کرونا، اعتیاد و رشد خزنده مواد مخدر به سمت جوانان


کرونا، اعتیاد و رشد خزنده مواد مخدر به سمت جوانان

اردبیل-ایرنا- کرونا در زمانه‌ای که تمام توجه‌ها را به خود متمرکز کرده، نه تنها به نوعی موجب غفلت جامعه از برخی آسیب‌های اجتماعی شده بلکه در مواردی خود موجب تشدید گسترش آن از جمله اعتیاد و روند خزنده آن به سمت و سوی سنین پایین نیز شده است.

رواج برخی شایعه‌ها در زمینه تاثیر الکل در پیشگیری از بیماری کرونا و این تصور غیر منطقی که معتادان کمتر به این بیماری مبتلا و در مقابل آن مصونیت بیشتری دارند افرادی ناآگاه از جامعه را به سمت و سوی این مواد خطرناک و خانمانسور سوق می‌دهد.

مصرف الکل‌ تقلبی در ماه‌های گذشته که دهها کشته و مسموم برجای گذاشت نتیجه رواج این توهم دور از منطق در جامعه بود است و بیم آن می‌رود که روی آوری به مصرف مواد مخدر بر اساس رواج شایعه های کرونایی نیز آسیب‌های جدی بر تعدادی از افراد ناآگاه داشته باشد، بگذریم از اینکه اعتیاد به خودی خود از مدت‌ها پیش یکی از بلاهای خانمانسوز بوده و ضربات خود را هر روز بر پیکر جامعه تشدید کرده و به آن آسیب می‌زند.

محققان و متخصصان علوم پزشکی با رد هر گونه تاثیر موادالکلی و مخدر در پیشگیری از کرونا مصرف آنها را بسیار خطرناک می‌دانند بویژه اینکه معتادان از جمله افرادی هستند که به خاطر ناتوانایی‌های جسمی و روانی و نیز مصرف و تزریق گروهی مواد از ریسک ابتلا و مرگ و میر بیشتری نیز برخوردار هستند.

یک متخصص بیماری عفونی معتقد است که معتادان به سیگار، قلیان و تریاک هیچکدام مصونیتی در مقابل کرونا ندارند و باور عدم ابتلای این افرادبه کرونا کاملاً غیرعلمی و بی ارتباط است.

به اعتقاد درمانگران اعتیاد؛ تمامی معتادان به دلیل مصرف مواد مخدر از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند و این امر باعث می‌شود آنها در برابر بیماری‌های عفونی نسبت به افراد عادی به شدت آسیب‌پذیرتر باشند.

گذشته از این باور غلط که کم و بیش در جامعه رواج یافته؛ حرکت خزنده اعتیاد به سمت نسل جوان و نوجوان از مدت‌ها پیش دغدغه خانواده‌ها بوده و اخیرا نیز افزایش یافته و توجه جدی به موضوع را ضروری می‌سازد.

کرونا، اعتیاد و رشد خزنده مواد مخدر به سمت جوانان

بهنام بهشتی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل از کاهش سن اعتیاد در این استان ابراز نگرانی کرده و به خانواده‌ها در این زمینه هشدار جدی می‌دهد.

وی با اشاره به شرایط جامعه در دوران شیوع کرونا می‌گوید: با توجه به تعطیل شدن مدارس از سه ماه پیش و دوری دانش‌آموزان از مدرسه در حال حاضر تا زمان عادی شدن شرایط جامعه خانواده‌ها باید بیشتر مراقب فرزندان خود و نحوه ارتباطات آنها با دوستان در بیرون از خانه و حتی داخل منزل باشند.

جمع دوستانه از جمله مهمترین کانون‌های خطر برای نوجوانان و جوانان در زمینه روی‌آوری به مواد مخدر است، اعتیاد به سیگار ، مصرف تفننی مواد مخدر ، مصرف قرص‌های صنعتی و در نتیجه اعتیاد در بسیاری از مواقع از جمع‌های دوستانه آغاز می‌شود و می بایست در این زمینه همه بویژه خانواده‌ها هشیار باشند.

مسعود امامی یگانه فرماندار اردبیل معتقد است که قدامات پیشگیرانه باید از نهاد خانواده شروع شود و کنترل و توجه صحیح به رفتار فرزندان هم در محیط خانواده و هم در مدرسه مورد توجه قرار گیرد.

برخی از کارشناسان با ییان اینکه کانون‌های روی آوری جوانان به اعتیاد بیشتر گروه‌های دوستانه بوده و اغلب در محلات و گشت‌های گروهی شکل می‌گیرد بر تمرکز پیشگیری از این آسیب و بلای اجتماعی در کوچه پس کوچه ها ، خانواده‌ها ، مدارس و مراکز آموزش عالی تاکید می‌کنند .

اعتیاد آسیب نخست اجتماعی در جامعه

بر اساس بررسی پرونده‌های قضایی هنوز اعتیاد یکی از اصلی‌ترین معضلات اجتماعی در اردبیل بوده و منشا ایجاد و آغاز آسیب‌های اجتماعی دیگر نیز می‌باشد.

ناصر عتباتی رییس کل دادگستری استان اردبیل تاکید می‌کند که بر اساس بررسی‌های انجام گرفته بیشتر آسیب‌های اجتماعی از اعتیاد به مواد مخدر نشات می‌گیرد.

به گفته وی، فروپاشی خانواده‌ها ، بزهکاری و مزاحمت‌های اجتماعی و برخی سرقت‌ها به دلیل اعتیاد به مواد مخدر رخ می‌دهد.

کرونا، اعتیاد و رشد خزنده مواد مخدر به سمت جوانان

یوسف خدادادی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل هم می‌گوید: خشونت و اعتیاد از اصلی‌ترین معضلات اجتماعی در این استان بویژه در بین نسل جوان می‌باشد .

بر اساس تخمین ارگان‌های ذیربط سه درصد از جمعیت استان ۱/۲ میلون نفری استان اربیل به نوعی با معضل اعتیاد به مواد مخدر گریبانگیرند و این آمار تعداد قابل توجهی از افراد جامعه را شامل می شود و قضیه زمانی مهم جلوه می‌دهد که بدانیم بیشتر این معتادان از قشر نوجوان و جوان هستند.

راه‌های مقابله با افزایش اعتیاد

مبارزه با اعتیاد اعم از تولید و قاچاق مواد مخدر و در مواقعی با معتادان از گذشته‌های دور در جریان بوده و هنوز هم ادامه دارد اما در هر بازه زمانی نوع و اولویت‌های آن متفاوت بوده است ، گاهی به مبارزه مستقیم با قاچاقچیان و سوداگران مرگ توجه شده و گاهی تمرکز بر درمان معتادان و گاهی نیز بر پیشگیری توجه شده است.

هاشم احمدی کارشناس جامعه شناسی در این باره می‌گوید: بهترین راه مقابله با اعتیاد پیشگیری است و این کار نیازمند به‌کارگیری کارشناسان، مشاوران و متخصصان در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، روان‌شناختی است.

وی بیان می کند: بیشتر توجه‌ها در کشور مصروف کشفیات مواد مخدر است و این در حالی است که پیشگیری از اعتیاد به عنوان یک استراتژی کلان و عمومی از سوی دولت مناسب‌ترین راهکار برای جلوگیری از وسیع‌تر شدن اعتیاد در کشور می‌باشد.

او اعتقاد دارد که در هر محلهای در شهرهای کشور می بایست با کمک شهرداری‌ها و استفاده از ظرفیت بسیج و مردم خیر مکان‌هایی در نظر گرفته شود تا در آن مردم خیر به طور خودجوش معتادان یا عوامل پخش مواد را شناسایی کرده و به درمان و مقابله با این بزه با روش‌های علمی و راهنمایی کارشناسان اقدام کنند.

این کارشناس معتقد است که فقر یکی ازعوامل افزایش اعتیاد است، چرا که بیشترین معتادین را افراد فقیر در جامعه تشکیل می‌دهند و می‌توان با شناسایی فقرا در هر محله به آنها توسط افراد خیر کمک کرده و جویای احوال آنان شد و به آنان راهنمایی‌های مناسب توسط کارشناسان در زمینه‌های اجتماعی، حقوقی و روانشناسی داد.

به گفته او، انجام ورزش اجباری معتادان برای مدتی در روز با مدیریت، نظارت و راهنمایی داوطلبانه ورزشکاران در هر محله و در مکان ورزشی نیز امری بسیار مثمر ثمر است ضمن اینکه می‌توان زمینه کار خیاطی، آرایشگری ، قالی‌بافی و صنایع دستی را برای تامین نیاز مادی و نیز مشغول شدن معتادان فراهم کرد

احمدی همچنین بر تقویت باورهای دینی، پر کردن اوقات معتادان و افراد در معرض خطر با برنامه‌های مفید،جدا شدن از محیط و معاشران، اراده و تصمیم قاطع تاکید کرده و می گوید: تلقین ،جای‌گزینی عادات خوب، پرهیز از تنهایی ،تقویت عزت نفس، فرهنگ سازی، رفع نیازهای اساسی جوانان و شناخت آثار اعتیاد هم از دیگر راهکارهایی که باید مد نظر گرفته شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل هم با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت مدارس در کاهش خطر اعتیاد می‌گوید : آموزش در مدارس بهترین راه حل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد است و باید آموزش های لازم در مدارس به دانش آموزان ارائه شود.

خدادادی با بیان اینکه باید به صورت علمی با آسیب‌های اجتماعی برخورد کرد، گفت: مدیران و مربیان مدارس برای افزایش آگاهی دانش آموزان با اعتیاد باید به سه عامل درک درست از آسیب ها، شناخت عامل آسیب‌های اجتماعی و انتقال آن به دانش آموزان و اولیا توجه کنند.

خدادادی آموزش مهارت های ۱۰ گانه رفتاری را به دانش آموزان را ضروری دانست و بیان کرد: آموزش و نفهیم عوامل موثر در بروز اعتیاد بعنوان آسیب‌های اجتماعی باید به گونه‌ای به دانش آموزان ارائه شود که آنها را به راه راست هدایت کرده و باعث بد آموزی نشود.


کرونا، اعتیاد و رشد خزنده مواد مخدر به سمت جوانان

ناصر عتباتی رییس کل دادگستری استان اردبیل نیز با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی برای آگاه‌سازی خانواده ها و پیشگری از اعتیاد می‌گوید: باید در راستای اطلاع رسانی از عواقب اعتیاد به خانواده‌ها تلاش کرده و مسوولان فرهنگی نیز در این زمینه با سمن‌ها همکاری کنند.

او شخصیت دادن به معتادان بهبود یافته را از جمله اقدامات در راستای فرهنگ‌سازی پیشگیری از اعتیاد موثر دانسته و می افزاید: بی‌اعتمادی به معتادان بهبود یافته باعث بی انگیزه شدن سایر معتادان نسبت به ترک اعتیاد می شود.

به اعتقاد عتباتی، پیشگیری بهتر از درمان است و این موضوع را همه آحاد جامعه می‌دانند ، ولی باید نسبت به فرهنگ‌سازی در امر پیشگیری اهتمام ویژه ای توسط مردم و مسوولان صورت گیرد.

اکبر صمدی فرماندار مشگین‌شهر نیز با تاکید بر پیشگیری از تشکیل ۲۰ تیم اجتماع محور برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در محلات شهری و روستایی این شهرستان خبر می‌دهد.

به گفته وی ، رویکرد اجتماعی در سال جاری جایگزین مقابله و مبارزه با مواد مخدر شده وکلیه ادارات و کمیته های زیر مجموعه بر اساس برش شهرستانی و نقشه راه تدوین شده باید برنامه یک‌ساله تهیه و عملیاتی و اجرا نمایند.

مسعود امامی‌یگانه فرماندار اردبیل نیز با بیان اینکه عوامل انتظامی، امنیتی و قضایی در برخورد قاطع با عوامل توزیع موادمخدر در منطقه تلاشی مستمر و شبانه‌روزی دارند تاکید می‌کند که خانواده‌ها باید نسبت به فرزندان خود حساسیت ویژه داشته باشند تا شاهد ورود نوجوان به آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد نشویم.

او می گوید: مسوولان دستگاه‌های اجرایی باید اهتمام جدی در بحث آموزش و ارتقای آگاهی عمومی برای پیشگیری از سوء مصرف موادمخدر ارائه داده و در این زمینه اقدامات عملی انجام دهند.

کرونا، اعتیاد و رشد خزنده مواد مخدر به سمت جوانان

امامی یگانه همچنین می‌افزاید: از برنامه‌های آموزشی تمامی دستگاه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد که در مسیر مبارزه و کنترل مصرف مواد مخدر در اردبیل تلاش می‌کنند حمایت همه جانبه خواهد شد.

فرماندار اردبیل افزایش اراده برای عدم گرایش به سوء مصرف مواد مخدر و تعریف برنامه‌های متنوع و توسعه مراکز مشاوره برای درونی شدن بازدارندگی در برابر مصرف مواد مخدر در اردبیل را ضروری دانسته و یاداور می‌شود: از برنامه‌های آموزشی همه دستگاه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد که در مسیر مبارزه و کنترل مصرف مواد مخدر در جامعه تلاش می‌کنند حمایت همه جانبه انجام می‌شود.

بهشتی دبیر مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل نیز با تاکید بر افزایش مشارکت همگانی برای برای پیشگیری از اعتیاد می‌گوید: طرح یاریگران زندگی در راستای اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر در ۲۰ درصد مدارس این استان در سال گذشته اجرا شده ولی از اسفند با شیوع بیماری کرونا ادامه این کار متوقف شد.

به گفته وی ، این طرح با ارتقای مهارت‌های خودکنترلی و مسوولیت‌پذیری اجتماعی دانش‌آموزان به همراه جلب مشارکت و مداخله موثر اولیا و مربیان و تشکل‌های دانش‌آموزی، بیش از گذشته زمینه ارتقای عوامل محافظ و کاهش عوامل خطر در مدارس را فراهم خواهد کرد.

بهشتی مهم‌ترین هدف این طرح را ارتقای مهارت‌های بازدارندگی و صیانت در کانون‌های دانش‌آموزی و افزایش قدرت "نه گفتن" در بین دانش‌آموزان با اولویت پیشگیری از اعتیاد ذکر می کند.

او همچنین به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای اجرای مطلوب طرح کانون یاریگران زندگی در ۵۰۰ آموزشگاه استان در سال گذشته اشاره کرده و می افزاید: مبارزه با موادمخدر وظیفه دستگاه خاصی نیست بلکه وظیفه همگانی برای مصون‌سازی جامعه از آفت اعتیاد و کمک به رشد و توسعه و بالندگی ایران اسلامی است و آموزش و پرورش استان آماده همکاری همه‌جانبه با شرکای اجتماعی خود می‌باشد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد نوزاد | گلچین زیباترین متن تبریک تولد نوزاد پسر و دختر