حفره‌های توافق صلح افغانستان، طالبان از انجام حملات در افغانستان منع نشده است


حفره‌های توافق صلح افغانستان، طالبان از انجام حملات در افغانستان منع نشده است

دو حمله مرگبار هفته گذشته در افغانستان نشان داد که توافق صلح طالبان را ملزم به کنار گذاشتن جنگ نکرده و از سوی دیگر عدم توانایی دولت افغانستان برای جلوگیری از چنین حملاتی بدون حضور نیروهای خارجی...

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، دو حمله مرگبار هفته گذشته در افغانستان نشان داد که توافق صلح طالبان را ملزم به کنار گذاشتن جنگ نکرده و از سوی دیگر عدم توانایی دولت افغانستان برای جلوگیری از چنین حملاتی بدون حضور نیروهای خارجی را آشکار می‌کند.

رویترز نوشت: قرار بر این بود که توافق آمریکا و طالبان منجر به امضای قرارداد صلح میان این گروه و دولت افغانستان شود،‌ و همچنین بند کلیدی این توافق یعنی خروج نظامیان خارجی مشروط به عدم سازماندهی حملات علیه آمریکا و متحدین این کشور بود.

اما «تام مالینسکی» نماینده دمکرات کنگره آمریکا در این مورد می‌گوید که توافق صلح طالبان را از انجام حملات و کشتار افغان‌ها منع نکرده است. به گفته وی، به محض خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان دیگر کسی طالبان را از انجام چنین اقداماتی باز نخواهد داشت.

از سوی دیگر، «زلمی خلیلزاد» معمار توافق آمریکا و طالبان نیز اذغان کرده است که توافق صلح مانع حمله طالبان به نیروهای دولتی افغانستان نشده و بهترین راه برای پایان جنگ، مذاکرات بین الافغانی است.

رویترز افزود: طالبان در حمله به نیروهای خارجی احتیاط لازم را پیشه کرده، اما در مقابل حملات به نیروهای افغانستان را افزایش داده، به طوریکه پس از توافق صلح 4500 حمله را علیه مواضع دولتی انجام داده و طی 3 ماه اخیر در این کشور بیش از 500 تن غیرنظامی در این درگیری کشته شدند.

یک دیپلمات غربی مستقر در کابل در مورد این توافق گفت: این توافق چیزهای بیشتری را نصیب طالبان کرده است. به گفته وی، این توافق پر از حفره‌های خالی است و در مقابل خروج نیروهای خارجی از افغانستان تقریبا هیچ چیزی از طالبان مطالبه نمی‌کند.

وی تاکید کرد: این یک معامله غیرشفاف است که یک طرف به طور کامل نیت و قصد خود را اعلام کرده ، در حالی که طرف مقابل هیچگونه تعهدی بر انجام بندهای این توافق نداده است.

در حملات روز سه شنبه هفته گذشته بر کابل و ننگرهار بیش از 54 غیرنظامی جان باختند، و با وجود اینکه طالبان رسمان اعلام کرد نقشی در این حادثه نداشته، اما مقامات دولت افغانستان اعلام کردند که طالبان زمینه حملات را به وجود آورده و نمی تواند از پذیرفتن مسئولیت آن شانه خالی کند.

اما با این وجود آمریکا اعلام کرد که ارزیابی این کشور نشان میدهد که این حمله کار داعش بوده و ربطی به طالبان ندارد، و داعش در حال بهم زدن توافق صلح در افغانستان است.

/انتهای پیام/

حفره‌های توافق صلح افغانستان، طالبان از انجام حملات در افغانستان منع نشده است
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

منتخب امروز


حمیدرضا احمدی سرپرست جدید سرکنسولگری ایران در مزار شریف شد