6 سوغات معروف کردستان


غرب ایران، کنار گلوی گربه مان استانی جای گرفته که در میان جنگل های بلوطش عشق جاریست. استان کردستان؛ استانی که طبیعت دلربا و روستاهای پلکانی اش یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار در بین مسافران است. نمی شود سفر رفت و از آن منطقه سوغاتی به یادگار نبرد. آیا می دانید اگر به کردستان رفتید چه گزینه هایی برای خرید سوغات پیش رو دارید؟ از گیوه، تخت نرد یا...

غرب ایران، کنار گلوی گربه‌مان استانی جای گرفته که در میان جنگل‌های بلوطش عشق جاریست. استان کردستان؛ استانی که طبیعت دلربا و روستاهای پلکانی‌اش یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار در بین مسافران است. نمی‌شود سفر رفت و از آن منطقه سوغاتی به یادگار نبرد. آیا می‌دانید اگر به کردستان رفتید چه گزینه‌هایی برای خرید سوغات پیش رو دارید؟ از گیوه، تخت نرد یا خوراکی‌های لذیذ کردستان چیزی شنیده‌اید؟ این مطلب را دنبال کنید تا از سفر کردستان‌تان دست خالی برنگردید!

تور مریوان و سنندج

1. گیوه


در غرب ایران، مردم از نوعی پاپوش استفاده می‌کنند که به گیوه یا کلاش معروف است. مردم کردستان اغلب کلاش را در فصل تابستان و مراسم مهمونی و عروسی استفاده می‌کنند. این نوع پاپوش در ایران قدمتی دیرینه دارد و هنوز هم استفاده می‌شود. مطمئن باشید از خرید این کفش اصیل به عنوان سوغاتی پشیمان نخواهید شد. حتی اگر تمایلی به استفاده از آن نداشته باشید، می‌توانید تزئینی آن را در گوشه‌ای از خانه‌تان بگذارید.

6 سوغات معروف کردستان

2. محصولات چوبی

یکی از صنایع دستی معروف کردستان نازک کاری روی چوب است. هنرمندان کرد، بر روی محصولاتی چون تخته نرد، عصا، رحل قرآن، میز شطرنج، قلمدان، قاب عکس،جعبه جواهرات و... با قرار دادن قطعات کوچک چوب طراحی می‌کنند. ساخت محصولات چوبی و نازک کاری در شهر سنندج قدمتی دیرینه دارد و از سوغاتی‌های معروف و پرطرفدار این خطه است.

6 سوغات معروف کردستان

3. گلیم کردستان

روش بافت گلیم کردستان به سبک«سنه» است که در واقع بافت چاکدار محسوب می‌شود. در این روش بافت گلیم دو رو است. این گلیم از ابریشم، موی بز، پشم گوسفند و ... بافته می‌شود. داشتن تکه‌ای از هنر دست مردمان دامنه زاگرس یادگار اصیلی از سفرتان خواهد شد.

6 سوغات معروف کردستان

4. شیرینی کنجدی گزانگبین

یکی از سوغاتی‌های خوشمزه کردستان، شیرینی کنجدی گزانگبین است. در کوهستان‌ها و دشت‌های کردستان، حشره‌ای از روی درختی به نام انگبین شهدی تولید میکند. مردم کردستان این شهد را با کنجد بو داده ترکیب میکنند و این شیرینی به دست می‌آید. البته امروزه نوع شکری آن هم وجود دارد.

6 سوغات معروف کردستان

5. سقز

در روستاها و بازارهای کردستان که قدم بزنید، حتما تکه‌های سقز را در سینی‌های کوچکی می‌بینید. مردم کردستان در تنه‌ درخت بنه یا درخت پسته‌ ‌وحشی در فصل پاییز شکافی ایجاد می‌کنند و از آن صمغی خارج می‌شود که همان سقز است. در سفر به کردستان می‌توانید تکه کوچکی از سقز به عنوان سوغات تهیه کنید.

6 سوغات معروف کردستان

6. لباس سنتی کردی

یکی از جاذبه‌های ایران زیبای‌مان تنوع پوشاک اقوام مختلف است. زنان و مردان کرد نیز لباس‌های سنتی دلربایی دارند که خرید هز تکه از آن به عنوان سوغات یادگار با ارزشی از سفرتان خواهد شد. در بازارهای محلی روستاهای کردستان که قدم بزنید حتما سربندها و روسری‌های زنانه را خواهید دید. آن همه رنگ و طرح دل‌تان را خواهد ربود. یکی دیگر از لباس‌های محلی‌ای که خواهد دید چوخه‌ است که در ناحیه سقز، بانه و مریوان به آن «کوا» می‌گویند و درسنندج آن را «چوخه‌»می‌نامند. چوخه در واقع نیم‌تنه‌ای پنبه‌ای یا پشمی است.

6 سوغات معروف کردستان

در تورهای کردستان دالاهو می‌توانید از این سوغات تهیه کنید. برای آشنایی با غذاهای محلی کردستان پیشنهاد می‌کنیم مطلب «11 غذای محلی کردستان» را بخوانید.

اگر تمایل دارید با سوغات‌های دیگر نقاط ایران آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را بخوانید:

1. 9 سوغاتی معروف تبریز

2. صنایع دستی و سوغاتی‌های لرستان

3. بهترین سوغاتی‌های همدان

4. 9 سوغاتی قشم را بشناسیم

5. 11 پیشنهاد خرید سوغاتی از کرمان

6. 10 سوغات پرطرفدار ایران برای گردشگران خارجی
7. 5 سوغاتی معروف دزفول

تور کردستان



1399/03/08 | کد مطلب: 4510
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
6 سوغات معروف کردستان
6 سوغات معروف کردستان پرستو صاحبی
6 سوغات معروف کردستان

طراح، کوهنورد، علاقمند به نویسندگی، عاشق طبیعت و حیوانات...


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا