حتی خداوند در اراده های انسان ها دخالتی نمی کند / نوشتاری از حجت الاسلام وحیدی – بخش دهم


حتی خداوند در اراده های انسان ها دخالتی نمی کند / نوشتاری از حجت الاسلام وحیدی – بخش دهم

شفقنا- «خدا می گوید حتی «من» که خدا هستم در اراده های انسان ها دخالتی نمی کنم، چرا که تمام ارزش و اعتبار ایمان انسان در گرو این است که بدونِ دخالت اراده ای برتر، با آگاهی و اراده ی خود، مسیر زندگی را انتخاب کند.» حجت الاسلام و المسلمین وحیدی در یادداشتی که در اختیار شفقنا قرار داده، آورده […]

حتی خداوند در اراده های انسان ها دخالتی نمی کند / نوشتاری از حجت الاسلام وحیدی – بخش دهمحتی خداوند در اراده های انسان ها دخالتی نمی کند / نوشتاری از حجت الاسلام وحیدی – بخش دهم

شفقنا- «خدا می گوید حتی «من» که خدا هستم در اراده های انسان ها دخالتی نمی کنم، چرا که تمام ارزش و اعتبار ایمان انسان در گرو این است که بدونِ دخالت اراده ای برتر، با آگاهی و اراده ی خود، مسیر زندگی را انتخاب کند.»

حجت الاسلام و المسلمین وحیدی در یادداشتی که در اختیار شفقنا قرار داده، آورده است:

وَلَوْ شَاءَ رَبُّکَ لَآمَنَ مَنْ فِی الْأَرْضِ کُلُّهُمْ جَمِیعًا ۚ أَفَأَنْتَ تُکْرِهُ النَّاسَ حَتَّىٰ یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ (سوره یونس آیه ۹۹)

در این آیه اوج پاسداشت اختیار انسان از سوی خداوند مطرح می شود. خداوند می فرماید: اگر پروردگار تو می خواست، کاری می کرد که همه ی مردم مؤمن شوند (ولی چنین اراده ای نکرد) آیا تو پیامبر تصمیم داری که مردم را به اجبار به ایمان دعوت کنی؟

خدا می گوید که حتی «من» که خدا هستم در اراده های انسان ها دخالتی نمی کنم، چرا که تمام ارزش و اعتبار ایمان انسان در گرو این است که بدونِ دخالت اراده ای برتر، با آگاهی و اراده ی خود، مسیر زندگی را انتخاب کند.

در فقره ی دوم آیه حتی به پیامبر با لحنی توبیخ آمیز هشدار داده می شود که اراده و حق انتخاب مردم را نادیده نگیرد و اجبار و اکراهی برای ایمان آوردنشان نداشته باشد.

پدران و مادران و در بیانِ جامعه، توجه داشته باشید در جایی که خدا برای خود و برترین انسان ها که انبیاء باشند اجازه ی دخالت در اراده و انتخاب بشر نداده، ما مرتکب این خطا نشویم.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از ورژن دخترانه یوسف صیادی به سبک حامد آهنگی/ این بشر گوله نمکه + فیلم