آزمایش بارداری با بزاق دهان


آزمایش بارداری با بزاق دهان

از ابزار سنتی پیش‌بینی بارداری از ادرار برای آزمایش افزایش هورمون لوتئینه کننده (LH) استفاده می‌کنند که یک تا دور روز پیش از بارداری رخ می‌دهد.

زمانی که پریودتان به تاخیر می افتد، شاید اولین چیزی که به نظرتان برسد، احتمال بارداری باشد و بخواهید بدانید که واقعا باردار هستید یا نه. با پیشرفت تکنولوژی روش های جدیدی برای تست بارداری ایجاد می شود.
محققان انگلیسی از یک کیت جدید در آزمایش بارداری رونمایی کردند که از بزاق استفاده می‌کند. ابزار سنتی پیش‌بینی بارداری از ادرار برای آزمایش افزایش هورمون لوتئینه کننده(LH) استفاده می‌کنند که یک تا دور روز پیش از بارداری رخ می‌دهد.
اما این فناوری جدید موسوم به «آزمایش کودک احتمالی» مانند یک رژ لب بوده و می‌تواند سطوح استروژن و نمک یافته شده در بزاق زن را که در زمان بارداری افزایش می‌یابند، اندازه‌گیری کند. سازندگان این فناوری مدعی هستند که این آزمایش 40 پوندی تا 98 درصد دقیق بوده و می‌تواند پایانی بر شیوه قدیمی آزمایش ادرار باشد.

آزمایش بارداری با بزاق دهان

فناوری مورد استفاده این دستگاه مبتنی بر پژوهش از دانشگاه تورین ایتالیا بوده که در آن دانشمندان دریافتند هنگامی که استروژن در بزاق خشک شده حاضر می‌شود، الگویی را تشکیل داده که شبیه به برگ سرخس است و می‌توان آنرا بطور کامل در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد.
با این دستگاه جدید که از پیل استفاده می‌کند، زنان می‌تواند آنرا لیسیده یا بزاق خود را روی عدسی زیر میکروسکوپی آن قرار داده و سپس مجددا نوار را در ظرف مخصوص بگذارند.
پس از گذشت 10-15 دقیقه کاربر می‌تواند دستگاه را که قابل استفاده مجدد بوده، در مقابل چشم قرار داده و دکمه‌ای را برای فعالسازی نور آن فشار دهد.
اگر این عدسی نشانگر نقاط و نقش‌نگارهای مشابه باشد، زن باردار نیست اما اگر برگهای کوچک سرخس مانند در آن ظاهر شود، کاربر دو تا سه روز تا تخمک گذاری فاصله دارد.
این در حالیست که اگر این الگوی برگی به شکل کامل در عدسی نقش ببندد، ننشانگر آن است که زن در همان لحظه تخمک‌گذاری کرده است.
زمان نزدیک تخمک‌گذاری یکی از بهترین اوقات برای تلاش برای باردار شدن است. از آنجایی که این دستگاه قابل استفاده روزانه بوده، زنان می‌توانند دوره‌های خود را مشخص کنند.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
اگر فکر می کنید ممکن است باردار باشید، یک روز پس از قطع پریودی تست بارداری انجام دهید. آزمایش حاملگی خانگی، بسته به نحوه استفاده از آن، با دقت تقریبا 99٪ مشخص می کند باردار هستید یا خیر.
اگر آزمایش بارداری نشان دهد حامله هستید، باید برای آزمایش های دیگر و تأیید حاملگی و در مورد مراحل بعدی به پزشک مراجعه کنید.

آزمایش بارداری با بزاق دهان
تست های بارداری چگونه عمل میکنند؟
آزمایشات بارداری با تشخیص هورمون بارداری، hCG، در ادرار یا خون عمل می کنند. این هورمون تنها زمانی وجود دارد که زن باردار است. اگر آزمایش حاملگی hCG را تشخیص دهد، حامله هستید. hCG زمانی ایجاد می شود که یک تخمک بارور در رحم کاشته می شود.
این مسئله معمولا حدود 10 روز پس از تخمک گذاری اتفاق می افتد (زمانی که اسپرم مرد تخمک را بارور می کند) . مقدار hCG به سرعت در بدن افزایش می یابد.
بنابراین اگر آزمایش بارداری خانگی را خیلی زود پس از لانه گزینی انجام دهید، سطح hCG ممکن است به اندازه کافی نباشد و نتواند حاملگی را تشخیص بدهد. اگر آزمون نشان میدهد حامله نیستید، چند بار دیگر آزمایش بارداری را انجام دهید.

انواع تست های بارداری
تست های بارداری برای بررسی هورمون hCG به دو روش انجام می شود:

1- تست بارداری با بی بی چک
این نوع تست بارداری را می توان در خانه یا مطب دکتر انجام داد.

2- تست بارداری خون
این نوع آزمایش بارداری را فقط می توان در آزمایشگاه انجام داد. این آزمایش بیشتر از تست ادرار طول می کشد، اما می تواند بارداری را قبل از آزمایش ادرار (حدود 10 روز بعد از تخمک گذاری، در مقایسه با 2 هفته و یا بیشتر برای آزمایش ادرار) تشخیص دهد.
پزشک ممکن است از یک یا هر دو نوع آزمایش خون استفاده کند:

آزمایش خون کمی
(همچنین به نام آزمایش بتا hCG نامیده می شود) که مقدار دقیق hCG را در خون شما اندازه گیری می کند. این آزمایش می تواند مقدار کمی از hCG را پیدا کند. این آزمایش مشخص می کند چند هفته از بارداری گذشته است.

آزمایش خون کیفی hCG
برای بررسی اینکه آیا هورمون بارداری وجود دارد یا خیر، انجام می شود. آزمون کیفی hCG در حد یک آزمون ادرار است.
اما خانم دکتر، جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی، در مورد زمان و انواع تست بارداری اظهار کرد: تست بارداری خون در روز بیست و یکم بعد از شروع قاعدگی مثبت میشود، یعنی یک هفته قبل از اینکه یک خانم تاریخ پریودش باشه اگر بی بی چک بزنه یا آزمایش خون بدهد معمولا مثبت میشود و یا ابنکه میتونیم بگیم 8 یا 9 روز بعد از لقاح باز این تست مثبت میشود.

آزمایش بارداری با بزاق دهان
چگونه از تست بارداری خانگی استفاده کنم؟
تمام تست های حاملگی خانگی دارای دستورالعمل های نوشته شده هستند. بسته به نام تجاری، دستورالعمل ها ممکن است متفاوت باشند:
- نوار آزمون را در جریان ادرار خود نگه دارید.
- داخل فنجان ادرار کنید و نوار را در آن فرو کنید.
- داخل فنجان ادرار کنید و سپس با استفاده از قطره چکان چند قطره ادرار را روی یک ظرف مخصوص بریزید.
مارک های مختلف به شما می گویند مقادیر مختلف صبر کنید، اما بیشتر مارک ها حدود 2 دقیقه زمان انتظار دارند. بسته به نام تجاری آزمون، ممکن است یک خط یا علامت + مشاهده کنید، یا ممکن است عبارت «باردار» یا «باردار نیستید» مشاهده کنید.
علامت خط یا علامت + نشان دهنده نتیجه مثبت است.
اکثر تست ها دارای یک نشانگر کنترل در پنجره نتیجه هستند. این خط یا نماد کنترل نشان می دهد آزمایش درست انجام شده است یا خیر. اگر خط یا نماد کنترل نمایش داده نشود، آزمون به درستی انجام نشده است.

دقت تست بارداری خانگی چقدر است؟
اکثر تست های حاملگی خانگی تا 99٪ دقت دارند. اما دقت به عوامل زیر بستگی دارد:

چگونه از آنها استفاده کنید
حتما تاریخ انقضا را بررسی کنید و دستورالعمل ها را دنبال کنید. برای بررسی پنجره نتایج، 10 دقیقه پس از اتمام آزمایش، منتظر بمانید. تحقیقات نشان می دهد انتظار 10 دقیقه ای نتیجه دقیق تری می دهد.

