احیای دل در شب قدر به ارتباط با امام زمان(عج) است/ بهترین تقدیرها در سایه انس با امام رقم می‌خورد


احیای دل در شب قدر به ارتباط با امام زمان(عج) است/ بهترین تقدیرها در سایه انس با امام رقم می‌خورد

حجت‌الاسلام باقی با تبیین رابطه شب قدر با امام زمان(عج)، گفت: شب قدرِ حقیقی وجود مقدس امام(ع) است و روح یا همان وجود مقدس امام زمان، بستر نزول قرآن هستند لذا انسان هر فیضی را بخواهد باید از مجرا و کانال امام بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به منظور بررسی ارتباط شب قدر با وجود مقدس امام زمان(عج) و راه حقیقی کسب فیوضات در این شب ها با حجت الاسلام والمسلمین «علی‌محمد باقی»، پژوهشگر و کارشناس مهدوی گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

بین شب قدر و وجود مقدس امام زمان(عج) چه ارتباطی برقرار است؟

قرآن برای شب قدر شناسنامه ای را معرفی می کند که در تبیین این ارتباط بسیار موثر است، خداوند در سوره مبارکه قدر از نزول آیات وحی سخن می گوید و می فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» سپس به سراغ فلسفه نزول و توصیف این شب می رود و اهمیت آن را هم‌تراز حقیقت قرآن معرفی می کند و سپس می فرماید: «وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ».

باید توجه داشت حقیقت وجودی امام و شب قدر یک چیز است و قرآن و اهل بیت(ع) با هم متحد و یک امر واحد هستند یعنی نور الهی به دو شکلِ امام و قرآن در عالم تجلی کرده است، با این تفاصیل قرآن و اهل بیت(ع) و قرآن و شب قدر در حقیقت یکی هستند و این به خوبی ارتباط لیله‌القدر با امام عصر(عج) را نشان می دهد.

از وجود مقدس حضرت زهرای مرضیه(س) به حقیقت لیله القدر تعبیر شده است، این تعبیر چقدر به شناخت ارتباط شب قدر با امام زمان(عج) کمک می کند؟

در روایات حضرت زهرا(س) به عنوان ام الائمه(س) به حقیقت لیله القدر توصیف شده اند که ذریه پاک ایشان را هم شامل می شود یعنی همانطور که حضرت زهرا(س) از مصادیق این تعبیر هستند، فرزندان شان و در امروز امام مهدی(عج) مصداق این تعبیر محسوب می شوند.

چطور از طریق ارتباط با امام عصر(عج) فرصت و ظرفیت بهره مندی از لیله القدر را در خود ایجاد کنیم؟

شب قدر یا مربوط به زمان است که در سه شب 19، 21 و 23 که در امتداد هم آمده اند، خلاصه می شود و یا شب قدر حقیقی است که روح مطهر انسان کامل و در عصر کنونی امام مهدی(عج) هستند.

اگر کسی بخواهد به حقیقت وجودی لیله‌القدر دست بیابد، راه آن، درک وجود انسان کامل است این درک علاوه بر بیداری ظاهری به بیداری باطن و دل هم نیاز دارد، بیداری دل در توسل و ارتباط با امام زمان(عج) است.

لذا از اعمال این شب ها زیارت امام حسین(ع) و توجه به ایشان است که قلب ها را زنده می کند، همچنین بر استغفار بسیار در این شب ها توصیه شده چون استغفار دل ها را بیدار می کند.

با توجه به اینکه شب قدر وقت تقدیر مقدرات است، انس و ارتباط با امام زمان(عج) در رقم خوردن بهتر مقدرات ما در شب قدر چه تاثیری دارد؟

قاعده کلی این است که امام(ع) واسطه فیض الهی هستند و در روایات و ادله نقلی و عقلی بر این مهم بسیار تاکید شده یعنی هر فیضی از سوی خدا بخواهد در عالم جاری شود باید حتما از کانال امام معصوم(ع) باشد، چون مخلوقات به طور مستقیم نمی توانند فیوضات الهی را کسب کنند. البته این محدودیت ها از جانب ما است نه مربوط به فیوضات و رحمانیت الهی.

امام زمان(عج) چه نقشی در دریافت فیوضات الهی در شب قدر دارند؟

در شب قدر عالی ترین فیض الهی قرآن کریم است که این فیض از بستر وجود امام در عالم منتشر می شود چون شب قدر حقیقی وجود امام است و روح یا همان وجود مقدس امام زمان، بستر نزول قرآن است انسان هر فیضی را بخواهد باید از امام بگیرد.

با توجه به اینکه تقدیر انسان در شب های قدر نوشته و محکم می شود اگر انسان ظرف وجودیش را برای ارتباط و انس با حضرت حجت(عج) آماده کند از فیوضات این شب بهره وافی و کافی را ببرد و بهترین تقدیرها برایش رقم بخورد

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی