مردم از نزدیک شدن به زیستگاه‌های حیات وحش خودداری کنند


مردم از نزدیک شدن به زیستگاه‌های حیات وحش خودداری کنند

اردبیل - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به آغاز فصل زاد و ولد حیات وحش از مردم خواست تا از نزدیک شدن به زیستگاه های جانوری استان جدا خودداری کنند.

سعید شهند روز پنجشنبه گفت: اکنون به همت تلاشگران عرصه محیط زیست، زیستگاه‌های حیات وحش استان بویژه منطقه حفاظت شده آق‌داغ شهرستان خلخال و منطقه شکارممنوع دربند مشکول در شهرستان کوثر از تنوع بالای گونه‌های جانوری برخوردار است.

شهند افزود: منطقه حفاظت شده آق‌داغ و منطقه شکارممنوع دربند مشکول به جهت حفاظت مستمر توسط محیط‌بانان سخت‌کوش و افزایش پاسگاه‌های محیط‌بانی از سه پاسگاه به چهار پاسگاه و همکاری و مشارکت جوامع محلی جمعیت قابل توجهی از حیات وحش را در خود جای داده است.

وی اظهارداشت: کل و بز وحشی، پلنگ، گربه وحشی، کفتار و گراز از جمله گونه‌های شاخص جانوری در این مناطق هستند.

وی با تاکید بر نزدیک نشدن مردم به این زیستگاه‌ها بیان‌کرد: بر اثر ورود گردشگران و افراد محلی به بهانه جمع‌آوری گیاهان خوراکی یا دامداران در برخی از زیستگاه‌های حساس منطقه حیات وحش آرامش خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: در چنین مواقعی برخی از حیات وحش تازه متولد شده به علت ناتوانی جسمی از مادر جدا می‌شوند که در این شرایط یا تلف شده یا افراد سودجو آنها را به صورت زنده شکار می‌کنند.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل با اشاره به دو قلو و سه قلوزایی بزهای کوهی در سایه امنیت و آسایش در منطقه گفت: در فصل زایش وحوش محیط‌بانان سخت‌کوش منطقه علاوه بر گشت و کنترل‌های معمول و مستمر، وضعیت زاد و ولد حیات وحش منطقه را پایش و بررسی می‌کنند.

شهند با اشاره به قابلیت بالای زاد و ولد کل و بزهای وحشی در این مناطق و تقدیر از همکاری اهالی روستاهای واقع در داخل و حاشیه منطقه حفاظت شده آق‌داغ و منطقه شکار ممنوع دربند مشکول افزود: امیدواریم با همراهی دوستداران طبیعت در این موقع از سال آرامش و امنیت حیات وحش حفظ شود تا شاهد افزایش جمعیت این گونه‌های زیبا در منطقه باشیم.

وی از مردم و دوستداران حیات‌وحش خواست شکایت‌ها و گزارش‌های زیست محیطی را از طریق سامانه ارتباط مردمی ۱۵۴۰، یا تلفن ادارات شهرستان‌ها، بدون نیاز به مراجعه حضوری اطلاع دهند.

استان اردبیل به دلیل شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی برای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری زیستگاه مستعدی است، در این استان ۳۵۳ گونه جانوری اعم از پرندگان، جانوران وحشی، دوزیستان، ماهیان و مارها در اکوسیستم‌های آبی و خشکی شناسایی شده که این موضوع غنای تنوع زیستی استان را نشان می‌دهد.

منطقه حفاظت شده آق داغ به وسعت ۸۸ هزار هکتار در شهرستان خلخال و منطقه شکار ممنوع دربند مشکول به وسعت ۳۰ هزار هکتار در جنوب شهرستان کوثر واقع شده است و به لحاظ تنوع گونه های گیاهی و جانوری از قابلیت های بالایی برخوردارند.



روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