زمانی که از آنها استفاده می کنید
مقدار هورمون hCG یا هورمون بارداری در ادرار با گذشت زمان افزایش می یابد. هر چه زودتر آزمون را انجام بدهید، تشخیص hCGبرای آزمون سخت تر می شود. اکثر تست های حاملگی خانگی بارداری را پس از قطع پریودی تشخیص می دهد.
همچنین انجام تست ادرار صبحگاهی می تواند دقت را افزایش دهد.

چه کسانی از آنها استفاده می کنند
هر خانمی در چرخه قاعدگی خود در زمان های مختلف تخمک گذاری می کند. علاوه بر این، تخمک بارور می تواند در رحم زن در زمان های مختلف کاشته شود. بدن شما بعد از لانه گزینی باعث تولید hCG می شود.
در 10٪ از خانم ها، لانه گزینی تا یک روز پس از قطع پریودی رخ نمی دهد. این بدان معنی است که تست های حاملگی خانگی می تواند دقیقا 1 روز پس از قطع پریودی انجام شود.
برخی از آزمایشهای حاملگی خانگی حساسیت بیشتری نسبت به دیگران دارند. به همین دلیل، برخی از آزمایش ها در تشخیص hCG بهتر از دیگران عمل می کنند. با داروساز خود صحبت کنید و ببینید کدام مارک برای شما مناسب تر است.

آزمایش بارداری با بزاق دهان
زمان انجام تست بارداری در پریود نامنظم
اکثر تست های بارداری پس از قطع پریودی، دقیق ترین هستند. اما در پریودی های نامنظم پیش بینی زمان انجام آزمون سخت می باشد. در صورتی پریودی نامنظم است که موارد زیر برایش صادق باشد:
- تعداد روزهای بین پریودی ها کوتاهتر از 21 روز یا بیش از 35 روز باشد
- تعداد روزهای قاعدگی در ماه های مختلف متغیر باشد. برای مثال، چرخه شما ممکن است در یک ماه 22 روزه و در ماه دیگر 33 روزه باشد.
اگر پریودی های نامنظم دارید، سعی کنید 36 روز از شروع آخرین قاعدگی خود یا چهار هفته از زمانی که رابطه جنسی داشتید، بشمارید. در این مرحله، اگر حامله باشید، سطح hCG شما باید به قدری باشد که حاملگی تشخیص داده شود.
اگر آزمون نشان بدهد حامله نیستید، اما هنوز فکر می کنید ممکن است باردار باشید، چند روز دیگر صبر کنید و یک آزمایش دیگر بارداری انجام دهید. یا با پزشک خود تماس بگیرید تا آزمایش خون انجام شود.

آیا چیزی می تواند بر روی نتایج تست بارداری تاثیر بگذارد؟
بله اگر داروهای هورمونی بارداری hCG را به عنوان یک ماده فعال مصرف می کنید، ممکن است نتیجه آزمایش مثبت کاذب باشد. مثبت کاذب زمانی است که آزمون می گوید باردار هستید اما واقعا باردار نیستید. بعضی از نمونه های داروی hCG حاوی داروهای خاص برای ناباروری هستند. اگر برای کمک به بارداری دارو مصرف می کنید، برای آزمایش بارداری به پزشک مراجعه کنید. اکثر داروها نباید بر نتایج آزمایش حاملگی خانگی تأثیر بگذارد.
این داروها شامل داروهای بدون نسخه و تجویزی مانند ضدبارداری و آنتی بیوتیک ها می باشد. همچنین مصرف الکل و داروهای غیرقانونی بر نتایج آزمایش بارداری تاثیر نمی گذارد.

کی می توانم تست بارداری با بیبی چک انجام دهم؟
برخی از آزمایشهای حاملگی خانگی نسبت به دیگران حساسیت بیشتری دارند و قبل از قطع پریودی مشخص می کنند باردار هستید یا خیر. اما اگر تا روز بعد از قطع پریودی صبر کنید نتایج دقیق تری کسب می کنید.
این مسئله به مقدار هورمون بارداری، گونادوتروپین مزمن انسانی یا hCG که در ادرار وجود دارد و با گذشت زمان افزایش می یابد، مربوط می شود. هر چه زودتر آزمون را انجام بدهید، تشخیصhCG به وسیله آزمایش سخت تر می شود.
hCG زمانی ایجاد می شود که یک تخمک بارور در رحم کاشته می شود. این اتفاق معمولا حدود 10 روز پس از تخمک گذاری رخ میدهد (زمانی که اسپرم مرد تخمک را بارور می کند).

تست بارداری خانگی نشان میدهد باردار هستم. باید چکاری انجام بدهم؟
اگر آزمون حاملگی خانگی نشان بدهد حامله هستید، باید به پزشک مراجعه کنید. دکتر تست بارداری برای اطمینان از حاملگی استفاده می کند. بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید تا پزشک مراقبت های قبل از زایمان را شروع کند.

تست بارداری نشان میدهد حامله نیستم. آیا امکان دارد حامله باشم؟
بله، ممکن است باردار باشید. ممکن است باردار باشید اما آزمایش بارداری نشان دهد باردار نیستید. دقت نتایج تست بارداری با بی بی چک در خانم های مختلف متفاوت است، زیرا:
- هر خانمی در یک زمان متفاوت در دوران قاعدگی خود تخمک گذاری می کند.
- تخمک بارور می تواند در رحم خانم در زمان های مختلف کاشته شود.
- گاهی اوقات وقتی خیلی زود تست بارداری انجام می شود، نتایج منفی نادرست می باشد. منفی نادرست به این معنی است که تست نشان میدهد باردار نیستید در حالی که واقعاً باردار هستید.
- مشکلات حاملگی می تواند بر میزان hCG در ادرار تاثیر بگذارد.
- اگر یک تست نشان میدهد حامله نیستید، تست دیگری را چند روز بعد انجام دهید. اگر باردار باشید، سطح hCG شما هر 48 ساعت دو برابر می شود. اگر فکر می کنید باردار هستید اما آزمایش نشان میدهد باردار نیستید، به پزشک خود مراجعه کنید.

در تست بارداری مشکوک، چه کاری باید انجام بدهم؟
گاهی گفتن اینکه آزمایش مثبت است یا منفی دشوار است. خط ممکن است ضعیف باشد، یا ممکن است نگران باشید و به همین خاطر بیش از حد یا به مقدار کم روی نوار ادرار کرده باشید. مهم نیست خط چقدر ضعیف است، اگر آن را مشاهده می کنید، باردار هستید.
پررنگی خط دوران بارداری و سطح hCG را نشان میدهد.
همچنین آزمون حاملگی باید یک خط کنترل داشته باشد که به شما می گوید آیا آزمایش درست انجام شده است یا خیر. اگر خط کنترل خالی باشد، پس آزمون درست انجام نشده است و باید یک آزمایش دیگر انجام دهید.

در هنگام خرید تست بارداری خانگی به چه چیزهایی باید توجه کنم؟
تست های حاملگی خانگی انواع مختلفی دارد. قیمت این تست ها بسته به نوع برند و تعداد آزمایش در جعبه متفاوت است. اغلب تست ها را می توان بلافاصله پس از قطع پریودی استفاده کرد. برخی آزمایشهای جدیدتر و گرانتر 4 یا 5 روز قبل از قطع پریودی نتایج را نشان می دهند.
با این حال، بهترین نتیجه را فقط پس از قطع پریودی نشان می دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قطعی شد ناریمان الصالحی، زن عراقی مصطفی زمانی است ! + بیوگرافی عروس عراقی و عکس ها