چالش مدیریتی که اصلاحات در آن گرفتار شده است/ حجاریان هم به شکاف میان اصلاح طلبان اعتراف کرد


چالش مدیریتی که اصلاحات در آن گرفتار شده است/ حجاریان هم به شکاف میان اصلاح طلبان اعتراف کرد

اصلاحات در چالشی عجیب میان دو رویکرد این جریان سیاسی گرفتار آمده است و مشخص نیست که در آینده چه اتفاقی برای این جریان برای رسیدن به یک رویه واحد بیفتد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اصلاح طلبان که بعد از انتخابات مجلس یازدهم به حاشیه رفته اند اختلافاتی در ساختار مدیریتی خود دارند. دو جریان اصلاح طلب رادیکال و تکنوکرات‌ها در این جریان بر سر نحوه مدیریت این جریان به اختلاف خورده اند. بعد از انتخابات سال 92 رویکرد عمل گرایانه این جریان منشعب از دیدگاه حزب کارگزاران بود که باعث شد این جریان سیاسی به سمت کاندیدای اجاره ای حرکت کند و درحالی که «محمدرضا عارف» به عنوان یک اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شده بود، وی مجبور شد که از کاندیداتوری آنهم به نفع حسن روحانی انصراف دهد.

بعد از شکست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم این زخم کهنه سر باز کرد و کسانی چون عارف اعلام کردند که دیگر به کاندیداهای غیر اصلاح طلب برای آینده فکر نمی کند و پرچم این جریان را اصلاح طلبان باید دردست بگیرند.
از سوی دیگر، موضوع انحلال شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات مطرح شد که در این حوزه «عبدالواحد موسوی لاری» به عنوان یکی از اصلاح طلبان مطرح از این شورا استعفا داد و حالا بسیاری از اصلاح طلبان قائل به تشکیل یک ساختار مدیریتی جدید در این جریان سیاسی هستند.
چالش مدیریتی که اصلاحات در آن گرفتار شده است/ حجاریان هم به شکاف میان اصلاح طلبان اعتراف کردجالب است که حالا «سعید حجاریان» تئوریسین رادیکال این جریان سیاسی نیز از دوپارگی این جریان در رویکرد مدیریتی سخن می گوید.
وی اخیرا با تاکید بر ترمیم هویت جریان اصلاح مرزبندی‌های اخیر تندرو و کندرو در این جریان سیاسی را می پذیرد و بیان می کند که این دوگانگی چندصباحی است در دل این جریان بروز یافته و خود اصلاح‌طلبان را به رودررویی با هم واداشته است.
به باور حجاریان، شدت‌گرفتن بحث تندرو و کندرو چند خاصیت دارد؛ از جمله اینکه مسئله نمایندگی اصلاح‌طلبان را تا حدودی ترمیم می‌کند. حجاریان می‌افزاید: مثلا اگر اصلاح‌طلبی در ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای، 18تیر، توقیف نشریات یا دیگر مسائل مانند انتخابات مجلس ششم اصلاح‌طلبان را مقصر بداند، خودبه‌خود بی‌اعتبار می‌شود و به اعتبار جریان پیشروی اصلاح‌طلبان اضافه می‌کند.
وی سپس به دوستانش -اصلاح‌طلبان- توصیه می‌کند اگر در گفتار و کردارشان گرهی از کار کشور باز نمی‌کنند و کمکی به تعمیق تفکر نمی‌کنند، لااقل به ته‌مانده جریان اصلاحات لطمه نزنند!
سخنان حجاریان به خوبی نشان می دهد که اصلاح طلبان اگرچه شعار ترمیم هویت اصلاحات را سر می دهند اما هنوز قائل به موضوع جذب شخصیت های غیر اصلاح طلب برای ماندن در قدرت هستند و اصلاحات نمی تواند از قدرت صرف نظر کند. گرایش برخی از احزاب این جناح سیاسی به کاندیداهای غیر اصلاح طلب این موضوع را به خوبی نشان می دهد. با این حال اصلاحات در چالشی عجیب میان دو رویکرد گرفتار آمده است و مشخص نیست که در آینده چه اتفاقی برای این جریان برای رسیدن به یک رویه واحد بیفتد.
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثمره شکر و صبر انسان مؤمن