تغذیه سالم عاملی پیشگیرانه در برابر کروناویروس


تغذیه سالم عاملی پیشگیرانه در برابر کروناویروس

تغذیه سالم و متنوع می‌تواند هم به‌عنوان یک عامل پیشگیرانه و هم یک عامل حمایتی در برابر ویروس COVID-19 عمل کند.

تغذیه سالم عاملی پیشگیرانه در برابر کروناویروسبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، حسین ایمانی عضو هیات ‌علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بیماران مبتلا به COVID-19 که در معرض خطر سوءتغذیه نیستند، باید انرژی کافی در حدود 25 تا 30 کیلوکالری در روز دریافت کنند اما بیمارانی که درخطر بالای سوءتغذیه قرار دارند، به‌ویژه افراد سالمند و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دیگر مانند دیابت، انواع سرطان‌ها و یا بیماری‌های تنفسی دارند باید از طریق پرسشنامه‌های اختصاصی تغذیه‌ای مورد ارزیابی قرارگرفته تا در صورت تشخیص سریع‌تر تحت حمایت‌های تغذیه‌ای قرار گیرند.
وی با بیان اینکه علاوه بر دریافت انرژی و پروتئین‌ها میزان کربوهیدرات و چربی دریافتی این بیماران نیز باید موردتوجه قرار گیرد، افزود: با توجه بااینکه نتایج مطالعات نشان‌دهنده نقش آبشار سایتوکینی و مسیرهای التهابی در پاتوفیزیولوژی این بیماری هست و دریافت مقادیر بالای چربی‌های غیراشباع امگا – 6 سبب تشدید التهاب می‌شود، توصیه می‌شود رژیم غذایی این بیماران حاوی مقادیر مکفی منابع امگا 3 بوده و حتی در صورت صلاحدید پزشک معالج دریافت مکمل امگا 3 با دوز 1 تا 2 گرم در روز برای این بیماران توصیه می‌شود.
وی با رد برخی توصیه های اشتباه تغذیه ای مانند عدم مصرف منابع لبنی گفت: متأسفانه توصیه‌های اشتباه تغذیه‌ای که در برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود می‌تواند سبب سردرگمی بیشتر بیماران مبتلابه کووید 19 و یا افراد عادی شود. یکی از این توصیه‌های اشتباه عدم مصرف منابع لبنی است. منابع لبنی به‌عنوان یکی از غنی‌ترین منابع کلسیم و ویتامین‌های گروه B نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی ایفا می‌کنند. از سوی دیگر منابع لبنی تأمین‌کننده بخش مهمی از نیازهای پروتئین در بیشتر کشورها است. تا به امروز هیچ مطالعه یا گزارش مستندی مصرف لبنیات را در بیماران مبتلابه کووید 19 منع نکرده است، صرفاً توصیه می‌شود که جهت پیشگیری بهتر است از مواد لبنی محلی در این مدت استفاده‌نشده و بیشتر از منابع لبنی پاستوریزه و استریلیزه که تحت حرارت کافی قرار می‌گیرند استفاده شود تا در صورت وجود آلودگی میکروبی از بین رود.
ایمانی در خصوص میزان و تاثیر مصرف ویتامین C در بیماران اظهار داشت: یکی از مداخلاتی که توجه محققان مختلف را به خود جلب کرده است اثر دریافت آنتی‌اکسیدان‌های مختلف به‌ویژه ویتامین C در مدیریت و کاهش علائم کرونا ویروس است. ویتامین c یک ویتامین محلول در آب و آنتی‌اکسیدان ضروری بوده و به‌عنوان کو فاکتور در بسیاری از واکنش‌های بدن مثل سنتز کلاژن دخالت دارد. ویتامین C اثرات ضدویروسی در مراحل اولیه عفونت‌های ویروسی دارد و در دفاع علیه عوامل عفونی به سیستم ایمنی کمک می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !