درخواست گروه کاری هرات از دادگاه لاهه برای رسیدگی به کشتار غیر نظامیان در افغانستان


درخواست گروه کاری هرات از دادگاه لاهه برای رسیدگی به کشتار غیر نظامیان در افغانستان

گروه کاری حفاظت از غیر نظامیان در هرات تاکید کرد که کشتار غیر نظامیان در جنگ‌های افغانستان باید از سوی یک دادگاه بی طرف بررسی شود و علاوه بر تامین عدالت، عاملین ان نیز مجازات...

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، ادامه جنگ 4 دهه گذشته افغانستان تاکنون سبب کشتار گسترده غیر نظامیان در افغانستان شده است و با توجه به توافق نامه آمریکا و طالبان مبنی بر آغاز مذاکرات بین الافغانی اما خشونت و جنگ از سوی گروه طالبان همچنان ادامه داشته که این روند امید زندگی را از غیرنظامیان در افغانستان گرفته است.

«سید اشرف سادات» فعال مدنی و عضو گروه کاری حفاظت از غیر نظامیان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: وضعیت غیرنظامیان در افغانستان نگران کننده است و تاکتیک‌های جنگی مختلف، حملات مسلحانه، انفجاری و انتحاری بر مراکز مذهبی و فرهنگی، حملات هوایی به دور از دقت و استفاده گروه‌های درگیر جنگ از منازل مسکونی و سپر ساختن غیر نظامیان در جنگ در طول سال‌های گذشته سبب کشتار گسترده غیرنظامیان شده است و تاکنون هیچ نهادی برای کاهش جنگ‌ها و تلفات غیر نظامیان اقدام نکرده است.

وی افزود:گروه کاری حفاظت از غیر نظامیان با اعتراض به وضعیت بد غیر نظامیان در افغانستان از دادگاه بین المللی لاهه که تنها مرجع بی‌طرف است می‌خواهد تا به منظور پایان جنگ و عملکرد غیر انسانی و تامین عدالت برای قربانیان جنگ، پرونده کشتار غیر نظامیان را بررسی کند و از یک سو عاملان جنگ‌ها را مجازات و از سوی دیگر نیز آتش جنگ را در افغانستان کاهش دهد.

وی همچنین گفت: با فرارسیدن عید فطر، گروه های درگیر جنگ باید در این روزها آتش بس کنند و پایبندی خود را به مذاکرات بین الافغانی نشان دهند.

از سوی دیگر آغاز ملنگ بورانی رئیس شورای حفاظت از غیر نظامیان هرات گفت که پس از توافق نامه میان آمریکا و طالبان متاسفانه جنگ ها شدت بیشتری یافته و کشتارغیر نظامیان به اوج خود رسیده است، گروه‌های درگیر جنگ برای رسیدن به اهداف خود نیز از سپر ساختن غیر نظامیان و منازل شخصی آنها استفاده کرده که با این کار تلفات زیادی به غیر نظامیان در شهرها، شهرستان‌ها و روستاها وارد شده است.

وی تاکید کرد که گروه‌های درگیر جنگ باید با استفاده از فرصت به دست امده مذاکرات صلح را اغاز کنند و هرچه زودتر اتش بس را برای کاهش کشتارها اجرائی کنند.

فاطمه فراهی فعال حقوق زنان در هرات خاطرنشان ساخت که در حملات انفجاری و انتحاری بیشتر از همه زنان و کودکان در این اواخر اسیب دیده اند و پس از این رویداد ها نیز حکومت حتی به جای حمایت از خانواده های قربانیان، دستور جنگ گسترده را برای مقابله با طالبان داده است که ادامه این روند سبب افزایش کشتار غیر نظامیان می‌شود.

وی از حکومت خواست تا به جای جنگ هرچه زودتر مقدمات اتش بس و مذاکرات صلح را اماده کنند.

غلام فاروق راسب فعال مدنی در هرات تاکید دارد که گروه های در گیر جنگ باید صلح را به جنگ ترجیح داده و دست از کشتار و ویرانی ها بردارند.

وی حکومت را در امر مهار جنگ ها و ایجاد صلح در افغانستان ناکام دانست و نقش نهادهای خارجی بی‌طرف را برای ایجاد اتش بس و ختم جنگ مهم می‌پندارد.

گفتنی است که خوشبینی ها برای اغاز مذاکرات صلح و گفتگو های بین الافغانی پس از امضای توافق نامه میان امریکا و طالبان در افغانستان ایجاد شده بود اما گروه طالبان پس از این توافق نامه دست به شدت جنگ ها در ولایات افغانستان زده اند و پایبندی خود را نسبت به مذاکرات صلح نشان نداده اند، حکومت افغانستان نیز برای پاسخ به حملات طالبان دستور جنگ با طالبان را صادر کرده است و نیروهای امنیتی از حالت دفاعی به حالت جنگ در آمده‌اند.

انتهای پیام/

درخواست گروه کاری هرات از دادگاه لاهه برای رسیدگی به کشتار غیر نظامیان در افغانستان
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...