فضای مجازی مبنی بر فروش این بنا اظهار داشت: مالکان بنا با مراجعه به این اداره کل اطلاع یافتند که حق فروش ملک خود را دارند ولی به هیچ عنوان اجازه تخریب ندارند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه خود بنا دارای ارزش تاریخی است، با توجه به قرارگیری این خانه در بافت تاریخی و حریم خانه ضرابی و آرامگاه بوعلی، محدودیت ارتفاع داشته و اجازه ساخت و ساز به آن داده نمی‌شود.

ترابی تاکید کرد: در صورت معامله ملک، صاحب جدید نیز به هیچ عنوان اجازه تخریب و ساخت و ساز این بنا را نخواهد داشت و فقط موظف به حفظ و نگهداری بنا خواهد بود.

خانه تاریخی سماوات در محل خیابان بوعلی کوچه شهید نیلی واقع شده است.

۹۰ خانه قدیمی در قالب ۲ جلد از مجموعه کتابهای دانشنامه این استان به نام خانه های قدیمی همدان به ثبت رسیده است که نام خانه سماوات نیز در بین آنها به چشم می‌خورد.

بیشتر خانه های قدیمی همدان به سبک دوره قاجار و پهلوی و با توجه به اقلیم سرد و کوهستانی ساخته شده و تعداد زیادی از این خانه های سنتی در محله جولان قرار دارد.

خانه های ضرابی، پوستی زاده، تاج بخشیان، سماوات، نراقی، انتظام و خانه باغ نظری برخی از خانه های قدیمی همدان هستند.

همدان نخستین پایتخت کهن ترین تشکیلات حکومتی ایران است و به عنوان پایتخت مادها و پایتخت تابستانی هخامنشیان بوده و در زمان سلوکیان، پارتیان و ساسانیان شهرت فراوان داشته است.

کهن ترین آثار شاخص معماری موجود در همدان مربوط به دوره ماد و کهن ترین آثار شاخص خانه سازی مربوط به دوره اشکانی است که در کاوش های باستان شناسی دهه هفتاد هجری شمسی بقایای آن در تپه هگمتانه کشف شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا