آزادی زندانیان و مذاکرات بین‌الافغانی؛ محور دیدار خلیلزاد با مقامات افغانستان


آزادی زندانیان و مذاکرات بین‌الافغانی؛ محور دیدار خلیلزاد با مقامات افغانستان

خلیل‌زاد گفت که در دیدار با عبدالله و غنی، در مورد اقدام فوری طرف‌های درگیر برای کاهش فوری خشونت صحبت کرده‌اند. آنان در این دیدار سطح خشونت‌ها در افغانستان را «بسیار بلند» توصیف...

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «زلمی خلیل‌زاد»، نماینده ویژه وزارت خارجه‌ آمریکا در امور صلح افغانستان گفت که در جریان سفرش به دوحه، با ملا برادر و اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر دیدار و گفت‌وگو کرده است.

خلیل‌زاد بامداد امروز (پنج‌شنبه، ۱ جوزا) در رشته‌تویتی جزئیات این دیدارهاش را برشمرده و نوشته است که آنها در این دیدار در مورد عملی‌کردن توافق‌نامه ایالات متحده با طالبان، روند صلح افغانستان، آزادی زندانیان و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی بحث کرده‌اند.

خلیل‌زاد نوشته است: «توافق‌نامه ایالات متحده – طالبان درهم پیوسته است: تعهدات ضدتروریسم، مذاکرات بین‌الافغانی، خروج نیروها و کاهش تدریجی خشونت که منجر به آتش‌بس دایمی شود.»

وی تأکید کرده است که همه طرف‌ها در تمامی موارد یادشده از جمله آزادی زندانیان توسط حکومت افغانستان و طالبان، «الزامات تطبیقی» دارد.

نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان همچنان نوشته است که در دیدارش با نمایندگان طالبان در مورد کاهش خشونت نیز بحث کرده است.

خلیل‌زاد افزوده است: «در مورد خشونت، من به طالبان گفتم که تمام جوانب باید خشونت را کاهش دهند. هزینه‌ این جنگ را افغان‌های بی‌گناه، بسیار زیاد و از مدت‌ها، متحمل شده‌اند.»

وی تصریح کرده است که نگرانی‌های آمریکا درباره‌ حملات اخیر طالبان در قندوز، غزنی و خوست را و همچنان نگرانی طالبان در مورد دستور رییس‌جمهور اشرف غنی در مورد آغاز عملیات تعرضی نیروهای امنیتی افغان را به بحث گرفته‌اند.

به گفته‌ او، نمایندگان طالبان تعهدشان ‌را به توافق‌نامه‌ صلح و اجرای آن ابراز کرده و گفته‌اند که در مورد گام‌های بعدی در این زمینه با رهبری شان مشورت خواهند کرد.

در همین حال، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در رشته‌تویتی نوشته است که در دیدار خلیل‌زاد با ملا برادر آخند، معاون سیاسی این گروه، در مورد تسریع روند صلح افغانستان به‌گونه‌ مفصل بحث شده است.

به گفته‌ او، ملا برادر در این دیدار گفته است که حل مسأله افغانستان به عملی‌شدن کامل توافق‌نامه‌ صلح آمریکا – طالبان وابسته است. ملا برادر همچنین گفته است که آزادی زندانیان زمینه را برای مذاکرات بین‌الافغانی مساعد می‌کند.

سهیل شاهین به نقل از ملا برادر نوشته است: «اکنون هم به روند صلح زیان رسیده، تعویق بیشتر زیان بیشتر را همراه دارد.»

زلمی خلیل‌زاد در بیست‌وهشتم ثور دور تازه سفرش به قطر و افغانستان را آغاز کرد. او پس از سفر به دوحه و دیدار با نمایندگان طالبان، روز گذشته به کابل آمد و با رییس‌جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی دیدار کرد.

خلیل‌زاد همچنین در یک رشته‌تویتی جداگانه نوشته است که در دیدار با عبدالله و غنی، در مورد اقدام فوری طرف‌های درگیر برای کاهش فوری خشونت صحبت کرده‌اند. آنان در این دیدار سطح خشونت‌ها در افغانستان را «بسیار بلند» توصیف کرده‌اند.

خلیل‌زاد همچنین نوشته است که طرفین گفت‌وگو در مورد اهمیت اجرای سریع دیگر تعهدات در توافق‌نامه‌ آمریکا – طالبان و اعلامیه مشترک آمریکا – افغانستان از جمله آزادی زندانیان توسط حکومت و طالبان و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی توافق کرده‌اند.

انتهای پیام/

آزادی زندانیان و مذاکرات بین‌الافغانی؛ محور دیدار خلیلزاد با مقامات افغانستان
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.



طالبان در سودای گسترش شبکه فیبر نوری