نخستین صنایع دستی لرستان چند هزار سال پیش ساخته شده است؟


نخستین صنایع دستی لرستان چند هزار سال پیش ساخته شده است؟

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان می‌گوید: مردم این دیار پیوندی ناگسستنی با صنایع دستی دارند.

سید امین قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا به پیشینه صنایع درستی در لرستان اشاره کرد و افزود: اولین تولیدات این صنایع؛ دست ساخته‌های سنگی مکشوفه از غارهای مسکونی پیش از تاریخ یافته، کُنجی و پاسنگر خرم‌آباد بوده که حدود ۴۰-۳۵ هزار سال پیش توسط ساکنان آن ساخته شده‌اند.

وی ادامه داد: لرستان پیوندی ناگسستنی با صنایع دستی دارد و همواره مردم این دیار در این بخش فعالیت‌های بارزی داشته‌اند.

قاسمی تصریح کرد: بیشتر صنایع دستی لرستان کاربردهای خاصی دارند و با علم به فواید آن برای رفع نیازهای خودشان ساخته شده و هنوز هم برخی از آنها تولید می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به ظروف سفالی که اکثراً توسط زنان لرستانی ساخته شده، تصرییح کرد: قدمت این ظروف مربوط به هزاره ۷-۸ پیش از میلاد است.

وی با بیان اینکه ظروف سفالی کاربردهای زیادی داشته، اضافه کرد: بر روی این ظروف نقش‌هایی دیده می‌شود که حاکی از احساسات و تفکرات درونی سازندگان به دنیای پیرامون خودشان بوده است.

قاسمی تصریح کرد: این تصاویر معمولا گیاهی، هندسی، حیوانی بوده که با ظرافت و دقتی هنرمندانه بر روی ظروف ترسیم شده است. در تکه سفالینه‌های بدست آمده از تپه‌ها و محوطه‌های باستانی به‌ویژه باغ نو و ماسور خرم‌آباد تنوعی از این نقوش هندسی را به نمایش گذاشته‌اند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل