از راه‌اندازی ستاد شهید نعیمی برای کمک مومنانه به محرومان تا تربیت طلاب تراز در سایه همجواری مسجد و حوزه «باقرالعلوم(ع)»


آیت‌الله سیدمحمود مجد در طول 57 سال امامت در مسجد باقرالعلوم(ع) منشاء برکات بسیار شد؛ تاسیس مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) در جوار این مسجد و تربیت طلاب تراز انقلاب، همکاری در تاسیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و کمک به محرومان ازجمله خدمات مسجدی ایشان است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: آیت الله «سید محمود مجد» در هشتم فروردین ماه 1399 بعد از طی یک دوره بیماری قلبی و در سن 81 سالگی دار فانی را وداع گفت. پیکر وی همزمان با سالروز میلاد باسعادت جد بزرگوارشان، حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در رواق امام خمینی (ره) در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در جوار رحمت حق آرام گرفت.

از راه‌اندازی ستاد شهید نعیمی برای کمک مومنانه به  محرومان تا تربیت طلاب تراز در سایه همجواری مسجد و حوزه «باقرالعلوم(ع)»

به مناسبت چهلمین روز از درگذشت این استاد حوزه و امام جماعت فعال و انقلابی، مروری بر شخصیت علمی و مبارزاتی آن مرحوم داشته ایم:

سید محمود فرزند آیت الله سید علی محمد مجد از سلسله جلیله روحانیت و از نوادگان مرحوم آیت الله مجد العلما بود که در سال 1318 در شهر مقدس قم چشم به جهان گشود و در سن 12 سالگی بعد از طی تحصیلات مقدماتی برای ادامه تحصیلات حوزوی از تهران عازم شهر مقدس قم شد.

شاگرد با استعداد آیت الله العظمی بروجردی(ره) و امام خمینی(ره)

مرحوم مجد بعد از پایان دروس حوزوی، به مدت شش سال از درس خارج از فقه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی بهره مند گردید و بعد از ارتحال آیت الله العظمی بروجردی، از شاگردان بنام و با استعداد امام خمینی (ره) بود که به دلیل مجاورت بیت ابوی اش با بیت شریف حضرت امام (ره)، و رفت و آمدهای مکرری که با این بیت شریف داشت، توفیق درک فیوضات معنوی این عالم ربانی را پیدا نمود. همچنین وی از محضر مرحوم آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی (ره) کسب فیض نموده و با آیات جوادی آملی و شاهرودی نیز هم دوره بود. آیت الله سید محمود مجد در سال 1342 بعد از تبعید حضرت امام خمینی (ره) به نجف اشرف به تهران رجعت کرد و امامت جماعت مسجد باقرالعلوم (ع) را بر عهده گرفت.

هم‌سنگر شهیدان بهشتی و مطهری

آیت الله سید محمود مجد (ره) در دوران نهضت اسلامی همواره یار و یاور حضرت امام (ره) و با بزرگان نهضت از جمله آیت الله مهدوی کنی، شهید آیت الله دکتر بهشتی و شهید آیت الله دکتر مطهری و مرحوم آیت الله انواری(ره) در ارتباط بود و بارها توسط ساواک دستگیر شد و مورد بازجوئی قرار گرفت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت کمیته انقلاب اسلامی ( شماره2 ) را بر عهده گرفته و در یک همکاری نزدیک با شهید آیت الله دکتر بهشتی، در استقرار نظام جمهوری اسلامی و حفظ امنیت عمومی مشارکت موثری داشتند. از جمله مسئولیت های دیگر ایشان مسئولیت جامعه روحانیت مبارز غرب تهران بوده است.

وی خدمت به انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی را وظیفه شرعی می دانست از این رو شبانه روزی پای کار امام و رهبری بود و مدام از مسجد باقرالعلوم (ع) به کمیته انقلاب و مرکز رسیدگی به امور مساجد در رفت و آمد بود و در برهه ای کمتر فرصت حضور در منزل را داشت. البته تاکید داشت هیچ گاه با وجود اشتغالات فراوان، از تربیت صحیح و دین محور فرزندانش غفلت نکرده بود.

دادستان ویژه رهبری در استان خوزستان

از راه‌اندازی ستاد شهید نعیمی برای کمک مومنانه به  محرومان تا تربیت طلاب تراز در سایه همجواری مسجد و حوزه «باقرالعلوم(ع)»

همین خدمات باعث شد که نام مرحوم مجد بارها در فهرست ترور منافقین کوردل قرار بگیرد اما از آنجایی که تقدیر الهی بر حفظ جان این شخصیت خدوم انقلاب اسلامی بود هر دفعه که برای ترور ایشان اقدام می کردند با ناکامی روبرو می شدند. آیت الله مجد، همزمان با آغاز جنگ تحمیلی از طرف حضرت امام خمینی (ره) به عنوان دادستان ویژه رهبری انقلاب در استان خوزستان منصوب شد و برای چندین سال این مسئولیت خطیر را بر عهده داشت و در طول تمام این سال ها منشاء خدمات زیادی به مردم دردمند این استان بود به گونه ای که بعد از گذشت سال ها از آن زمان، همچنان ارادتمندانی از علماء و مردم در این خطه شهید پرور دارد. وی در طول هشت سال دفاع مقدس، بارها در مناطق جنگی حضور یافته و رسالت دینی و فرهنگی خود را در خدمت به رزمندگان اسلام به خوبی ایفاء نمود.

از راه‌اندازی ستاد شهید نعیمی برای کمک مومنانه به  محرومان تا تربیت طلاب تراز در سایه همجواری مسجد و حوزه «باقرالعلوم(ع)»

با توجه به شخصیت علمی و اخلاقی مرحوم سید محمود مجد، یکی از دغدغه ها و علائق وی از همان سال های ابتدائی پیروزی انقلاب اسلامی، تربیت طلاب علوم دینی بافضل و باتقوی بود، از این رو در سال 1358 و با کمک یکی از خیرین بزرگوار تهران (مرحوم کمپانی)، مدرسه علمیه باقرالعلوم (ع) را تاسیس و راه اندازی کرد که در طول چهل سال فعالیت این مرکز دینی، صدها روحانی فرهیخته و بافضل در آنجا پرورش یافته اند.

از راه‌اندازی ستاد شهید نعیمی برای کمک مومنانه به  محرومان تا تربیت طلاب تراز در سایه همجواری مسجد و حوزه «باقرالعلوم(ع)»

وی باور داشت که طلبه تراز انقلاب اسلامی صرفا قرار نیست اهل تحصیل و پژوهش باشد بلکه باید بصیر و انقلابی و ولایت مدار باشد و از هیچ کوششی برای ترویج دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی کوتاهی نکند. همین جدیت و رویکرد، حوزه علمیه باقرالعلوم (ع) را به یکی مدارس علمیه ممتاز در شهر تهران تبدیل کرده است.

جدیت در پاسخ گویی به شبهات دینی

از راه‌اندازی ستاد شهید نعیمی برای کمک مومنانه به  محرومان تا تربیت طلاب تراز در سایه همجواری مسجد و حوزه «باقرالعلوم(ع)»

این عالم فقید نسبت به تدریس اخلاق در مدرسه باقرالعلوم (ع) تا آخرین روزهای زندگی اش استمرار و مداومت داشت و در کنار تالیفات زیادی که در حوزه علوم دینی داشت در امر پاسخگوئی به شبهات دینی به ویژه به قشر جوان، اهتمام ویژه ای داشته و سال های زیادی در دانشگاه های شهید بهشتی، امیرکبیر و امام علی (ع) در سمت استادی مشغول به تدریس بود.

از دیگر خدمات آن عالم وارسته، تاسیس ستاد کمک رسانی شهید نعیمی در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع در نزدیکی مسجد باقرالعلوم (ع) بود که با مساعدت خیرین بزرگواری چون حاج آقا میر قادری و حاج آقا زارع و تحت مدیریت مستقیم ایشان ایجاد گردید که هدف از تاسیس آن جمع آوری کمک های مردمی ، جهت ارسال به جبهه های جنگ بود. این ستاد در طول هشت سال دفاع مقدس صدها کامیون از کمک های مردمی را جمع آوری و تحویل جبهه های جنگ کرده است.

بعد از پایان هشت سال دفاع مقدس، این ستاد کمک رسانی با کمک خیرین بزرگواری چون مرحوم حاج آقای صاحبدل (ره)، تبدیل به ستاد کمک رسانی به نیازمندان و محرومین شد که تاکنون به هزاران خانواده بی بضاعت و نیازمند کمک رسانی شده است. در دورانی که مردم کشورمان مشغول خدمت رسانی به آسیب دیدگان از حوادثی چون سیلاب و زمین لرزه بودند این ستاد با راهبری مرحوم آقای مجد به پایگاهی برای جمع آوری کمک های مردمی تبدیل شده بود.

مشارکت با مرحوم انواری در تاسیس مرکز رسیدگی به امور مساجد

آیت الله مجد از موسسان و مدیران منصوب رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای در مرکز رسیدگی به امور مساجد بود که در کنار مرحوم آیت الله انواری این نهاد نوپا را به سامان رساند. همچنین وی علاوه بر امامت مسجد باقرالعلوم (ع) به مدت 57 سال، نقش موثر و بارزی در ساخت مسجد و حوزه علمیه امام حسن مجتبی (ع) در شهرک غرب تهران را بر عهده داشت.

مرحوم مجد همواره مورداعتماد تمام مراجع عظام تقلید از حضرت امام خمینی (ره) تا مقام معظم رهبری بود و از تمامی مراجع تقلید عظام، اجازات شرعی برای تصرف در ثلث وجوهات شرعی را داشت. وی علاوه بر دارا بودن خط خوش و زیبا، مجموعه زیادی از دست نوشته ها و اشعار عرفانی گرانبها را نیز به یادگار گذاشته است.

سخن آخر اینکه، مرحوم مجد نمونه ای برجسته از عالم ربانی، خدوم، انقلابی و مردم‌دار بود که تمام زندگی خود را صرف ترویج معارف نورانی قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و خدمت به مردم به ویژه نیازمندان کرد.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی