نهج‌البلاغه‌های 900 ساله گنجینه رضوی رونمایی شد


مشهد- ایرنا- درآستانه سالروز شهادت حضرت امام ‌علی (ع)، کتابخانه آستان قدس...
مشهد- ایرنا- درآستانه سالروز شهادت حضرت امام ‌علی (ع)، کتابخانه آستان قدس رضوی از نُسخ خطی 900 ساله نهج‌البلاغه در فضای مجازی رونمایی کرد.

معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ویژه برنامه سه‌شنبههای فرهنگی این سازمان که در فضای مجازی برگزار شد گفت: در این برنامه قدیمی‌ترین نسخ خطی نهج‌البلاغه موجود در گنجینه آستان قدس رضوی رونمایی شده است.

مهدی قیصری‌ نیک افزود: با توجه به تعطیلی اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی به دلیل شیوع ویروس کرونا، این رونمایی از طریق فضای مجازی و در پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir و همچنین درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رضوی به آدرس museum.razavi.ir صورت گرفت.

وی ادامه داد: نسخه خطی نهج‌البلاغه با تاریخ کتابت ۵۴۴ هجری قمری و شماره ثبت ۱۳۸۴۷ قدیمی‌ترین نسخه تاریخ‌دار این مجموعه است.

معاون سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این نسخه با ۱۷۴ ورق در سال ۱۰۶۵ قمری توسط فاضل‌خان وقف آستان قدس رضوی شده است.

وی افزود: همچنین نسخه کهن و نفیسی با خط نَسخ مشکول که در قرن ششم هجری کتابت شده، با شماره ثبت ۱۱ هزار و ۷۳۶ از دیگر نُسخ رونمایی شده است که در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

بیش از ۱۰۶ هزار نسخه خطی، ۶۵ هزار کتاب چاپ سنگی، ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی، هزاران اثر موزه‌ای و بیش از ۲ میلیون نشریات ادواری در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری ‌می‌شود.

در این میان افزون بر ۷۵۰ نسخه نهج‌البلاغه خطی و چاپ‌سنگی وجود دارد که ۱۵۲ نسخه آنها، دارای شرح، حاشیه، تعلیقه و ترجمه است.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته