اخوت و برادری مبنای حقوق شهروندی در اسلام است


اخوت و برادری مبنای حقوق شهروندی در اسلام است

آیت‌الله صدیقی، اخوت و برادری را مبنای حقوق شهروندی در اسلام دانست و گفت: طلاب در جامعه اسلامی باید مظهر مهر و عطوفت باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «کاظم صدیقی» تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره)، در جلسه درس اخلاق که به صورت مجازی برای طلاب این مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: هجران مانع کسب فیوضات الهی می‌شود.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بابیان اینکه هجران و هجرت دو مقوله متفاوت از یکدیگر هستند، ادامه داد: خداوند متعال بارها در آیات قرآن کریم مساله هجرت را ستوده و مهاجرین را برجسته نشان داده است اما هجران که به معنای قهر کردن با برادر ایمانی تعریف می‌شود را عایق حرارت ایمان و ظلمت بیان می‌فرماید.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور درباره اهمیت اخوت و اصلاح ذات‌البین، بیان کرد: خداوند متعال جامعه ایمانی را در قدم نخست جامعه اخوت و برادری معرفی می‌کند؛ در جامعه‌ای ایمانی که اخوت وجود ندارد ایمان آن جامعه ظاهرسازی است.

وی دامه داد: در روابط سیاسی و دیپلماسی این نوع رفتار شایع‌تر است به حدی که به روی‌هم لبخند می‌زنند اما در دل نقشه نابودی طرف مقابل را می‌کشند زیرا نسبت به یکدیگر احساس اخوت ندارند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور اخوت را ثمره ایمان بیان کرد و گفت: از چشمه ایمان است که محبت می‌جوشد و سیم رابط بین دل‌ها می‌شود از این‌رو خداوند بر جامعه ایمانی تکلیف کرده تا رابطه برادری خود را مستحکم کنند.

آیت‌الله صدیقی با تأکید بر اینکه مؤمن حق ندارد با برادر ایمانی خود قطع ارتباط کند، اظهار داشت: این قطع ارتباط از سوی خداوند مذمت و نکوهش شده است، پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: اگر مؤمنی از مؤمن دیگر سه روز کینه به دل بگیرد و با او قطع ارتباط کند چنین فردی از اسلام خارج است.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) با بیان اینکه فضای بهشت مملو از صفا و برادری است، عنوان کرد: اگر کسی بین دو مؤمن آشتی و الفت ایجاد کند پروردگار او را مشمول رحمت خویش می‌گرداند بنابراین جامعه ایمانی باید به دنبال ایجاد الفت و عاطفه بین برادران مومن باشد.

وی تأکید کرد: علما و طلاب باید همانند اولیای الهی مظهر ایثار، الفت، انس، دلسوزی، دستگیری و محبت باشند، مردم باید از خانه این عزیزان بوی بهشت را استشمام کنند مبادا کدورت در دل‌ها باشد و از منزل طلبه و روحانی صدای نزاع شنیده شود.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پادشاه انگلیس مرد!