بانک آسیایی رکود اقتصادی بی سابقه ای را در آسیای میانه پیش بینی کرد


بانک آسیایی رکود اقتصادی بی سابقه ای را در آسیای میانه پیش بینی کرد

تهران – ایرنا – بانک توسعه آسیا گزارش داد که همه گیر شدن ویروس کرونا در جهان و به ویژه در منطقه آسیای میانه موجب شد تا ابعاد و مقیاس رکود اقتصادی در این منطقه از جهان تا حد بی سابقه ای افزایش یابد.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه روز شنبه به نقل از یک گزارش این بانک آسیایی نوشت که همه گیری ویروس کرونا در سراسر جهان و محدودیت های زیادی که از ماه گذشته برای جلوگیری از گسترش بیشتر این بیماری مهلک اعمال شد، تأثیر زیادی بر اقتصاد جهانی گذاشته و بالتبع در سال جاری رکود بی سابقه ای را به اقتصاد های آسیای میانه نیز تحمیل خواهد کرد.

براساس این گزارش، کارشناسان حوزه سیاست گذاری در بانگ توسعه آسیا تاکید دارند که بانک های مرکزی جمهوری هایی از قبیل کشور ازبکستان باید برای حفظ اقتصاد منطقه در بحبوحه بیماری همه گیر کرونا، بسیار قاطعانه تر از قبل عمل کنند.

این دسته از کارشناسان اذعان می کنند که "شیوع COVID-۱۹ اقتصاد جهانی را در سال ۲۰۲۰ به سمت یک رکود جدی سوق خواهد داد. از ابتدای ماه مارس (۱۰ اسفند ۱۳۹۸) این بیماری همه گیر به سرعت در آسیای میانه و غربی از جمله در کشورهایی همچون افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان گسترش یافته و اقتصاد های این کشورهای را شدیدا تحت تاثیر عواقب منفی خود قرار داده است".

این گزارش با اعلام اینکه امروزه اکثر مناطق جهان با عواقب اقدامات محدود کننده ای که به ناچار اتخاذ شده بودند مواجه هستند افزود: همانگونه که کارشناسان تأکید می کنند، قطع روابط جهانی و منطقه ای که بر زنجیره های صادراتی، گردشگری، گردش مالی و جریان های اقتصادی و همچنین کاهش تولید داخلی تأثیر می گذارد، در هر صورت اقتصاد جهانی و منطقه ای و به ویژه منطقه آسیای میانه را نیز شدیدا تحت تاثیر قرار خواهد داد.

لازم به ذکر است که افت شدید قیمت نفت نیز باید به این امر اضافه شود که به شکل ویژه ای به کشورهای صادرکننده "طلای سیاه" صدمه خواهد زد.

در این گزارش آمده است: "پیش بینی می شود برای بسیاری از کشورهای منطقه رکود اقتصادی بدتر از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ و افت قیمت نفت در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ باشد."

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان