اعتراضات به کشته شدن فلوید در ده‌ها شهر اروپایی


اعتراضات به کشته شدن فلوید در ده‌ها شهر اروپایی

در پی روز‌ها اعتراضات پیایی در آمریکا به کشته شدن جورج فلوید، ده‌ها شهر اروپا نیز به صحنه اعتراضات به نژادپرستی تبدیل شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه سی جی تی ان، در پی روز‌ها اعتراضات پیایی در آمریکا به کشته شدن جورج فلوید، ده‌ها شهر اروپا نیز به صحنه اعتراضات به نژادپرستی تبدیل شد.
تظاهرات در سراسر اروپا، از جمله مادرید، بروکسل، بارسلونا، سالزبورگ، پراگ، برلین و مونیخ در اعتراض به کشته شدن جرج فلوید به دست پلیس آمریکا همچنان ادامه دارد. شاید قتل او در خارج از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا رخ داده باشد، اما پاسخ اروپایی‌ها به آن در آمریکا منعکس می‌شود. این معترضان همگی نگران نژادپرستی بنیادین در بسیاری از کشور‌های غربی هستند. هزاران نفر شنبه در آلمان، از جمله‌های شهر‌های برلین، فرانکفورت و مونیخ تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند. بعضی‌ها که ماسک زده بودند، مشت‌های خود را گره کردند. مشت گره کرده به نماد علیه تبعیض نژادی تبدیل شده است.
یکی از معترضان گفت: به اینجا آمده ام تا به خشونت پلیس اعتراض کنم و حمایت خود از این جنبش نشان دهم.

یک معترض گفت: برای اعتراض به خشونت علیه سیاهپوستان و اجرای عدالت به اینجا آمده ام. من خشونت زیادی از پلیس ندیده ام، اما می‌بینم که با سیاهپوستان مثل سفیدپوست‌ها رفتار نمی‌شود که به نظر من این نه درست است و نه عادلانه.

با وجود جمعیت زیاد شرکت کنندگان در اعتراضات، بیشتر معترضان مقررات حفظ فاصله اجتماعی را که تا ۲۹ ژوئن اعمال می‌شود، رعایت کردند.
بازیکنان لیگ فوتبال آلمان (بوندس لیگا) نیز با نوشتن شعار روی پیراهن‌های خود و زانو زدن در مسابقات برای اجرای عدالت در مورد فلوید، به کمپین «جان سیاهپوستان مهم است» در روز‌های اخیر ملحق شدند.
معترضان در پراگ، پایتخت جمهوری چک، و شهر سالزبورگ اتریش نیز تجمع کردند.
نهاد اصلی مدافع حقوق بشر اتحادیه اروپا اعلام کرد بر اساس بررسی‌های این نهاد، آزار و اذیت نژادپرستانه، خشونت و مشکوک شدن به افراد و هدف قرار دادن آن‌ها به خاطر قومیت و نژادشان در اروپا شایع است. موارد بارزی از مرگ افرادی از نژاد‌های مختلف در زمان بازداشت به دست پلیس در اروپا وجود دارد که هرگز محکوم نشده اند. آنگلا مرکل، ​ صدراعظم آلمان مرگ جرج فلوید را قتل نامید و گفت نژادپرستی، چیز وحشتناکی است. برلین نخستین ایالت در آلمان بوده است که قانون ضد نژادپرستانه خود را اعلام کرد؛ قانونی که مقامات دولتی، از جمله پلیس را از تبعیض نژادی بر اساس سابقه، رنگ پوست، جنسیت، مذهب منع می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند